Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Återköp pensionsspar?  (läst 12135 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« skrivet: Augusti 06, 2013, 10:24:27 »

Hej!

Jag tänkte höra om det är någon här som blivit beviljad återköp av privat pensionsspar?

Jag är på väg till banken för att diskutera möjligheterna till detta med stöd av de uppsatta regler som finns för det. Dock kommer det krävas skatteverkets tillstånd för min del då jag inte uppfyller alla kraven då jag de senaste 10 åren gjort inbetalningar, även om det nu är ungefär 2 år sedan sist.

Jag driver nystartat företag som det har varit lite jobbigare att komma igång med än jag hade planerat och trott, dock så ser det nu ljusare ut efter semestrarna då jag har flera besök inplanerade som med stor sannolikhet kommer leda till nya uppdrag. Mitt problem är bara att jag kommer inte överleva ekonomiskt till en början om jag inte får mina pensionsspar-pengar utbetalda. Får jag mina pengar utbetalda så set det genast mycket ljusare ut då jag kommer hinna få tillräckligt med inkomster i firman innan jag behöver göra nya uttag som motsvarar lön (driver enskild firma). Samtidigt under tiden som jag i så fall skulle leva på mina tidigare sparade pengar kommer också ytterligare kunder att trilla in, det handlar mycket om gott rykte i mitt jobb, och det tar ju tyvärr lite tid att bygga upp det. Enligt den extremt tajta budget jag satt ihop för hösten så gör jag bedömningen att det inte ska vara några större problem att sedan helt kunna leva på mitt företag.

Till min ansökan kommer jag också att bifoga läkarintyg på att det på grund av tidigare psykisk instabilitet måste anses som angeläget att ett återköp blir tillåtet då annars stor risk föreligger att jag återigen hamnar i en depression. Jag har vid tidigare depression blivit transporterad till psykakut på grund av att jag skadat mig själv när jag mått som sämst.

Som sagt, är det någon här som erfarenheter av detta som de är villiga att dela med sig av?

Till sist önskar jag att detta inlägg inte delas på t.ex. twitter, facebook o.s.v. utan att det endast hålls inom ramen för detta forum.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Augusti 06, 2013, 11:11:31 »

Här är en länk till Skatteverkets hemsida (som du kanske redan läst?),

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/forsakringar/pensionsforsakringaterkop.4.18e1b10334ebe8bc80002218.html

Samt till Konsumenternas - vägledning om bank och försäkring,

http://bankforsakring.konsumenternas.se/Pension/Rattigheter-och-skyldigheter/Aterkop-av-pensionsforsakring/

Där man påpekar att om en chans till återköp (utan Skatteverkets tillstånd som du redan vet du måste ha) skall finnas så gäller följande:

- Det sk tekniska återköpsvärdet är högst ett prisbasbelopp (44 500 kr, år 2013) och du inte har betalt någon premie de senaste 10 åren. Dessutom får det inte finnas något oåterkalleligt förmånstagarförordnande.

- Det tekniska återköpsvärdet av försäkringen är högst 30 % av prisbasbeloppet (13 350 kr).

Om det finns s k synnerliga skäl.

Det är Skatteverket som gör en dispensprövning om det finns synnerliga skäl till återköp. Det är sällan som återköp medges. Synnerliga skäl ska tillämpas restriktivt. För att Skatteverket ska bedöma att synnerliga skäl föreligger, ska försäkringstagaren visa att han befinner sig i obestånd och att ett återköp är helt avgörande för att förhindra personlig konkurs.

Hoppas någon på forumet har mer sakkunskap om hur allt fungerar!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
pellegj
Sr. Member

« Svara #2 skrivet: Augusti 06, 2013, 11:28:06 »

Förklaringar:
RR = Regeringsrätten
IPS = Individuellt pensionsspar

Tack för svaret IC.
Jodå, allt detta har jag läst igenom ett antal gånger. Även ett par domar rörande just detta från RR. Tyvärr blir man ju inte som lekman så värst mycket klokare av just domar vad gäller hur de kommer fram till sina beslut. Jag har i alla fall sett att i ett fall har det visat sig att skatteverket gjort fel enligt RR då de nekat en person återköp av IPS. Denna person hade inkommit med läkarintyg och i det fallet ansåg RR att det var "stötande" att inte medge återköp av IPS.

I mitt fall kommer jag att åberopa dels att det ska anses som "stötande" att inte medge återköp, och att det även med stor sannolikhet kommer hjälpa mig till en långvarigt hållbar ekonomi och att det då ska medges återköp. Plus då naturligtvis att det inte överstiger ett prisbasbelopp (44.500:-). Det handlar i mitt fall om c:a 41.500:-, så det är ju också en summa som efter skatt ger mig mycket stora möjligheter att faktiskt komma på bestånd innan jag hamnar hos KFM.

Jag hoppas också det finns någon med erfarenhet av ansökan om återköp som vill delge sina erfarenheter oavsett om det gäller avslag eller medgivande.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
pellegj
Sr. Member

« Svara #3 skrivet: Oktober 01, 2013, 18:29:45 »

Jag hade inga som helst förhoppningar om att detta skulle gå vägen.

Jag fick svaret idag (blev lite sen med ansökan), och jag FÅR lösa ut mina IPS-pengar. Detta kommer göra skillnad för mig.
Loggat

timpra
Jr. Member
**

Antal inlägg: 93

« Svara #4 skrivet: Oktober 01, 2013, 22:21:12 »

Gott att det gick vägen Smiley
Loggat
pellegj
Sr. Member

« Svara #5 skrivet: Oktober 02, 2013, 06:39:12 »

Gott att det gick vägen Smiley
Tack, känns som en stort berg släppt från mina axlar.

Som sagt, jag trodde verkligen inte att det skulle gå. Det står inte heller vad som avgjorde i mitt fall, tryckte på båda de stora saker som man kan få undantag för (dels att det förmodligen kommer göra att jag faktiskt kan lösa mina problem med skulder, och det som handlar om "stötande" om det inte skulle betalas ut), och det hade varit intressant att veta vilket av dem till slut avgjorde. Men, men, jag är så himla nöjd med att jag fick igenom det. Så idag blir det till banken och få pengarna insatta på bankkontot istället. Jag kommer aldrig i mitt liv återigen pensionsspara på detta viset, utan det får bli annat sparande så jag vet att jag kan komma åt mina egna pengar om det någonsin skulle behövas igen.
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #6 skrivet: Oktober 02, 2013, 13:53:06 »

Härligt Pellegj! hoppas allt annat kommer gå lika smidigt!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
pellegj
Sr. Member

« Svara #7 skrivet: Oktober 05, 2013, 07:31:44 »

Blir bara så j**la trött på Swedbank.
Var in på kontoret i onsdags förmiddag och visade upp beslutet. Blev lite ringande till olika personer (kan jag förstå då det inte är ofta de gör just detta). Till slut landade det i alla i att det minsann inte gick att göra avslut och utbetalning via kontoret, utan det skulle skickas en kopia på beslutet från SKV till deras IP-grupp eller vad det nu var det hette. Jag bad i alla fall att det skulle läggas med en notering om att denna grupp skulle ringa mig omgående då de fick handlingarna. Fick också höra att det skulle komma fram på torsdag.
Torsdag kom och jag väntade på samtal. Inget kom och vid 15.45 ringde jag till mitt Swedbankkontor och bad dem reda ut vad som händer och när jag kan räkna med att få utbetalningen gjord. Blev minsann lovad att de skulle ringa denna IP-grupp och kolla, och om inte gruppen kunde ringa mig skulle den på kontoret jag pratade med göra det så jag fick något besked. Hörde inget under resten av torsdag, så jag förväntade mig att få besked under fredag, men icke då, inget samtal och inget besked och pengarna sitter fortfarande på pensionssparkontot.

Något som skulle bli bra och hjälpa mig så ska banken strula till det istället. Jag fattar inte varför man inte skulle avsluta detta redan inne på bankkontoret, man kan minsann starta alla konstiga konton och sparande inne på kontoret, men de kan f*n inte avsluta pensionsspar och göra en utbetalning. Nu går helgen åt till en massa oro för att ytterligare ärenden ska gå till inkasso, och en del som redan ligger hos inkasso riskerar att gå till KFM.

Det går snabbt att börja spara, men de ska krångla något så f*rb*nn*t när man ska avsluta det. Detta borde ha varit helt klart redan på fredag i och med att jag var inne på banken på onsdag förmiddag, men nej då, inte med Swedbank inte.
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #8 skrivet: Oktober 05, 2013, 15:02:18 »

Blir bara så j**la trött på Swedbank.
Var in på kontoret i onsdags förmiddag och visade upp beslutet. Blev lite ringande till olika personer (kan jag förstå då det inte är ofta de gör just detta). Till slut landade det i alla i att det minsann inte gick att göra avslut och utbetalning via kontoret, utan det skulle skickas en kopia på beslutet från SKV till deras IP-grupp eller vad det nu var det hette. Jag bad i alla fall att det skulle läggas med en notering om att denna grupp skulle ringa mig omgående då de fick handlingarna. Fick också höra att det skulle komma fram på torsdag.
Torsdag kom och jag väntade på samtal. Inget kom och vid 15.45 ringde jag till mitt Swedbankkontor och bad dem reda ut vad som händer och när jag kan räkna med att få utbetalningen gjord. Blev minsann lovad att de skulle ringa denna IP-grupp och kolla, och om inte gruppen kunde ringa mig skulle den på kontoret jag pratade med göra det så jag fick något besked. Hörde inget under resten av torsdag, så jag förväntade mig att få besked under fredag, men icke då, inget samtal och inget besked och pengarna sitter fortfarande på pensionssparkontot.

Något som skulle bli bra och hjälpa mig så ska banken strula till det istället. Jag fattar inte varför man inte skulle avsluta detta redan inne på bankkontoret, man kan minsann starta alla konstiga konton och sparande inne på kontoret, men de kan f*n inte avsluta pensionsspar och göra en utbetalning. Nu går helgen åt till en massa oro för att ytterligare ärenden ska gå till inkasso, och en del som redan ligger hos inkasso riskerar att gå till KFM.

Det går snabbt att börja spara, men de ska krångla något så f*rb*nn*t när man ska avsluta det. Detta borde ha varit helt klart redan på fredag i och med att jag var inne på banken på onsdag förmiddag, men nej då, inte med Swedbank inte.

Du kanske får be KFM om handräckning, eller bättre skicka ett inkassokrav till banken, glöm inte att kräva 180 kr i inkasso avgift. :-)
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
pellegj
Sr. Member

« Svara #9 skrivet: Oktober 22, 2013, 17:50:19 »

Jaha ja, nu blir man "bestraffad" för att jag fick ut pengarna känns det som. SKV ringde och vill att jag ska komma in och visa upp bokföringen för min enskilda firma. På dagen 3 veckor efter jag fick beslutet på posten, det känns inte som en slump. Visserligen inget att dölja när kommer till det, men har annat jag kan göra den tiden det tar.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: