Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mycket nära Färdig!!!  (läst 12275 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Aros_uppgiven
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« skrivet: Februari 05, 2013, 10:36:24 »

Jag har nu enbart ca 5000:- kvar att betala och det är klart om en månad.

Jag har jobbat i snart 5 år efter en skillsmässa där det blev en hel del skulder som låg kvar. De flesta hamnade på mig då jag hade den inkomst som krävdes för att få div abonemang och lån till huset.
Totalt har jag nog betalat bort 100 000 kr under de här åren av en total skuld på ca 300 000.

Jag har löst det med hjälp av mig själv förståss men också en man som jobbar med att hjälpa till i sådana här situationer. Han tjänar förståss pengar på det (ca 6000:-) har jag betalat honom för att förhandla, sammanställa och undersöka presk. Han har även hjälpt mig med ett lån hos Svea som jag tog i maj på 50 000 för att lösa några riktigt akuta skulder. Det var hög ränta men det blev ändå lägre kostnad kortsiktigt än vad skulderna kostade mig. Innan dess hade jag tagit ett lån på 120000 två år tidigare för att lösa ut min fru från en sommarstuga som varit i min släkt i 5 generationer och som jag kämpat hårt för att slippa sälja. Det lånet hade jag kvar 60 000 på. I januari tog jag kontakt med min bank för att försöka få lån till skatteskulden på 75000 som låg och  gnagde och då hade blivit akut. De beviljade det lånet och sa även att de ville ta över det korsiktiga lånet hos Svea som låg på 15% ränta.

Jag har nu ett banklån på 190 000 kr som kostar mig betydligt mindre än alla amorteringsplaner hos inkassobolag. Jag är inte skuldfri, men har full kontroll på min ekonomi nu. Budgett görs ny varje månad och målet nu är att kunna byta bort den gamla gistna, men fantastiskt charmiga, båten jag har från 1972 för att komma ut till sommarstugan. Om ett år skall det vara möjligt att jag har ett utrymme till en båt för ca 50 000.
Jag fick igår mitt första mobilabonemang jag haft sedan minst 10 år tillbaka och en ny telefon. Den skall tydligen vara smart och inte ha knappar. Tänk vad de hittar på!

Loggat
jevbe
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 26


« Svara #1 skrivet: Februari 06, 2013, 08:19:48 »

Härligt!  Wink Du skulle inte kunna ge mig namnet på den som hjälpt dig? Behöver hjälp själv!
Loggat
Aros_uppgiven
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #2 skrivet: Februari 06, 2013, 14:01:58 »

Har  skickat via PM men kan skriva här också. Företaget heter ********* och minkontakt där var Björn H******  (* för att hindra google. Vet inte vad han tycker om att vara sökbar). Vill bara ha sagt att tänk igenom detta först. Jag hade förhållandevis små skulder och har en bra lön så det funkade för mig.

Innan jag kontaktade dem kollade jag upp dem via bolagsregister, KFM och konumentverket. Även som privatpersoner. Jag hittade inga konstigheter och de är seriösa enlig min erfarenhet. Visst tjänar de pengar på oss, men jag upplevde det som att det gjorde även jag. På sikt i alla fall.

Lycka till.
Loggat
Aros_uppgiven
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #3 skrivet: Februari 06, 2013, 16:26:11 »

Hat är en känsla man får för dessa jävla parasiter. 2 dagar efter att jag betalat av deras kfm skuld skickar de in en till som de legat och hållit på. Jag kan bara tolka det på ett sätt. De vill säkra sitt "kundunderlag". Jag ringde och  till en början lugnt försökte få dem att förstå hur illa det slår men det var bara platityder till svar. De fick veta att de lever!. Den här skall bestridas. Jag skall fan enbart betala kapitalbeloppet! De är en jävla varböld på sammhället.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #4 skrivet: Februari 06, 2013, 17:08:03 »

Ingen reklam för såna parasitföretag i detta forum, tack!  Angry

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Aros_uppgiven
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #5 skrivet: Februari 07, 2013, 07:52:04 »

Mitt hat ovan är riktat mot Payex inkasso. Inget annat. Håller inte med admin i bedömningen ovan, men respekterar förståss reglerna för forumet.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #6 skrivet: Februari 07, 2013, 10:33:51 »

Mitt hat ovan är riktat mot Payex inkasso. Inget annat. Håller inte med admin i bedömningen ovan, men respekterar förståss reglerna för forumet.
Vilket ditt hat eller kritik är riktat mot i den här tråden har inget med min cesurering av företagsnamnet att göra.

Såna där företag, som det du nämde, har under de senaste tio-femton åren, ploppat upp i syfte att räva åt sig pengar.
Det dom alltså gör är att "hjälpa till" med att sammanställa skuldsituationen, kolla lite kring skulderna (ev preskription etc) och sedan förmedla ett "saneringslån", oftast till rätt hög ränta, och kreditgivaren är alltsom oftast ett inkassobolag!

Inkassobolagen är inga barmhärtiga samariter även om dom oftast försöker att framstå som det, utan deras affärsidé med "saneringslånen" är för att tjäna pengar, åt både sig själva och till den som förmedlat lånet. Tex det företag som du nämnde.

Jag kan inte se dessa som annat än omoraliska parasitföretag!

I begynnelsen startades Fattiga Riddare av en kvinna, samt en man från Kronofogden.
Efter att ha blivit "utkastad" från Fattiga Riddare startade denne man, tillsammans med en annan KFM-anställd företaget "R & J" med just den "fenomenala" idén att förmedla skuldsaneringslån till hög ränta till skuldsatta.
Ovanpå den skuld som klienten hade lade man till sitt eget arvode, som inte var en i situationen obetydlig summa.

Jag tycker personligen att det är en omoralisk väg att nyttja svaga personers situation genom att ta ut relativt höga arvoden för denna låneförmedling, som oftast finansieras av något inkassobolag, tex Svea.

På sätt och vis kan denna typ av saneringslån vara av godo också, då de kan hjälpa till att strukturera upp sin ekonomi, men då borde det vara andra aktörer inblandade! Inte inkassobranschen, som ofta levt gott på räntor från den skuldsatte, som sedan får ett lån genom inkassobolaget (som bakar in alla gamla räntor, avgifter etc oftast utan förhandlingar) till nya relativt höga räntor/kostnader.
Ytterligare ett problem uppstår i förlängningen om inte gäldenären skulle lyckas hålla sin avbetalningsplan på detta lån, då står samma goa inkassobolag där och får driva in skulden med ytterligare kostnader och räntor!
Snacka om att i evighet tjäna pengar på den redan utsatte individen, och för den delen, snacka om att som skuldsatt sälja sin själ till jävulen.....  Angry

Av denna anledningen vill vi inte ha sådan "reklam" för den typen av företag på forumet!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #7 skrivet: Februari 07, 2013, 11:09:53 »

Precis som Admin mycket tydligt redan beskrivit så dyker "hjälpare" upp som svampar i jorden då och då. Där detta pågått under många års tid, men det har de senaste åren varit ganska lugnt eftersom vi skuldsatta genom våra kontaktnät snabbt varnat varandra och tillsett att avarter som försöker att sko sig på andras lidande (där dessa i många fall är direkt kopplade till inkassobolag/lånebolag har tvingats stängt ner sina verksamheter).

Men nu har det satt igång igen på allvar, och vi på IntrumCleaner har de senaste månaderna fått tips & varningar från en mängd gäldenärer som fått "hjälp" där denna hjälp bestått av att medborgarna insett att de som man trott hjälpt en har istället sett till att man sitter och betalar på redan preskriberade fordringar. Och där de ackordsavtal och lån som man var så lycklig över att få "hjälp" med visade sig inte vara något annat än ett rent bedrägeri.

Ta en titt på exempelvis detta fina bolag som kallar sig Juridiqa och som på en mängd forum och hemsidor nu vill ge "hjälp" till skuldsatta (där vi fick tips om att denna jurist (med kopplingar till inkasso) tar runt 5000-25 000 kr för sin hjälp.

http://juridiqa.com/

http://bundy8.wix.com/juridiqa

VAR PÅ ER VAKT! och inse att skuldindustrin arbetar på många olika sätt för att lura Er!


Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Aros_uppgiven
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #8 skrivet: Februari 07, 2013, 11:23:40 »

Jag har inga som helst invändningar mot något ovan. Den stora massan är oseriösa och är enbart ute efter att sko sig själva.

I mitt fall var det av godo på det sätt admin nämner ovan. Det lånet gjorde att jag vågade gå till banken och prata vidare och få bort det mot ett lån till 4%. Det är dock inte alla som kan få hjälp. Långt därifrån. Jag hade som sagt i sammanhanget små skulder som var ganska lätta för någon med erfarenhet och utan depresion att reda ut.

Jag kommer inte att förmedla kontakt med något företag vidare då det är forumets regler och önskan.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: