Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Erbjudande från finansbolag ?  (läst 6126 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
slangen1
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« skrivet: Mars 07, 2013, 13:14:03 »

Hej. Har skulder på ca 600000 till ak finans och jag får en massa utskick om erbjudande typ betala hälften så efterskänker vi resterande beloppoch ibland kommer det betala 10 % så efterskänker vi resterande belopp och så brukar det stå att vi vill ge dig en möjlighet att en gång för alla få ditt ärende avskrivet och bli skuldfri här hos oss :-) Sen brukar det stå  Erbjudandet gäller till den  (och så ett datum) och ibland kommer det erbjudande vars det kan stå med stor fet text  ( Det här är årets chans ! ) håller dom vad som står i deras brev ifall man betalar summan åt dom.Är det juridiskt rätt det som står i brevet att dom avskriver resten?  brukar komma såna brev omkring en gång per år och det har pågått sen 2008 tror jag.   kan tillägga att skulden är sen 1990 ungefär.
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #1 skrivet: Mars 07, 2013, 13:33:35 »

Betala inte 1 krona på dessa säljbrev bolagen vet att fordrans hållbarhet hos kfm
och TR är näst intill obefintlig.Betalar du 1 krona så har du erkänt saken och då kan
det bli dyrt.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Mars 07, 2013, 13:44:24 »

Precis som Nilsson skriver så betala inte en enda krona! Och på fredag så kommer dom i Blekinge TR mål Ä 2797-12 där en företagare hade påstådda skulder på nästan en miljon kronor. Och där redan 296 000 kr av dessa "skulder" skrevs av direkt när vi på IntrumCleaner avslöjande genom §26 PuL-utdrag att inget stämmer. Och hur det går med resten av "Skulderna" som Sparbanken i Karlshamn och Intrum Justitia försöker att driva in får vi snart reda på ...

Det är viktigt att fler privatpersoner och företagare inser vikten med §26 PuL-utdrag - där dessa utdrag är ett av de bästa vapnen mot fuskande inkassobolag av Intrum Justitias karaktär.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Kaxx
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« Svara #3 skrivet: Mars 07, 2013, 14:05:46 »

Slangen1 skriver ju att han har skulder på ca 600000:-
Är det inte ett försök till ackordsuppgörelse inkasso försöker med för att få in en del av pengarna?

Jag har en skuld till Aktiv kapital på ca 40000:- där det ibland kommer "erbjudande om uppgörelse", typ att om kapitalskulden (27000:-) betalas så efterskänks resten.
Loggat
Kaxx
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Mars 07, 2013, 14:12:14 »

Såg nu att skulden är från 1990.. Antar att den ska anses preskriberad ja  Smiley
Loggat
Kaxx
Jr. Member
**

« Svara #5 skrivet: Mars 07, 2013, 14:18:52 »

...men i mitt fall (ursäkta jag lånar tråden), där skulden inte är så gammal så att man kan hävda presk, kan man inte se det som ett försök till ackordsuppgörelse från AK? Och om man faktiskt betalar enligt avtalet så måste det väl gälla?  Huh?
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #6 skrivet: Mars 07, 2013, 14:32:04 »

Kaxx betala inte 1 krona du heller,här skall det göras affärer med skojare och
och då kan rent bondfångeri ske.SE UPP!!!! Min erfarenhet är att det är mycket lättare
att få rätt i TR med formaliafel.Denuntiationsbrev (överlåtelse),finns saklegitimitet
fel belopp,fel ränta osv det använder jag går alltid hem.Hävda presk har varit svårare
Loggat
Kaxx
Jr. Member
**

« Svara #7 skrivet: Mars 08, 2013, 11:51:18 »

Så då ska jag begära ut §26 PuL-utdrag från inkasso och försöka se om något inte gjorts rätt genom åren?

Vad kan vara exempel på sådana saker? Om överlåtelsebrev skickats till mig när skulden sålts? (ursprunglig fordringsägare GE Money bank), om räntebelopp stämmer? Kapitalbelopp och kostnader är rätt?

Om man hittar något orätt i §26 PuL-utdraget, kan man då bara bestrida så det ev går till domstol och försöka få skulden avskriven pga något av ovanstående saker? (lite förvirrad, men är helt färsk på detta med bestridande)

Mvh
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #8 skrivet: Mars 08, 2013, 12:24:26 »

Så då ska jag begära ut §26 PuL-utdrag från inkasso och försöka se om något inte gjorts rätt genom åren?

Vad kan vara exempel på sådana saker? Om överlåtelsebrev skickats till mig när skulden sålts? (ursprunglig fordringsägare GE Money bank), om räntebelopp stämmer? Kapitalbelopp och kostnader är rätt?

Om man hittar något orätt i §26 PuL-utdraget, kan man då bara bestrida så det ev går till domstol och försöka få skulden avskriven pga något av ovanstående saker? (lite förvirrad, men är helt färsk på detta med bestridande)

Mvh

Svaren på flera av dina frågor hittar du i detta inlägg här på FR,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593

Lycka till!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: