Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Avskrivning av skuld hävd vid inledande skuldsanering??  (läst 6838 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: Mars 19, 2013, 13:47:48 »

Hejsan på Er alla tappra riddare,

Jag har en fråga om skuldsanering. Jag fick inledande skuldsanering för 3 månader sedan. En av skulderna är ett banklån som mina föräldrar gått i borgen på och handläggs av käre Lindorff.

Jag och mina borgenärer fick en solidarisk uppgörelse med banken på en avbetalning samt avskrivning på en viss del av skulden. Avtalet/uppgörelsen skrevs med banken och  etta meddelades till Lindorff. Jag har fram till inledandet av skuldsaneringen betalat enl. denna plan (mina borgenärer har inte sedan denna betalningsplan startade erhållit något inbetalnigskort.

Nu när jag fått inledandet så får mina borgenärer ett betalningskrav på hela beloppet d.v.s. det belopp som var innan avskrivning.

Jag tar kontakt med Lindorff och de förklarar att alla uppgörelser hävs / blir ogiltliga för att jag ansökt om skuldsanering.

Jag känner att jag blir lite konfunderad över detta. Banken har alltså gjort en överenskommelse med mig och mina borgenärer solidariskt. Jag har fram till inledande av skuldsanering fått inbetalningskort, men aldrig mina borgenärer. Sedan blir hävs uppgörelsen även för mina borgenärer för att jag ansökt om skuldsanering. Handläggaren förklarar även att ifall jag ej skulle få beslut om skuldsanering så är uppgörelsen hävd p.g.a. att jag sökt om skuldsaneringen.

Kan detta verkligen stämma? Mycket tacksam att höra hur det verkligen ligger till från någon som vet..
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Mars 19, 2013, 15:57:27 »

Jag och mina borgenärer
Borgensmän heter det i ditt fall, och det är oerhört viktigt att skilja på borgenär och borgensman.

Om avtalet gäller eller inte bör du nog kunna utläsa ur avtalet. Kanske det endast gäller dig, inte dina borgensmän och banken puffade tillbaks det till Lindorff när du inte skulle betala mer?
Och man undrar varför Lindorff gör anspråk?Huh? Det är nog bättre du kollar med banken som du slutit avtal med vad *** de håller på med.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #2 skrivet: Mars 19, 2013, 16:09:09 »

Jag förstår inte varför dina borgenmän skall kasta nya friska pengar efter dåliga
det blir ju säkert billigare för ER med att allt ingår i skuldsaneringen,men läs ÖK
med banken.

Många förstår inte att det är affärer man sysslar med.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Mars 19, 2013, 16:35:27 »

eller är det så att du slutade betala när du fick inledande?
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #4 skrivet: Mars 19, 2013, 21:28:10 »

Hejsan på Er alla tappra riddare,

Jag har en fråga om skuldsanering. Jag fick inledande skuldsanering för 3 månader sedan. En av skulderna är ett banklån som mina föräldrar gått i borgen på och handläggs av käre Lindorff.

Jag och mina borgenärer fick en solidarisk uppgörelse med banken på en avbetalning samt avskrivning på en viss del av skulden. Avtalet/uppgörelsen skrevs med banken och  etta meddelades till Lindorff. Jag har fram till inledandet av skuldsaneringen betalat enl. denna plan (mina borgenärer har inte sedan denna betalningsplan startade erhållit något inbetalnigskort.

Nu när jag fått inledandet så får mina borgenärer ett betalningskrav på hela beloppet d.v.s. det belopp som var innan avskrivning.

Jag tar kontakt med Lindorff och de förklarar att alla uppgörelser hävs / blir ogiltliga för att jag ansökt om skuldsanering.

Jag känner att jag blir lite konfunderad över detta. Banken har alltså gjort en överenskommelse med mig och mina borgenärer solidariskt. Jag har fram till inledande av skuldsanering fått inbetalningskort, men aldrig mina borgenärer. Sedan blir hävs uppgörelsen även för mina borgenärer för att jag ansökt om skuldsanering. Handläggaren förklarar även att ifall jag ej skulle få beslut om skuldsanering så är uppgörelsen hävd p.g.a. att jag sökt om skuldsaneringen.

Kan detta verkligen stämma? Mycket tacksam att höra hur det verkligen ligger till från någon som vet..

Usch vilken soppa du hamnat i. Men den är värre för dina borgenärer.

Vad gäller dig, så är det ju så att de troligen gör på det här sättet för att det ursprungliga beloppet skall ligga till grund för deras utdelning ur skuldsaneringens betalplan. Om de kan göra det beror ju på hur er uppgörelse ser ut, hur den ursprungliga skulden såg ut, och i icke avtalsreglerade delar av lagens bokstav.

Vad jag skulle försöka först av allt - om det är möjligt för dina borgensmän - är att tala med banken om att låta avtalet fortsätta att gälla, på det viset att dina borgensmän betalar mellanskillnaden mellan vad du skulle ha betalat enligt avtalet och vad du betalar i skuldsaneringen. Om avtalet sträcker sig längre än skuldsaneringen inträder du efter saneringen med betalningar. Notera dock att du i det läget inte kan vara en part i det fortsatta avtalet. Borgensmännens regressrätt (möjlighet att kräva dig på återbetalning) bortfaller alltid vid skuldsanering. Men inget hindrar dig från att efter saneringen betala tillbaka frivilligt.

Det är värt att notera att detta är helt normalt i sig - borgensmän får normalt göra just det - betala mellanskillnaden. Grejen här är om banken går med på att låta nedskrivningen bestå mot borgensmännen. De får ju betalt i samma utsträckning.

Tala direkt med banken - inte med inkasso.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: