Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Viktigt! Mall för att bestrida fordringar till inkasso/banker/lånebolag m.fl.  (läst 59105 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« skrivet: Augusti 03, 2013, 09:08:20 »

Här är en länk till en uppdaterad mall för att bestrida oriktiga fordringar (Notera! att detta är en mall och därför måste du själv lägga till eller ta bort det som inte passar in på ditt ärende), där den redan hjälpt många att få fordringarna avskrivna direkt. Det är bäst att skicka denna mall både per e-post och sedvanlig post till den det berör, alla läsare är fria att använda mallen samt ändra den efter behag.

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBNWwzN05TWDV2ZlU/edit

Om man är osäker på om fordran är preskriberad eller ej, heller skulle exempelvis behöva mer skriftlig bevisning på att saker och ting inte är som de ska (innan man använder mallen), så begär då ut 26 § PuL-utdrag innan du skickar in ovanstående mall. Eftersom 26 § PuL-utdrag är inte en preskriberingsavbrytande åtgärd. Likaså bör dessa utdrag även begäras ut senare om exempelvis fordran som du krävdes på snabbt försvann upp i rök då du skickade in mallen, eftersom är en sak fel hos exempelvis fuskande inkassobolag som Intrum Justitia, Lindorff,l Svea Inkasso, Gothia, Alektum, Aros Kapital, Aktiv Kapital m.fl. kommer du säkerligen finna att du betalat i åratal felaktigt på även andra fordringar du krävts på. Och felaktigt inbetalda pengar har du rätt till att få tillbaka!.

Länk till hur man begär ut 26 § PuL-utdrag.


http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Och glöm inte heller att om ett inkassobolag har utsatt dig för fel, så har du enligt inkassolag 1974:182 rätt till skadestånd (se urklipp)


18 § Den som bedriver inkassoverksamhet skall ersätta skada som till följd av verksamheten tillfogas någon genom otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd. Vid bedömande om och i vad mån skada har uppstått tages hänsyn även till lidande och andra omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse.

Lycka till! och glöm inte att det ligger på gäldenärers ansvar att kontrollera allt själva - där tyvärr många medborgare i vårt samhälle inte ens vet om att Kronofogdemyndigheten ALDRIG exempelvis kontrollerar om fordran är preskriberad eller ej - då en begäran om betalningsföreläggande skickas in från fuskande inkassobolag/fordringsägare. /IntrumCleaner
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
klosterlikor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 357


« Svara #1 skrivet: Augusti 04, 2013, 12:19:38 »

Tack för tipset skickar över till lindorff omgående

klosterlikor
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #2 skrivet: Augusti 05, 2013, 08:44:11 »

Tack för tipset skickar över till lindorff omgående

klosterlikor

Lycka till Klosterlikor!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Netis
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 13


Sjukpensionär som älskar djur


« Svara #3 skrivet: September 04, 2013, 10:23:29 »

 Huh? Nu har jag enl mallen här inne tillskrivit en av mina fordringsägare vars fordran på mig är tvivelaktig enl den person jag haft kontakt med här inne. Jag har även scannat in brevet jag postat och lagt till det i bilaga till det mail jag sänt vederbörande. Jag har efter flera dagar ej ännu fått ens kvittens som jag begärt på detta mail. Hur agerar jag nu?  Roll Eyes
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #4 skrivet: September 04, 2013, 12:37:46 »

Huh? Nu har jag enl mallen här inne tillskrivit en av mina fordringsägare vars fordran på mig är tvivelaktig enl den person jag haft kontakt med här inne. Jag har även scannat in brevet jag postat och lagt till det i bilaga till det mail jag sänt vederbörande. Jag har efter flera dagar ej ännu fått ens kvittens som jag begärt på detta mail. Hur agerar jag nu?  Roll Eyes

Hej Netis, om det gått över 12 dagar sedan du skickat dom "mallen" så tar du och skickar ett brev/e-post som exempelvis detta (se mall nedan).


2013-09-04

Att:

Fordringsägare lur och fusk
Nulurarvigäldenärerigen stigen 12
66 666 Stockholm

Ang. Skriftlig bekräftelse på att fordran 78329202 är avslutad.

Hej, jag har som ni vet tidigare skickat Er både per e-post samt per sedvanlig post följande skrivelse (se bilaga 1), där jag begärde att ni inom 10 dagar skulle höra av Er till mig om ni ansåg att min bestridan saknade skäl. Detta har ni EJ gjort och därmed utgår jag ifrån att ni genom Er vägran att svara mig anser att fordran framledes är avslutad.

Jag begär därför att ni inom 10 dagar skickar mig en skriftlig bekräftelse på att fordran är avslutad. Skulle jag framledes få kravbrev från något inkassobolag eller att ni skickar ärendet till Kronofogdemyndigheten trots min bestridan, så kommer detta att anmälas eftersom det strider mot inkassolag 1974:182 samt god inkassosed.

Med vänliga hälsningar

XXXXXXXXX

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Molly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 10


« Svara #5 skrivet: November 04, 2014, 12:49:18 »

Hej! Jag sitter här ganska förtvivlad. Jag har gamla skulder från 1988 och det som jag tar upp nu är ett Ikea konto. Som jag Jag bestred redan 2006, då hade dem inte hört av sig på några år. Men då fick jag en kopia med en massa koder från dem. Sen har dem jagat mig flera gånger om året. Dem har hotat med personlig konkurs flera gånger. Nu i år skickade dem in det till kfm igen. Dem har inte legat där sedan 1989. Men tydligen skickade kfm det tillbaka till dem? För efter det hade dem sålt skulden till ett annat inkassobolag, eller bytt namn.? Då fick jag erbjudande att bara betala kapital beloppet på 10 000 kr. Men det kunde jag inte. Sen kom det ett nytt krav på ca 54 000 kr. Funderar på att skicka in er mall som ni har här. Men när i tiden ska man skicka in utan att göra ett preskriptionsavbrott?  Huh?
Loggat
Lokelok
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #6 skrivet: Juni 04, 2015, 22:46:59 »

Jag har ett krav hos Svea Inkasso där många uppgifter både saknas och är helt fel. Jag har gjort en bestridan enligt mallen jag hittat här. Svaret jag fick var "Det är mycket information du ber om, vi kan skicka en kopia på originalfakturan och villkoren?" Jag svarade att jag vill ha all den informationen jag bett om. I brevlådan kom bara en kopia på originalfakturan samt en ny betalnings avi av Svea.

Hur svarar jag på det här? Det verkar ju inte som att dem har loggfört mitt ärende korrekt om dem inte kan få fram något annat än en faktura?
Loggat

Allt eller inget, inget eller allt.
Aneli
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 12


« Svara #7 skrivet: Juni 11, 2015, 18:32:09 »

Hej,
Jag heter Aneli och är ny här. Ska försöka ge en någorlunda kortfattad beskrivning av vad som har hänt mig. Jag bodde i USA från 2000 till 2013. När jag flyttade hem i 2013 och skrev mig här igen så började brev från Alektum, Intrum Justitia dimpa ner i brevlådan januari 2014. Jag visste direkt att två av dem var bedrägerier och begärde underlagen. Alektum skickade ett som jag tog med i polisanmälan då detta var gjort då jag bodde utomlands och hade bevis för det. Alektum försökte fortfarande stämma mig och det slutade med att jag betalade 5000 för en advokat som skötte pappersarbetet som blev inlämnat till tingsrätten varpå Alektum omedelbart drog tillbaka deras stämning. Bitter seger då den kostade mig fem tusen eftersom jag inte täcktes av rättshjälp för att jag inte hade försäkring de senaste två åren. Lite svårt när jag inte ens har varit hemma 2 år. Nu kommer vi till Lindorff, mitt problem. Jag hade aldrig hört ett ord om denna skuld mellan 2000 och 2014 och enda anledningen till att jag fick reda på den var att jag hade ringt KFM angående min CSN skuld. Jag ringde Lindorff med attityden att det var bedrägeri och betedde mig så under samtalet. Jag fick reda på att jag hade en dom som gick emot mig 2002 för ett lån på Sparbanken på 25000 som jag nekade till i telefon. Jag skrev ett brev till KFM där jag ansåg att skulden var preskriberad. Fick svar från KFM tillbaka att Lindorff hade dragit tillbaka ärendet. Sedan gjorde Lindorff 2 UC på mig och inget hände en tid. Jag fick 2 brev med erbjudanden om jag betalade så här mycket skulle de avskriva allt. Jag svarade aldrig. För 9 dagar sedan så fick jag brev från KFM att skulden var hos dem igen och att ta kontakt med dem. Idag så fick jag ett brev från KFM om utmätningsbeslut på skattepengarna jag trodde jag skulle få. Jag har aldrig haft skulder i mitt liv och detta är en djungel. Jag känner att det är rätt hopplöst och är chockad att denna skuld har hållits levande i 12 år och gått från 23000 till 76000 .... Finns det något jag kan göra eller är det kört
Loggat
Fattigjonrot
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #8 skrivet: Oktober 17, 2017, 15:18:33 »

Jag har under ca. en 10 års period ej tagit del av min post p.g.a. ngr få faktorer, varav den ena är att jag hamnat i utanförskap. Har ej haft ngn fast bostad under dessa år och har aldrig bott på de postlådor eller c.o. adresser som jag varit skriven på. Enda anledningen att jag besvärat mig att ha dessa olika adresser genom åren, är för att f-kassan krävt detta för att betala ut min sjukersättning. Jag har aldrig under denna tid skrivit på en s.k. delgivning eller läst/fått ta del av ett enda krav alt, skuldbrev eller faktura. Finns det en möjlighet att delar av alla skulder är pereskriberade? Har fått ordnade förhållanden nu och upptäckte till min förskräckelse att de skulder jag har på kronofogden, ej var mitt totala skuldsaldo. Mvh Fattigjon.
Loggat
bifrost431
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 19


« Svara #9 skrivet: Oktober 18, 2023, 14:07:34 »

Om man inte vet ärende nummer ? . . skriver man xxxxxxx  eller hur går man tillväga. Dom ser ser ju ärende numret när dom slår personnummer.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: