Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskriptionsinvändning....  (läst 531 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sassa_66
Full Member

Antal inlägg: 116

« skrivet: November 19, 2013, 15:33:12 »

Snälla finns det någon här som kan hjälpa mej med hur man skriver en preskriptionsinvändning? Har försökt sökt här men hittar inget om det =( kanske ja som söker fel?! För det är väl det man ska skicka till ett inkassobolag när man har skulder från -01 (konsumentfodringar) och man inte har fått något ifrån dom mellan 01 o fram till 2012 då dom skickar att det ligger hos övervakning? Tacksam för hjälp/svar/tips och råd då jag nu sitter här och ska försöka få iväg det till dom...
Loggat
fransisco
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #1 skrivet: November 19, 2013, 16:18:41 »

Har ännu inte kommit på hur man länkar, men under Allmänna diskutioner finns en som börjar med "Viktigt! Hur man bestrider. . . . " skrivet av Intrumcleaner.
Loggat
dooks
Full Member

Antal inlägg: 122

« Svara #2 skrivet: November 19, 2013, 17:12:48 »

Snälla finns det någon här som kan hjälpa mej med hur man skriver en preskriptionsinvändning? Har försökt sökt här men hittar inget om det =( kanske ja som söker fel?! För det är väl det man ska skicka till ett inkassobolag när man har skulder från -01 (konsumentfodringar) och man inte har fått något ifrån dom mellan 01 o fram till 2012 då dom skickar att det ligger hos övervakning? Tacksam för hjälp/svar/tips och råd då jag nu sitter här och ska försöka få iväg det till dom...
Skrev preskiption i sökfältet.........

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=4820.msg45760;topicseen#msg45760
Loggat
sassa_66
Full Member

« Svara #3 skrivet: November 19, 2013, 17:33:36 »

Jag har skrivit det men hittar ingen info om hur man ska skriva "mall" bara folk som har skickat o fått svar men de står ej VAD dom skrivit...
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 1957

Hemsida
« Svara #4 skrivet: November 19, 2013, 17:34:05 »

Tips & råd för nya läsare och medlemmar om de vanligaste frågorna skuldsatta har

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7166.0

Viktigt! Mall för att bestrida fordringar till inkasso/banker/lånebolag m.fl.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0
Loggat

IntrumCleaner - Vi har kämpat mot skuldindustrin sedan år 2011.

http://intrumcleaner.info

"Det enda ondskan behöver för att segra, är att de goda ingenting gör"
sassa_66
Full Member

« Svara #5 skrivet: November 19, 2013, 17:40:56 »

Ja men jag skickade den mallen och fick då till svar att det var oklart om jag även gjorde en preskriptionsinvändning. Så därför skulle ja vilja ha hjälp med hur man skriver ett sånt...
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 1957

Hemsida
« Svara #6 skrivet: November 19, 2013, 18:09:14 »

Ja men jag skickade den mallen och fick då till svar att det var oklart om jag även gjorde en preskriptionsinvändning. Så därför skulle ja vilja ha hjälp med hur man skriver ett sånt...

För det första Sassa_66 vad är det för inkassobolag?

Och för det andra har du begärt ut 26 § PuL-utdrag först och främst för att få skriftlig bevisning på att fordran är preskriberad? eller kör du på ändå?

Om du nu skulle vara säker på att fordran är preskriberad och även har skriftlig bevisning på detta - så ändra om detta stycke i mallen (vilket ingen skall behöva göra, men uppenbarligen vill inkassobolaget jävlas med dig).

Undertecknad vill härmed påpeka att ovanstående fordran inte har saklegitimitet att

drivas in, och jag begär därför att ni avslutar ärendet omgående samt avför mig ur ert

register.

Undertecknad vill härmed påpeka att ovanstående fordran är preskriberad och har inte saklegitimitet att

drivas in, och jag begär därför att ni avslutar ärendet omgående samt avför mig ur ert

register.
Loggat

IntrumCleaner - Vi har kämpat mot skuldindustrin sedan år 2011.

http://intrumcleaner.info

"Det enda ondskan behöver för att segra, är att de goda ingenting gör"
sassa_66
Full Member

« Svara #7 skrivet: November 19, 2013, 18:16:54 »

Tack :-) det handlar om Visma. Det ÄR preskriberat. Skulderna är från -01-07 och jag har pul där det står "brev i retur" från 01 o framåt... så då lär de ju va preskriberat iom att det handlar om konsumemtfodringar som är 3 år.
Loggat
dooks
Full Member

Antal inlägg: 122

« Svara #8 skrivet: November 19, 2013, 20:17:07 »

Tack :-) det handlar om Visma. Det ÄR preskriberat. Skulderna är från -01-07 och jag har pul där det står "brev i retur" från 01 o framåt... så då lär de ju va preskriberat iom att det handlar om konsumemtfodringar som är 3 år.

Är det ren presk det handlar om har jag skrivit som nedan och det har funkat:

""Hej.

Preskriptionsinvändning angående ärendenummer: 0000000

Undertecknad vill härmed påpeka att gällande ovanstående ärende har preskription enligt Preskriptionslag (1981:130 ) inträtt.

Varför jag hemställer att ni avslutar ärendet samt avför mig ur ert register."

Med vänlig hälsning,

Glöm ej att namn och pers. Nr.

Lycka till!

Loggat
klosterlikor
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #9 skrivet: November 20, 2013, 16:40:46 »

Hej Sassa /kamrat

Jag kan hjälpa dig skriva ihop.

Jag hade själv nästan gett upp men med det stöd Intrumcleaner har givit mig och de mallar för överklagande o pul utdrag så har det givit mig hopp och jag tog strid mot Lindorff som jag vann i Malmö tingsrätt.
Fick skuld avskriven a 350.000 kr de kom inte till förhandlingar som hade utsatts m.m

Nu går jag in med skadeståndskrav o stämning mot Lindorff
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: