Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldägare vid preskribering  (läst 6862 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
joha
Newbie
*

Antal inlägg: 4

« skrivet: September 30, 2013, 13:25:16 »

Hejsan,

Tänkte skicka in en fråga angående Lindorff/Entercard
Har en skuld som Entercard inte har något skuldsaldo på samt att de inte erkänner ägande (Uttryckligen)
Lindorff erkänner inte ägande heller och vidhåller att denuntiationsbrev inte skickats därför.

Jag har nu hävdat att saklegitimitet inte finns då ingen erkänner skulden och om ett erkännande skulle dyka upp är jag tvungen att anmäla till DI.
Fråga 1 - Har jag rätt i det? Tycker någon borde erkänna sig som ägare för att den skall kunna drivas in överhuvudtaget?

Fråga 2 - Om en skuld går till KFM och får utslag och det går tre år utan någon kontakt är presk.tiden inne efter pricken är borta (tre år ju)
Ringde och försökte fråga KFM men de slängde luren i örat på mig.

Sedan undrar jag lite offtopic Fråga 3 -
Om jag kolla på mina saldon etc. får de då helt på eget bevåg börja ta upplysningar på min sambo?

Ibland önskar man att man aldrig började dra i det för det är ju inget som stämmer någonstans och man blir så arg, värre än telecom lurenderejarna ju.. (enligt PUL från ett företag skall de ha skickat krav varannan vecka de senaste åren men enda som kommit har vart "julerbjudande" och liknande)

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: September 30, 2013, 15:42:38 »

Jag anser du har rätt, äger ingen skuden kan ingen kräva den, här är PUL § 26 ett bra sätt att se om vad som hänt med skulden.
Att KFM slänger luren i örat på dig bör du JO anmäla, för brott mot Förvaltningslagen, för här står:

Myndigheternas serviceskyldighet
4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.
   Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.
   Om någon enskild av misstag vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta.

Sådant beteende skall anmälas så de kan lära sig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: