Sidor: [1] 2 3 ... 32   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nya skuldsaneringslagen  (läst 161159 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1368

« skrivet: November 26, 2013, 09:06:05 »

Bytte namn på tråden "Nytt förslag: Utredaren Anna Hedberg föreslår absolut preskription" efter önskemål /Admin

http://www.privataaffarer.se/nyheter/skulder-kan-tidsbegransas-581552

Nu har utredaren Anna Hedborg lämnat sitt förslag till regeringen om oss evighetsgäldenärer. Vad det står i hela dokumentet vet jag inte än men så långt verkar det vara klart att ett förslag om en 15-årsgräns finns med (20 år om skulden handlar om brott).

Idag har konsumentminister Birgitta Ohlsson pressträff klockan 10:00 http://www.regeringen.se/sb/d/17991/a/228883.

Kan vi ÄNTLIGEN få en chans att komma tillbaks till ett normalt liv utan skam? Hoppas hoppas hoppas
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
hallstabella
Hero Member

« Svara #1 skrivet: November 26, 2013, 12:22:49 »

Här kommer en uppdatering:

http://www.regeringen.se/

http://www.regeringen.se/sb/d/17991/a/229184
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: November 26, 2013, 15:32:11 »

Huvudförslagen är följande:

Huvudförslag från utredningen

-    Slutlig preskription för skulder som är 15 år eller äldre hos Kronofogdemyndigheten (20 år om de är brottsrelaterade)

-    Förstärkt budget- och skuldrådgivning

-    Ändrad ockerlagstiftning

-    Förstärkta tillsynsresurser till Konsumentverket

-    Utveckla den offentliga statistiken och forskningen om hushållens skuldsättning

Och innan alla skuldsatta börjar jubla och applådera vill jag påpeka att detta är FÖRSLAG!!!! precis som de förslag som exempelvis Jan Ertsborn (FP) lagt fram tidigare, men som hamnade i soptunnan.

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #3 skrivet: November 26, 2013, 15:49:50 »

Ja så tänkte jag också. Men vi har valår.
Så go vänner bearbeta politikerna. Det är nog inte någon annan som lobbar för att förslaget ska bli lag.
Sätt igång!!
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #4 skrivet: November 26, 2013, 16:10:15 »

Det intressanta med denna utredning är att Ralf G Larsson statistik, som vi på IC påstått vara ren smörja färgad av Svensk Inkasso - bevisades vara detta också (se länk)

Först 25 000, sedan 50 000 och nu 96 000 ...

Så går det när "fina" och "opartiska" herrar och damer lyssnar på Herr Claes Månsson på Svensk Inkasso.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7148.30
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #5 skrivet: November 26, 2013, 16:11:36 »

Japp bearbetning ska det bli...äntligen kommer ett nytt sånt förslag upp. Om jag säger bara om...så kommer många evighetare såsom jag att äntligen pusta ut efter ett straff som varat hittills i ca 22 år. Hoppet är väl det sista man förlorar....
Loggat
hallstabella
Hero Member

« Svara #6 skrivet: November 26, 2013, 18:26:44 »

Jag tycker beskrivningen av rapporten på presskonferensen var saklig. Jag tyckte mig uppfatta under Anna Hedborgs föredrag en markering och ett avståndstagande mot inkassobolagens sätt att hantera oss överskuldsatta och jag fick en känsla av att de faktiskt tycker att vi överskuldsatta lever i en helt orimlig situation. Bara det med att jämföra oss med ett livstidsstraff är rätt kraftfull markering från en statlig utredning. För mig skulle det handla om en sänkning från 810' till 60' kr och en möjlig väg ut från en 25-årig relation med Kfm. Allting bara för att en arbetsgivare struntade i att betala ut lön i 6 månader och jag var naiv.
Loggat

hallstabella
Hero Member

« Svara #7 skrivet: November 26, 2013, 21:20:01 »

Här kommer länken till hela utredningen:

http://www.regeringen.se/sb/d/16874/a/229109

Loggat

intrumcleaner
Hero Member

« Svara #8 skrivet: November 27, 2013, 05:18:10 »

Jag tycker beskrivningen av rapporten på presskonferensen var saklig. Jag tyckte mig uppfatta under Anna Hedborgs föredrag en markering och ett avståndstagande mot inkassobolagens sätt att hantera oss överskuldsatta och jag fick en känsla av att de faktiskt tycker att vi överskuldsatta lever i en helt orimlig situation. Bara det med att jämföra oss med ett livstidsstraff är rätt kraftfull markering från en statlig utredning. För mig skulle det handla om en sänkning från 810' till 60' kr och en möjlig väg ut från en 25-årig relation med Kfm. Allting bara för att en arbetsgivare struntade i att betala ut lön i 6 månader och jag var naiv.

Förslagen är tyvärr lite "svävande" eftersom det inte framgår tydligt vilka skulder som kan skrivas av efter 15 år. Är det bara fordringar som legat hos KFM i 15 år? eller är det fordringar som en gång varit hos KFM för 15 år sedan?

För är det så att det endast är fordringar som i 15 års tid legat konstant hos KFM, så gör detta varken till eller från för de flesta av de skuldsatta. Då inkassobolag/fordringsägare sällan har fordringarna i 15 års tid i sträck hos KFM, utan de drar tillbaka dom och sedan skickar in dom igen.

Heller så säljer de fordran till ett annat inkassobolag, som gör samma sak ... där de flesta gamla fordringarna som ni vet varit hos en mängd inkassobolag under årens lopp samt farit fram och tillbaka hos KFM otal gånger ...

Titta på vilka som varit "expertpanel" i utredningen, vidare får man inte glömma att UC där "statistik" denna gång hämtats ifrån är ägt av samma parter som äger Lindorff ...
Loggat

larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #9 skrivet: November 27, 2013, 05:39:15 »

Ja undrar om politikerna är så dumma att de menar konstant hos kfm...hoppas verkligen inte det för då är det ju bara luft alltihop. Vi har som sagt anledning till att vara skeptiska eftersom det lämnats in förslag om detta tidigare plus ett antal motioner och ingenting i princip har lett till nånting.

Jag lever dock på hoppet eftersom jag inget annat har, så en bra utredning och valår kanske kan ge = nånting...
Loggat
moneymakers
Jr. Member
**

Antal inlägg: 70

« Svara #10 skrivet: November 27, 2013, 11:44:32 »

Skillnad denna gång är att regeringen beställt en utredning. Utredningen har gjorts av en fd generaldirektör och tillika sosse. I Finland gäller 15 års preskription och det fungerar väl. Kronofogdens uttalanden går numera i liknande riktningar. Förvånande att inte oppositionen tagit till sig frågan. Starkt att Hedborg jämför med livstidsstraff. Gamla skulder härrör oftast utifrån utslag eller dom. Dessa preskriberas när de fyller 15 år. Så uppfattar jag att lagen om den blir verklig kommer att se ut. Och så har vi val 2014. Låt oss hoppas denna gång!
Loggat
moneymakers
Jr. Member
**

Antal inlägg: 70

« Svara #11 skrivet: November 27, 2013, 12:50:59 »

Anledningen att det finns minst 95.000 (säkerligen många fler) personer vilka ha gamla obetalda skulder (livstid) är att skuldsaneringen inte fungerar. I varje fall inte för alla dessa. Ett misslyckande naturligtvis. Så jag ställer frågan.

Varför kan inte alla skuldsatta få skuldsanering?

Några av anledningarna kan vara att "man är företagare", saknar arbete och a-kassa, skulden är för färsk, jobbar inte heltid, inte "gjort rätt för sig" etc.

Vilka personer har fått avslag och skäl till detta kan man undra?Huh??

Kvinna 45 år Norrland med bankskuld i 20 år - avslag pga hon jobbar bara 75 %.
Man 65 år Stockholm 20 milj  skuld i 18 år - avslag pga skatteskuld ansågs för färsk.
Man 52 år Stockholm 32 milj skuld i 22 år - avslag pga att han var arbetslös och saknade a-kassa
Man 45 år intagen på anstalt skuld 900.000 - avslag pga att skulden ansågs för färsk samt att han ej gjort något för att minska skulden.
Loggat
MBH
Newbie
*

Antal inlägg: 18

« Svara #12 skrivet: November 27, 2013, 17:45:53 »

Tycker efter att jag snabbt tittat igenom rapporten, att det som några inklusive IC varit undrande över, nämligen om skulden måste vara hos KF oavbrutet under 15 år inte verkar stämma. Utredaren skriver att den absoluta preskriptionstiden skallbörja löpa 3 månader efter att betalningskyldighet fastställts. Dock gäller detta ej skulder som vid laggenomförande är 12 eller merr år gammla, dessa preskriberas 3 år efter införande av lag.

Något annat bra som föreslås är att de som gör ansökan hos KF skall bli tvugna att vid ansökan lämna in redovisning om preskriptionsbrytande åtgärder, (minst 1 per 3 års-period), vilket KF skall vidarebefordra till gäldenär.
Loggat
Anastasia
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #13 skrivet: November 27, 2013, 18:03:09 »

Ni pratar om valet 2014 sedan början av 1990 har problemet med skuldsatta varit känt och INGET av de etablerade partierna har lyckats komma med hållbara lösningar. Jag tror att nu krävs det mer än att hoppas på att nuvarande politiker kommer att hjälpa oss. De ger lite löften nu fram till valet sedan släpper de frågan igen. Eftersom alla sitter i knä på varann så lurar vi bara oss själva om vi tror att vi ska lyckas få en ordentlig förändring med att bara påtala och bevis alla fel som görs. Det krävs mer än så!  
Loggat
hallstabella
Hero Member

« Svara #14 skrivet: November 27, 2013, 21:22:37 »

Kan det möjligtvis vara datumet för exekutionstiteln som blir vägledande?

En annan sak som jag också tycker visa på vilja är dels att det görs inom båda politiska blocken och att utredningen föreslår att det är kapitalbeloppet som först ska betalas innan räntan och att de menar att inkassobolagen är ett väloljat maskineri.
Min tolkning är att de mellan raderna har en stark misstro till inkassobolagens attityd och förfaringssätt.

Ja, vi får leva på hoppet om inte hoppet också blir utmätt Grin
Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 32   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: