Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Debatt angående varningslistorna vara eller icke vara  (läst 44728 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #15 skrivet: November 12, 2012, 16:41:20 »

Jag känner inte Marcus Nord, har aldrig träffat honom, det är andra på listan jag känner. Jag tycker oavsett vänskapsband att en anklagelse mot någon ska motiveras mer än som gjorts här med några svepande generella fraser. Det är inte bara för den anklagades skull utan för att ge anklagelsen tyngd. Utan någon angiven grund läser jag listan som en uppräkning personer som inte gjort det Intrumcleaner ville att de skulle göra, vilket de kanske hade goda skäl till.

Som Man varnar för här ovan finns en risk att framstå som rättshaverist med en sådan här lista.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #16 skrivet: November 12, 2012, 17:37:50 »

Jag känner inte Marcus Nord, har aldrig träffat honom, det är andra på listan jag känner. Jag tycker oavsett vänskapsband att en anklagelse mot någon ska motiveras mer än som gjorts här med några svepande generella fraser. Det är inte bara för den anklagades skull utan för att ge anklagelsen tyngd. Utan någon angiven grund läser jag listan som en uppräkning personer som inte gjort det Intrumcleaner ville att de skulle göra, vilket de kanske hade goda skäl till.

Som Man varnar för här ovan finns en risk att framstå som rättshaverist med en sådan här lista.
Tack Gadreel för feedbacken. Och var vänlig att försöka förstå att det INTE är vi på IntrumCleaner som driver någon personlig vendetta mot de parter som finns på varningslistan (vi har påpekat detta om och om igen i tråden).

Och PM gärna namnen på dina vänner så skall vi publicera kompletteringar till allmänheten på vad de gjort mot de människor som lämnat bevis till oss - där dessa bevis tydligt bevisar att tjänstemännen förtjänar att finnas på Varningslistan.

Och kanske några av dina vänner tillhör den mängd parter vi har avslöjande bandinspelningar med ... där vi har några riktiga guldkorn och kan höra hur tjänstemän är både oförskämda och använder sig av ett minst sagt ovårdat språk till privatpersoner.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #17 skrivet: November 16, 2012, 19:56:25 »

Självklart ska listan vara kvar!

Men däremot ska ju en liten hint finnas med om vad dom gjort i texten så andra vet vad dom ska kika på extra noga.

Att folk inom inkasso/KFM/ börjar reagera är ju bara positivt, vad ska dom göra? Anmäla! Visst, fine. Vi har bevis, vad har ni?

Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
blindsorken
Full Member

Antal inlägg: 234

« Svara #18 skrivet: November 16, 2012, 20:50:12 »

Jag vet att det inte gillas att skriva om KFM i nedsättande ord. Men, jag personligen har aldrig träffat på människor, som så totalt saknar empati. Har ofta tänkt att dessa tjänstemän skulle behöva terapi, troligen är det något dem saknar.
Varför de (som jag träffat på) försöker trycka ned och sätta sig på en person som är i underläge, visar på deras syn på skuldsatta. Eller ska man säga deras människosyn.
Så klart listan ska vara kvar, det bekommer säkert inte dem på KFM, då de verkar tycka och tro att de är så mycket bättre än dem de handlägger. Har de tur kanske de kommer till insikt att så inte är fallet.
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #19 skrivet: November 19, 2012, 16:36:49 »

Jag finns på kfm:s "lista" sedan ca 20 år och ett flertal av tjänstemännen där har varit rentav för jävliga mot mig... "listan" eller rättare sagt registret hos kfm är ju dessutom offentlig och vem som helst kan fråga om mig och påpeka att jag gjort fel i mitt liv och därmed ska ha livstidsstraff med dessa skulder. När kfm-tjänstemannen gör fel så kan man ju undra vem man kan gå till som lyssnar, så en lista på tjänstemän som gör fel och sedan vägrar rätta sig efter de lagar som finns tycker jag är helt okej...det är ju ingen skilnad på den lista som jag förekommer i eftersom jag ju gjort fel och ska således finnas där.

Eftersom jag är en ganska snäll person så tycker jag således följande: Låt listan vara kvar men ta bort de tjänstemän som lovar och visar bot och bättring och gör sitt jobb så gott de kan.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #20 skrivet: November 19, 2012, 19:15:36 »

Jag finns på kfm:s "lista" sedan ca 20 år och ett flertal av tjänstemännen där har varit rentav för jävliga mot mig... "listan" eller rättare sagt registret hos kfm är ju dessutom offentlig och vem som helst kan fråga om mig och påpeka att jag gjort fel i mitt liv och därmed ska ha livstidsstraff med dessa skulder. När kfm-tjänstemannen gör fel så kan man ju undra vem man kan gå till som lyssnar, så en lista på tjänstemän som gör fel och sedan vägrar rätta sig efter de lagar som finns tycker jag är helt okej...det är ju ingen skilnad på den lista som jag förekommer i eftersom jag ju gjort fel och ska således finnas där.

Eftersom jag är en ganska snäll person så tycker jag således följande: Låt listan vara kvar men ta bort de tjänstemän som lovar och visar bot och bättring och gör sitt jobb så gott de kan.
Håller med dig!

Liknelsen med kronofogdens register var klockren!  Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #21 skrivet: November 19, 2012, 19:19:24 »

Jag tycker också att varningslistan ska vara kvar! Även jag har råkat ut för en övernitisk Kronofogde
som i sin iver att driva in pengar till enskilda borgenärer (som egentligen inte ska ha några pengar)
gick till angrepp verbalt, gav sig på anhöriga som inte har någonting med saken att göra osv.

Men jag vill inte sätta honom på varningslistan, för han har troligen efter 30-40 år i yrket blivit
lite avtrubbad och han gjorde trots allt sitt jobb även om han överdrev i sin nit.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #22 skrivet: November 20, 2012, 08:33:31 »

Jag tycker också att varningslistan ska vara kvar! Även jag har råkat ut för en övernitisk Kronofogde
som i sin iver att driva in pengar till enskilda borgenärer (som egentligen inte ska ha några pengar)
gick till angrepp verbalt, gav sig på anhöriga som inte har någonting med saken att göra osv.

Men jag vill inte sätta honom på varningslistan, för han har troligen efter 30-40 år i yrket blivit
lite avtrubbad och han gjorde trots allt sitt jobb även om han överdrev i sin nit.

Tycker inte att det låter som att den fogden gjorde sitt jobb om han drev in pengar till de som inte skulle ha några samt gav sig på anhöriga som inte hade något med saken att göra....
Det är väl just av den anledningen såna här varningslistor kan vara bra!  Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #23 skrivet: November 20, 2012, 08:35:49 »

Glöm inte Dorabell, att denna "avtrubbade" tjänsteman sitter på en av de mest viktiga poster som finns i vårt land. Där han har makten att avgöra hela familjers framtid och ekonomi bara genom att skriva lite text ...

Om vi vänder på det hela och säger att det var en polis som gjort samma sak, alltså - gått till angrepp verbalt, gett sig på anhöriga som inte har med saken att göra o.s.v. skulle säkerligen många reagera med avsky och försöka att sätta stopp på detta.

Men som sagt när det rör tjänstemän på Kronofogden och Datainspektionen (vidare inkassoanställda) som dagligen är i kontakt med skuldsatta och avgör deras liv och framtid ... ja då tänker många mer på tjänstemännens och de inkassoanställdas bästa än att försöka sätta stopp för dessa avarters regelvidriga beteende.

Var vänlig Dorabell att om du får information från andra Fattiga Riddare att samma tjänsteman agerar likadant igen - sätt upp han/hennes namn på Varningslistan. Eftersom man kan inte låta tjänstemän få bete sig hur som helst bara för att de är "avtrubbade" ... det är så anarki skapas.

För kännedom lämnas denna vecka in en JK-anmälan mot parter på datainspektionen av en skuldsatt som fått nog av att vissa tjänstemän på datainspektionen är "avtrubbade" när det kommer till att inspektera inkassobolagen i vårt land. Vidare är flera anmälningar under sammanställning mot tjänstemän på Kronofogden för en sak som inte leder till förändringar är att titta på utan att göra något !

"Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör."
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #24 skrivet: November 20, 2012, 11:56:03 »

Tack Admin o IC, Ni har naturligtvis rätt i vad ni skriver, men   "Jag vill inte väcka den björn som sover" om ni förstår vad jag menar. Jag kan komma att göra det senare eller som ni säger om någon annan listar denne fogde.

En rättegång handlar inte om sanningen utan om bevis. I fallet med den ene anhörige har jag genom att överklaga fått rätt mot KRM. (dvs jag har överklagat i den anhöriges namn) Där kunde KRM inte utmäta någonting. Där blev det en rättvis dom för en gångs skull...

Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #25 skrivet: November 20, 2012, 18:00:44 »

Mella oss skuldsatta och inkasso/kfm finns ingen hjälp att få, som en rättegång utan advokat... vi har faktiskt bara ett forum och IC som hjälper oss...att då få information i form av en varningslista är bra!
Loggat
Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #26 skrivet: November 21, 2012, 06:03:31 »

Några personer där på listan är mina vänner, så det är klart att man blir lite nyfiken på vad du tycker att de har gjort fel. En lista utan förklaring känns halvfärdig.

hear hear nu blir det små intressant att se viss personal från kfm -till exemple  kvinnan som postar anonym som "gadreel"- bevisar att de har glömt att de blir avlönad från staten för att tjäna oss.

Samma gadreel som är här på forumet med en egen tråd
var hon -i egenskap av tjänsteman för kfm- vill svara på frågor.

Samma gadreel som kallas kolleger nu  för "vänner", och härmed ges ett lysande förebild hur ett professionelt, sakligt förhållningssätt har slutat existera.

Således kan man undra sig vilka är juridiska definitionen av till ex. "vänn"och"jäv"
vidare kan (ochså juridiska) definitonen av"offentlighetsprincipen"och "allmänna handlingar"* ger ännu mer helhetssyn i detta "ärendet"

små intressant i detta sammanhang kan vara vidare hur en människa betraktar över huvdtaget en legal fiktion ("person") som vänn.

Nu är det så här att alla människor har rätt till deras egen trosuppfattning.
Eller hur?

* plus alla inblandade lagar.
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: