Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betala räkningar i väntan på skuldsanering?  (läst 11711 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lilla_My
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: Mars 03, 2013, 21:34:51 »

Jag ansökte om skuldsanering i slutet av november. Mailade Kronofogden häromveckan och frågade hur det gick med min ansökan, med tanke på att det gått 3 mån utan varken besked om skuldsanering inleds eller avslås. Fick till svar att inte ens en handläggare har hunnit titta på mitt ärende än och att det inte gick att säga hur länge det skulle ta.

Jag har många lån och krediter på grund av dåligt mående för flera år sedan då jag shoppade för att må bättre, och sen har försökt lösa skulderna med nya lån. I dagsläget betalar jag mer i månaden än jag tjänar, arbetar heltid, och kan inte betala mina räkningar. Har i dagsläget inget skuldsaldo hos fogden, men hur är det när man väntar på beslut på om skuldsanering inleds eller avslås, hur gör man med de räkningarna som är med i ansökan?

Som det ser ut idag skulle jag tjäna på att låta allt gå till fogden, eftersom förbehållsbeloppet (existensminimum) är mer än vad jag har kvar idag, som är ca 3000 kr minus varje månad.

Hur ska jag göra?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Mars 03, 2013, 22:25:54 »

Är själv inte så insatt i skuldsanering, men visst är det så att man ska ha gjort allt som står i ens makt för att reda ut sina skulder?
Kan därför tänka mig att det kan vara negativt för skuldsaneringsutredningen om man bara "struntar i allt" och låter det falla ihop.

Jag förstår dock hur du resonerar, och jag skulle nog känt samma sak själv.....
Men jag gissar att det skulle riskera ett positivt skuldsaneringsbeslut.

Någon annan som är lite bättre insatt i detta?
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Mars 03, 2013, 23:20:20 »

Fram till inledande ska alla räkningar betalas och det bästa du kan göra är att fördela betalningarna rättvist mellan borgenärerna.

Först går såklart hyra (eller bolån), el, vatten o.s.v. Livsnödvändigheter.
Sedan kommer skulderna som du vill få sanerade. Dessa är ALDRIG ens i närheten lika viktiga som hyra, el o.dyl.

Låt oss sedan säga att du har tre skulder. En på 10.000 kr, en på 20.000 kr och en på 70.000 kr. Har du 1000 kr kvar efter boende/el/skola/mat/telefon/o.s.v. så fördelar du din tusenlapp rättvist med 100 kr till tiotusenkronorsskulden, 200 kr till tjugotusenkronorsskulde och 700 kr till den sista.
Gör en budget med dina levnadskostnader och skulderna så du får kontroll över hur mycket du faktiskt ska lägga på skuldbetalningar och hur mycket till var och en.

Och ett p.s. i gråzonen - stoppar du några hundralappar i madrassen varje månad lär varken borgenärer eller skusan märka det. Skulle lika gärna kunna spenderats på mat eller lågenergilampor. Du kan behöva det lilla extra under skuldsaneringstiden.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Lilla_My
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #3 skrivet: Mars 04, 2013, 09:27:51 »

Kojak; jag föbetalar lite till varje borgenär varje månad, men det resulterar bara i inkassohot och hot om Kronofogden då inte hela summan betalas. Känns som om det inte spelar någon roll vad man gör Sad Har kontaktat mina borgenärer och bett om att få lägga upp en annan betalningsplan, men INGEN är villig. Känns så jäkla hopplöst! Jag får låna pengar varje månad av folk för att ha råd att betala och sätter mig ju bara djupare i skiten Sad Hur länge ska man egentligen behöva vänta på ett beslut från fogden om inledande eller avslag??!!
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #4 skrivet: Mars 04, 2013, 09:54:24 »

Vad jag har förstått så har du väntat i 3 månader på att få svar om du får inledande skuldsanering. Du kanske måste vänta ytterligare nån månad. Försök att stå ut tills dess. Om du får nej på din ansökan så släpp allt till kfm då. Men håll ut nu när du är så nära. Det kan bli inledande och då ska du ändå släppa allt sådant utan levandeskulder (hyra, el, tv-licens).
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Mars 04, 2013, 19:52:08 »

Jag får låna pengar varje månad av folk för att ha råd att betala
Det tycker jag inte du ska göra för det drabbar bara dina bekanta vid en skuldsanering. Nu måste/bör ju de skulderna tas upp i saneringen om ni inte avtalar att betala parallellt med saneringen eller efter. Här finns ett inlägg av mig i avdelningen "Gråzonen" som du kan läsa.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
kirespappa
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #6 skrivet: Mars 15, 2013, 21:27:12 »

När jag fick inledande så fick jag också besked om att jag inte ska betala något till någon av de borgenärer som jag tagit upp i min skuldsaneringsansökan. Jag ska vänta till jag får det slutgiltiga beskedet om skuldsanering.
Det jag ska betala är de löpande utgifterna hyra, el, tv-avgift och liknande. Samtidigt som inledande börjar så slutar KF att göra införsel på lön och därför bör man spara så mycket man kan av lönen så att man har en buffert.
Loggat
Plutten1000
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« Svara #7 skrivet: April 01, 2013, 10:05:06 »

Kan man få med alla skulder på skuldsanering?
Ex. Trafikförsäkringsföreningen, p böter,
Eller fins det skulder man måste lösa på annat sätt innan man söker skuldsanering?
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #8 skrivet: April 01, 2013, 11:38:06 »

Kan man få med alla skulder på skuldsanering?
Ex. Trafikförsäkringsföreningen, p böter,
Eller fins det skulder man måste lösa på annat sätt innan man söker skuldsanering?

Allt ska med även privata skulder (om du har det).
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: