Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Felaktig registrering av delgivningskvitto!  (läst 29816 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bang
Newbie
*

Antal inlägg: 10

« skrivet: Februari 14, 2013, 20:02:55 »

Hej!

Hoppas att jag inte skriver i fel avdelning. Om så är fallet så får i lägger flyttas.

Detta hände mig för ca 2 veckor sedan.

1. mottog ett delgivningskvitto med målnummer samt ett ytterligare målnummer. dvs två mål på ett delgivningskvitto. kvitto var en påminelse.

2. Kollade upp skulden och skickade därefter in delgivningskvittot.

3. Efter 4 dagar Bestred därmed hela ärendet då ärendet var betalt och att jag vid tidigare tillfälle varit med om tvivelaktigt beteende av nämda bolag där man tagit god tid på sig att återkalla ärenden som ingivits till fogden trots att betalningen var gjort. Inkommer inte fordringsägaren återkallelse inom 10 dagar från det att man skickar in delgivningskvittot. Har även fått detta råd av handläggare på kronofogden då dem sett att detta kan hända.

4. Dagen efter mitt bestridande i dessa två mål så får jag ett mejl från KM att ena ärendet är avslutat och beslut om betalningsanmärkning fattats tre dagar tidigare.

Jag ringer självklart upp KM och ifrågasätter detta och det framkommer nu att man helt enkelt backat datumet för mottaget delgivningskvittot på ena målet med 6 dagar! Man har därmed registrerat detta fel enligt fogden. Detta skall enligt dem inte kunna ske men man tror att detta skett då nämda målnummer stod handskrivet ovanför det stämplade målnummer som redan fanns på delgivningskvittot. Detta har då registrerats manuellt och handläggaren har då skrivit det datum som stod på det betalningsföreläggande som skickades ut till mig. Man har alltså genom detta fråntagit mig rätten till att bestrida ärendet då man ändrat på registreringsdag för inkommet kvitto. ( Har fotokopia på delgivningskvittot som togs innan det skickades in. Detta stämde överens med det som man hittade i min akt)

Detta gör att jag i denna stund har en betalningsanmärkning. Man har bett mig om att ansöka om återvinning för man kunde inte stryka ärendet manuellt! Återvinning är inskickad.

Jag får väl även ansöka om inhibition för att fördröja att min betalningsanmärkning blir synlig för UC mfl. Tycker det är anmärkningsvärt att inte kronofogden kan ändra liknande ärenden men det kanske så för att man inte skall kunna gå in och manuellt ändra beslut eller utslag i andra fall.

I vilket fall så sätter detta mig i en svår sitts. Har precis fått ekonomisk hjälp att reda ut mina tidigare skulder och har ett avtalat möte med banken som skulle hjälpa mig så att jag reder ut min situation. Deras krav var att jag absolut INTE fick ha några betalningsanmärkningar oavsett art så nu känns situationen riktigt jobbig.

Min fråga. Är det någon som haft liknande problem, hur har utfallet blivit, samt inom vilken tidsram? Tycker det verkar konstigt att jag skall behöva ansöka om återvinning i tingsrätten i ett ärende där KM gjort ett ORDENTLIG tabbe! Mitt ärende kommer väl nu hamna bland alla andra där TR utgångspunkt är att jag ansöker om återvinning i ett ärende som KM fattat efter gällande regler? Kommer min betalningsanmärkning synas för kreditbolag under hela processen eller blir den låst till TR fattat beslut?

Är som sagt ganska låst i nuläget då jag inte vet om deras utslag syns även under processen... Embarrassed

Tack på förhand// Bang
Loggat
Bang
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Februari 14, 2013, 22:21:32 »

Har även en fråga till.

En återvinning syns väl i min UC? Alltså även om man vinner så ser banker, kreditbolag mm att jag haft ett ärende hos KM. Detta vill jag ju självklart undvika och anser därför att då KM gjort fel så skall de kunna reda ut detta utan ev Återvinningsansökan då Återvinning gälla dem som fått sitt ärendet handlagt korrekt!
Loggat
Bang
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Februari 15, 2013, 02:23:01 »

Finns det verkligen ingen som varit med om liknande och kan ge mig tips på hur jag skall gå vidare..? Jag har ju inte gjort något fel och detta har redan konstaterats av KM men de menar att de inget kan göra! Vi är i husköpartag och varit runt på visningar men detta får vi nu lägga ner tills detta är klarlagt då jag inte kan söka om lånelöfte med en betalningsanmärkning, felaktig eller korrekt... Vilken jävla soppa detta har utvecklats till trots att man konstaterat att de har fel och jag har rätt, nu menar man att tingsrätten skall utreda om jag har rätt till återvinning i ett ärendet som handlagts fel från KM. Fattatr ingenting! Cry
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Februari 15, 2013, 09:14:48 »

Hej!

Anledningen till att du inte fått svar vet jag inte, men det kan bero på att det är lite svårläst/rörigt.

För det första: KFM utdelar inga betalningsanmärkningar. Dom ger "utslag" i betalningsföreläggande, en uppgift som sedan kreditupplysningsföretagen registrerar som så kallade "betalningsanmärkningar".
(varför det heter "utslag" vet jag egentligen inte, men det kan bero på att man inte kan annat än få irriterande utslag i kontakterna med den myndigheten, haha!  Grin)

Nåväl, har du bestridit ett betalningsföreläggande och detta bestridande inkommit inom förelagd tid (10 dagar) så utfärdas inget utslag, utan sökanden (fordringsägaren) får då avgöra om målet skall läggas ner eller avgöras som tvistemål i tingsrätten.

Jag har själv varit med om en liknande situation där jag bestred ett betalningsföreläggande och det bestridandet lämnade jag in "över disk" hos KFM.
Då jag har skyddad identitet så var det en annan KFM-enhet (tror det var Östersund eller nåt sånt) som handlade BF för de med skyddad ID så hade inte KFM i min stad meddelat att bestridandet inkommit, med ett felaktigt utslag som följd.

När jag fick reda på detta (det var faktiskt KFM själva som kontaktade mig och berättade att dom gjort fel) så bad dom mig maila till dem en begäran om återvinning, varvid dom per omgående undanröjde utslaget och det hela var som det skulle!

Någon betalningsanmärkning fick jag inte, och om jag skulle fått det skulle KFM vara tvugna att skicka dementier till alla kreditupplysningsföretag.

Återvinning syns inte i en kreditupplysning utan en eventuell betalningsanmärkning kan tas bort först om man vinner mot sökanden i det fall sökanden från början inkommit med en helt ogrundad ansökan.

Vad gäller ditt möte med banken så tycker jag att du ska begära att KFM skriver en skrivelse där dom förklarar att denna eventuella anmärkning uppkommit felaktigt, och att detta beror på deras falaktiga handläggning.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Bang
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Februari 18, 2013, 14:34:03 »

Hej.

Tack för ditt svar. Var lite upprörd när min fråga ställde så jag förstår att detta blev otydligt. Embarrassed

Som jag försökte beskriva sist så har alltså KM gjort följande:

Man har tilldelat mig ett utslag pga ett misstag som de själva ligger bakom. Man har lyckats registrera min delgivning 6 dagar före det verkliga datumet för delgivning. Trodde i min enfald att man kunde reda ut detta lika fort som man kunde fatta ett utslag, men icke. Jag har fotokopior med datum från det att jag sände in delgivningen, jag har även en ej ifylld delgivningsblankett med det målnummer som ärendet handlar om. Har fått två sammanlagt, varav den andra där man hade lagt till två ärende för att enligt dem förenkla delgivningen. Endast den sista har skickats in.

Har ansökt om återvinning och fick svaret att detta är vidarebefordrat till Tingsrätten. Har talat med Tingsrätten om detta och de kommer titta på ärendet. Inom vilken tidsram detta gäller kunde man inte svara på då man ser mitt ärende som vilken återvinning som helst framtill man tagits sig an min återvinning. Kontaktade KM igen men nu sa de samma sak.

Tänkte på att du hade skickat in en ansökan om återvinning i ett felaktigt ärende. Kom du ihåg om du fick utslaget om att de åtgärdat detta från KM eller Tingsrätten. Hittade nämligen denna länk.

http://www.kronofogden.se/Lagbestammelser.html

Tänkte på gallring mm i register. Man har ju redan från KM sida medgivit att de har gjort fel.

Eller är det helt enkelt så att jag får sitta med min anmärkning tills Tingsrätten beslutar annat?
Loggat
Bang
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Februari 19, 2013, 02:17:41 »

Efter lite läsning på denna eminenta sida så fann jag följande beslut från J0 i en annat ärende där man gjort ett fel.  Smiley

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=890.0

Kommer i morgon att ringa upp Kronofogden och fråga varför man valt att inte skicka ärendet till Kronofogdemyndighetens Rättelseteam för prövning enligt 3 kap. 3 a § lagen (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet.

Min kritik har redan besvarats och intygats av två olika handläggare, samt en på kundtjänst som inte kunde förstå varför man inte själv gjorde en rättelse i registren. Genom att låta mig gå och invänta TR agerande, vilket kan ta tid så riskerar detta rendera i att jag gör en JO-anmälan, något som knappast skulle gynna dem överhuvudtaget.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #6 skrivet: Februari 21, 2013, 23:04:43 »

Intressant..... hört nånting?
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Bang
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: April 15, 2013, 02:06:10 »

Intressant..... hört nånting?

Hej!

Det gick bra! Cheesy

Man meddelade tingsrätten att man brustit i sin handläggning och samtliga register rensades. Har fått brev från både fogdens rättsenhet i Visby och ett beslut från tingsrätten att man bakgrund av synnerligen bristade handläggning härmed upphäver fogdens beslut och beslutar att mina register skall rensas.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: