Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering??  (läst 4416 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jöns
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Februari 15, 2013, 16:37:19 »

Är det verkligen så att jag inte får lämna ett lån utanför om jag vill söka skuldsanering? Har ett lån med min mamma som medsökande och vill inte dra in henne i allt detta, då hon inget vet.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Februari 15, 2013, 20:16:17 »

Även om du skulle utelämna ett lån i din ansökan har ju borgenären ett intresse i att vara med... annars är nämligen skulden borta efter 5 år - enligt lag - och det finns ingen möjlighet att få betalt. Och alla borgenärer ska behandlas lika så det går inte att särbehandla vissa.
Söker du skuldsanering kommer med största sannolikhet borgenären att välja att kräva din mamma på hela lånet; solidariskt betalnigsansvar.

Det du skulle kunna göra är att tala med långivaren om att dela upp lånet i två delar. En till mamma och en till dig så blir ni separerade från kännedom om varandras lån. Om långivaren går med på det d.v.s. Solidariskt betalningsansvar är ett guldläge för dem som de nog ogärna släpper.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: