Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inkomstökning  (läst 7743 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Misafe
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« skrivet: Januari 18, 2013, 21:10:43 »

Jag har fått ett nytt jobb med högre lön, och har även anmält det till Skusan som inte tyckte att det skulle ändras ngt i min betalningsplan.. Men hur blir det då med mina kära företag som jag betalar till? I min betalningsplan och hela godkännandet av den till företagen står det ju den summan jag hade i lön från början vid inledandet och beslutet, och gör man nu en koll på min deklaration (vilket jag antar att vissa gör) så stämmer ju inte min deklarerade lön med den jag uppgav.. Däremot vet ju Skusan själva om ändringen, så jag har ju inte gjort ngt fel utan har gjort allt enligt konstens alla regler.. Hur går det till för det lär ju komma in ett överklagande från företagens sida, eftersom min årsinkomst helt plötsligt stigit mot från start? Eller skickar Skusan ut uppgifter även till de om att min lön stigit?
Loggat
z2000
Sr. Member

Antal inlägg: 275

« Svara #1 skrivet: Januari 19, 2013, 23:29:08 »

Beror ju hur mycket din inkomst har ökat, men det sägs att om ökningen netto är mer än 4-5000 kr, så görs ingen ändring. Skuldsanering ska ju vara ett definitivt beslut, men med utrymme för omprövning, ifall någon får mycket stor inkomstökning eller ärver mycket pengar osv.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #2 skrivet: Januari 21, 2013, 12:20:12 »

Du har gjort rätt som tagit initiativet till inkomständring. Det är skusans beslut och genom att föregå borgenärerna lär de knappast lyckas med att begära omprövning m.a.p. ökad inkomst eftersom det beslutet redan är taget.

Nä, jag tror det ska mycket till innan betalplanen ändras. Samtidigt som din inkomst ökar är ökar också levnadskostnader. Mat blir dyrare, boende blir dyrare m.m.
Så egentligen stämmer inte mycket om man tittar tillbaks på din originalansökan och jämför med hur det ser ut i dagsläget.
Ökade kostnade är alltså också värt att ta med i sitt brev gällande omprövning.

Sedan håller Skusan inte borgenärerna underrättade om annat än vad du skrivit i din begäran om omprövning. Det brevet får dom en kopia på.

I statistiken föm omprövningar som kommer från gäldenären så leder en försvinnande liten del till upphävd skuldsanering. Det tyder väl på att om vi bara är aktiva och anmäler ökad inkomst en gång för mycket hellre än aldrig så riskerar vi inte att bli av med den.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #3 skrivet: Januari 31, 2013, 14:48:41 »

Jag har läst en hel del om detta. Är det korrekt uppfattat av mig att en höjning av lönen med 4000:- - 5000:- / månaden är var gränsen går för höjning av avbetalningsplan eller är det per år dessa belopp är räknade på??
Loggat
Ollle
Full Member

Antal inlägg: 109

« Svara #4 skrivet: Januari 31, 2013, 15:12:43 »

Är det korrekt uppfattat av mig att en höjning av lönen med 4000:- - 5000:- / månaden är var gränsen går för höjning av avbetalningsplan eller är det per år dessa belopp är räknade på??

Det är ditt betalningsutrymme som uthålligt skall öka med mer än 5000:-/mån för att en ändring i beslutet skall komma ifråga, inte lönen. Lönen kan öka med ännu mer beroende på hur din övriga situation ser ut. Och som sagt siffrorna utgår från månad inte år.

Smiley
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #5 skrivet: Mars 11, 2013, 15:50:47 »

Funderade lite...

Har idag en 0 kr avbetalningsplan. Kommer eventuellt att få ett vikariat i några månader. Självklart ska jag informera om min inkomstökning och hur länge mitt vikariat varar.
Anger man bara sin grundlön eller måste man räkna med ob-tilläggen. Dom kan ju se olika ut från månad till månad ??

Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #6 skrivet: Mars 11, 2013, 16:35:14 »

Hej Lambo, kul att det går bra för dig med sanering och nu ev ett vik.
Sannolikheten för att din skuldsanering skulle ändras p.g.a. ett vikariat på ett par månader tror jag är ganska låg med tanke på att det då först måste till en ny kortvarig betalplan med allt vad det innebär (ganska mycket jobb) för att sedan återgå till 0-betalning. Det kostar nog mer för skusan än det smakar för borgenärerna.

Jag tycker du kan formulera ett mycket enkelt meddelande till Skusan om du får viket, du behöver inte räkna om allt. Tala om att du får vik mellan det och det datumen och hur stor inkomst du gissar att du ska få med grundlön inkl uppskattat ob. Berätta också om ev. ökade utgifter som du fått.

Mer behövs egentligen inte. Då har du gjort ditt.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #7 skrivet: Mars 15, 2013, 14:49:06 »

Hej Lambo, kul att det går bra för dig med sanering och nu ev ett vik.
Sannolikheten för att din skuldsanering skulle ändras p.g.a. ett vikariat på ett par månader tror jag är ganska låg med tanke på att det då först måste till en ny kortvarig betalplan med allt vad det innebär (ganska mycket jobb) för att sedan återgå till 0-betalning. Det kostar nog mer för skusan än det smakar för borgenärerna.

Jag tycker du kan formulera ett mycket enkelt meddelande till Skusan om du får viket, du behöver inte räkna om allt. Tala om att du får vik mellan det och det datumen och hur stor inkomst du gissar att du ska få med grundlön inkl uppskattat ob. Berätta också om ev. ökade utgifter som du fått.

Mer behövs egentligen inte. Då har du gjort ditt.

Tack Kojak!

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: