Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Delta kravek  (läst 9569 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« skrivet: Mars 09, 2013, 10:46:20 »

Nu har han varit här igen från delta kravek med en delgivning från vattenfall, frågar efter mannen och jag säger att visa leg, nej det gör han inte då han minsann varit här förr. Jag säger åt honom att gå, då sätter han foten i dörren och sliter upp dörren och drar av pappret och skriker du är delgiven! utan underskrift. Vad fan ska man göra åt dessa idioter? har skrivit och klagat hos delta kravek ska ringa på måndag då de öppnar igen och fråga om detta beteende är ok, men det är det säkert. Är det lönt att göra en polisanmälan? Idioter!!!!
Loggat
Mikey65
Jr. Member
**

Antal inlägg: 68

« Svara #1 skrivet: Mars 09, 2013, 10:50:23 »

Polisanmäl den fan. Om fler gör det så kanske det händer något. Se till att ha vittnen mm.
Loggat
dumle
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Mars 09, 2013, 10:53:48 »

Mannen finns som vittne, obehagligt som fan bara. Tar nog och slår en signal till polisen och gör en anmälan. Vissa dårar borde tamej fan sitta inne.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #3 skrivet: Mars 09, 2013, 12:11:19 »

Jag hade gått i taket om det hänt mig......

Den dagen den sorgen för delgivningsmannen.

Men du ska absolut polisanmäla detta... så får dom fan inte bete sig.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
dumle
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Mars 09, 2013, 12:27:56 »

Jag har gjort en polisanmälan, ska försöka få veta vad han heter och lämna namn till polisen. Som hon sa det spelar ingen roll hur många gånger han kommer, han ska visa leg varje gång oombedd. Räknas man som delgiven när han skriker det bara utan att ha fått underskrift på pappret?
Loggat
Mikey65
Jr. Member
**

« Svara #5 skrivet: Mars 09, 2013, 12:37:54 »

Jag har gjort en polisanmälan,

Bra jobbat!

//Mikey
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #6 skrivet: Mars 09, 2013, 13:16:58 »

Det är bra Dumle att du inte accepterar saker som detta! dock så bryr sig inte Polisen, Datainspektionen, Länsstyrelsen m.fl. om hur delgivningsfirmorna i Sverige agerar. Där delgivningsmän från Alektum och Intrum Justitia har skrämt många pensionärer, ensamstående mödrar, barn m.fl. nästan till döds ...

Och där inget tycks stoppa dessa avarter och ingen bryr sig om vad människor utsätts för. Inte ens när delgivningsmännen har blivit filmade när de bryter mot lag & rätt tycks vara tillräckligt för att stoppa detta. Se i länken nedan hur Intrum Justitias delgivningsmän (Unicol) agerar,

http://youtu.be/PuGbE83pnWg
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #7 skrivet: Mars 09, 2013, 13:29:57 »

Jag har gjort en polisanmälan, ska försöka få veta vad han heter och lämna namn till polisen. Som hon sa det spelar ingen roll hur många gånger han kommer, han ska visa leg varje gång oombedd. Räknas man som delgiven när han skriker det bara utan att ha fått underskrift på pappret?
Ja, man räknas som delgiven även om man inte skrivit under eftersom Delta Kravek är ett auktoriserat delgivningsföretag som likställs med stämningsman. (i detta fallet så spelar det nog ingen roll om eller vad han skrikigt/sagt till dig eller någon annan då delgivningsformen är en så kallad "spikning")

Citat från Delgivningslagen:
Citat
32 § Vid stämningsmannadelgivning ska handlingen lämnas till delgivningsmottagaren om han eller hon påträffas.
    Vägrar delgivningsmottagaren att ta emot handlingen ska den lämnas kvar på platsen, om det inte är olämpligt med hänsyn till omständigheterna.

------------------------

38 § Vid stämningsmannadelgivning får handlingen lämnas i delgivningsmottagarens hemvist eller på lämplig plats i anslutning till hans eller hennes hemvist, om
 1. delgivningsmottagaren inte påträffas där,
 2. handlingen inte kan lämnas enligt 34-36 §§,
 3. det inte kan klarläggas var delgivningsmottagaren uppehåller sig, och
 4. det med beaktande av vad som har framkommit i det aktuella delgivningsärendet eller vid andra delgivningsförsök med delgivningsmottagaren finns anledning att anta att han eller hon har avvikit eller på annat sätt håller sig undan.

Delgivningstidpunkten

39 § Stämningsmannadelgivning enligt 32, 33 eller 38 § har skett när handlingen eller det skriftliga meddelandet har lämnats på föreskrivet sätt eller när delgivningsmottagaren har vägrat ta emot handlingen eller meddelandet.
    Stämningsmannadelgivning enligt 34-37 §§ har skett när handlingen har lämnats och underrättelsen har skickats.

Vem som får utföra stämningsmannadelgivning

40 § Stämningsmannadelgivning får utföras av stämningsman eller av den som är anställd vid- polismyndighet,
- åklagarmyndighet,
- allmän domstol,
- allmän förvaltningsdomstol,
- Kronofogdemyndigheten,
- Skatteverket,
- svensk utlandsmyndighet, och
- auktoriserat delgivningsföretag.
Man kan även bli så kallat surrugatdelgiven enligt § 34-37, och en form av detta försökte han sig säkert på genom att delge Dig handlingen, men eftersom du inte frivilligt tog emot den så fanns därmed möjligheten att "spika" delgivningen (§ 38) genom att helt enkelt lämna handlingen på platsen utan underskrift.

Att beakta så gäller denna delgivningsform inte delgivningsföretag som inte är auktoriserade!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
dumle
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Mars 09, 2013, 13:42:21 »

Det är ju mannen som ska skriva under då det står på honom, men det spelar väl ingen roll då antar jag då han slängde den till mig och skrev att jag var delgiven?
Ska ändå gå vidare med polisanmälan för att se hur långt det går innan den läggs ner för det lär den väl göra, suck.
Loggat
Mikey65
Jr. Member
**

« Svara #9 skrivet: Mars 09, 2013, 13:55:42 »

Jag säger åt honom att gå, då sätter han foten i dörren och sliter upp dörren

Man kanske kan få det till hemfrids brott eller något men bevisningen är väl inte så stark..
Personligen eftersom jag bor i skogen skulle ta fram basebollträt och ge honom en omgång och sen hävda att han anföll mig men det är inget jag rekommenderar här  Cool
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Mars 09, 2013, 14:05:58 »

Det är ju mannen som ska skriva under då det står på honom, men det spelar väl ingen roll då antar jag då han slängde den till mig och skrev att jag var delgiven?
Ska ändå gå vidare med polisanmälan för att se hur långt det går innan den läggs ner för det lär den väl göra, suck.
Att mannen ska skriva under, och att handlingen slängdes till dig, spelar nog inte så stor roll just nu, då en spikning med största sannolikhet likväl skett, om än på ett moraliskt tveksamt sätt.
Delgivningsmannen har lämnat delgivningen i anslutning till hemvisten, dvs bostaden, och då är mannen med största sannolikhet att anses delgiven.

Hade det dock varit ett icke auktoriserat delgivningsföretag hade han alltså inte ansetts vara delgiven.

Sen att han satte foten emellan osv kan nog det vara ett brott i sig, men frågan är om åklagare väcker åtal?
Men självklart ska du försöka med polisanmälan!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
dumle
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Mars 09, 2013, 14:19:37 »

Jag räknar inte med ett åtal, vill ha det på "papper" så att säga hur han betett sig, han drog även i dörrhandtaget för att hindra mig från att stänga dörren innan han satte foten emellan, kanske skulle drämt igen dörren ordenligt då;). Är ju alltid så att de värsta klarar sig undan. Delta kravek ska få en påringning ialla fall på måndag. Jag fattar inte hur folk vill ha såna jobb de kan ju lika gärna jobba åt hells angels.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Mars 09, 2013, 15:43:37 »

Jag räknar inte med ett åtal, vill ha det på "papper" så att säga hur han betett sig, han drog även i dörrhandtaget för att hindra mig från att stänga dörren innan han satte foten emellan, kanske skulle drämt igen dörren ordenligt då;). Är ju alltid så att de värsta klarar sig undan. Delta kravek ska få en påringning ialla fall på måndag. Jag fattar inte hur folk vill ha såna jobb de kan ju lika gärna jobba åt hells angels.

Ja, det beteendet är absolut inte försvarligt, och det ska banne mig utredas av polisen. Kontakta även Länsstyrelsen med en anmälan dit också, samt kopia på polisanmälan. Det är Länsstyrelsen som auktoriserar delgivningsföretagen som därmed riskerar att förlora sin auktorisering om dom missköter sig!
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #13 skrivet: Mars 09, 2013, 15:58:52 »

Fann denna lista på auktoriserade delgivningsföretag:
http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/om-lansstyrelsen/kungorelser-och-delgivningar/Lst-gem-auktoriserade-delgivningsforetag.pdf

Bemärt aktiv delgivning som huserar en del inte är med på listan.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Mars 09, 2013, 16:21:49 »

Aktiv Delgivning är ju Alektums delgivningsbyrå/avdelning och det dom jobbar med är ju främst preskriptionsdelgivning i "egna" ärenden. Förmodligen därför dom inte heller är auktoriserade.

Eftersom Alektum dagligen är här på forumet och läser kanske dom vill lämna en kommentar?  Grin
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: