Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rätt att få se vad som blivit utmätt hos kronofogden  (läst 20568 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pitbull
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 51


« skrivet: Maj 25, 2013, 12:26:22 »

Jag har på några ställen i forumet läst att en del har svårt att få ut exakt hur de utmätta pengarna på lönen har använts.

På kronofogdens hemsida hittade jag ett intressant dokument som handlar om Offentlighet och sekretess.

Där står det tydligt: "Enligt 10 kap. 3 § OSL har den som intar ställning som part som regel rätt att ta del av alla uppgifter som rör målet.

Den här bestämmelsen gör att gäldenären som regel har obegränsade möjligheter att ta del av allt som KFM har antecknat om honom och även av uppgifter som i övrigt finns i handlingarna."

Jag har också lusläst UB (utsökningsbalken)

"13 Kap Redovisning av influtna medel
Allmänna bestämmelser om redovisning
1 § Medel som har flutit in till kronofogdemyndigheten i mål om utmätning skall redovisas så snart som möjligt....."

Det står ingenstans i lagtexten att denna redovisning ska ske endast till borgenären.

Så om fogden menar att de inte har skyldighet att ge er några uppgifter så hänvisa till ovan paragrafer.
Loggat

Jag kommer att komma levande ur detta skuldhelvete
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #1 skrivet: Januari 19, 2014, 18:32:29 »

Jag har funderat och retat mej som fan över det oxå, nyss sträcktläst tillämpning av inkassolagen för att hitta något konkret om just detta och massa annat, jag har även gått igenom hela detta underbara forum fyllt av fakta och tips, vill verkligen TACKA alla inblandade här för det,  Smiley
För så som både KFM och de flesta inkassobolag beter sej så borde man minst få ett kvitto för varje utmätningstillfälle där det var speciserat vad som gått till ränt, vad som gått till skuld, till vilka pengarna gått mm mm om man ska ha någon chans att kontrollera sina betalningar,och det borde man ju få utan att behöva be om det, eller som det verkar processa om det.
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
Usg64
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 297


« Svara #2 skrivet: Januari 19, 2014, 18:59:56 »

När KFM vid några tillfällen för mig har utmätt skatt så har jag fått bifogat information om hur de har delat upp pengarna.
Tror det är lite olika. Kan vara att i min stad är dom kanske lite bättre jag vet inte.
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #3 skrivet: Januari 19, 2014, 19:11:01 »

jag har då inte fått någonting om vart mina pengar tagit vägen, jag kanske får nått årsbesked innan deklarationen nu det vet jag ju inte,och att man aktivt måste söka rätt på så pass viktig information (iaf tycker jag det är det)
kan ju inte vara rimligt
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
pellepenna
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 8


« Svara #4 skrivet: Januari 19, 2014, 20:20:25 »

Hej, jag tycker att man på kfm:s sida kunde logga in på "Min sida" och följa sitt ärende.
Jag tycker det är märkvärdigt att jag inte kan se hur pengarna fördelas.
Jag har ett ärende som jag betalade en ränta på med 11 %. När jag till slut inte kunde betala längre och ärendet hamnade hos Sergel höjdes räntan till 23 %, rena ockerräntan. Hos Sergel hänvisade de till Forex bank (lånets ursprung). Jag förstår inte detta, jag har ju inte mer pengar för att jag hamnar hos inkasso. Den utmätning som görs på min pension hamnar allt på räntan och räcker inte till, så lånet växer och växer. Jag har sökt skuldsanering men fick avslag, jag har ett gammalt hus i glesbygden som jag inte har vistas i sedan 2012. Kfm har bedömt att det inte är lönt att utmäta det.
Det förfaller allt eftersom åren går, jag har ingen bil längre och det är 12 mil dit. Jag har försökt att sälja det sedan jan. 2012, men tyvärr ingen intresserad. Jag sitter som i en rävsax och har dessutom ett lån på det på 80 000 hos Swedbank, huset ingår inte i en skuldsanering, betalar enbart ränta på lånet. Jag hade hoppats på skuldsanering (anl. avslag, det gamla huset)och har nu sökt igen, kanske om jag får avslag igen att då överklaga till Tingsrätt? Kfm har ju redan bedömt att huset inte är utmätningsbart. 
Vad blev nu detta, jag började med att hålla med om insyn hos kfm med "egen sida" och slutade med funderingar och hopp kring min skuldsanering. Tack!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: