Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mitt Moment 22 (skuldsanering eller inte?)  (läst 6275 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Joakim_H
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« skrivet: Oktober 06, 2012, 15:20:07 »

Hejsan allesammans.

Jag har efter åratal av inkasso- och kf-skulder tänkt att sätta mig ner och ta tag i berget av skulder igenom en skuldsanering.

Min fråga är dock, är det värt det ?

Min bakgrund är löst sammanfattat som följer;
~40 år, aldrig egentligen haft ett långvarigt arbete utan varvat soc-bidrag med sjukskrivningar, kortvariga jobb och studier på
komvux för att ha en inkomst. Idag lever jag på permanent sjukersättning och ligger på garantibeloppet plus en privat försäkring som inkomst. Klart är dock att jag aldrig kommer att arbeta igen, utan kommer att leva tills pensionen på detta sätt. Fattigpensionär efter 65.
Min situation vad gäller den sammanlagda ekonomin är att jag i dagsläget inte har någon utmätningsbar inkomst.

Mina skulder uppgår i runda slängar till ca: 300k hos KF, uppskattningsvis runt 50-100k hos inkassobolagen samt ca:200k till hos
CSN som inte förfallit än. Så låt oss säga strax över en halv miljon.

Jag har under de senaste åren styrt upp mig själv såpass att i dagsläget växer Inkasso- samt KF-skulderna endast (förutom räntor och avgifter) med ett underhållsstöd samt CSN som jag inte kan betala varje månad. Dvs. den allra största merparten av mina skulder är 5 år eller äldre.

Vad jag tänkt mig att göra och vad jag tror kommer att hända;

*Första steget är taget med KF, kontakten är god med en bra handläggare och mitt förbehållsbelopp är fastslaget och kommer inte röra sig de kommande 5-6 åren. (jag har över en tusing "för lite" jämfört med förbehållsbeloppet och varken utgifter eller inkomster kommer ändra sig)

*Sen tänker jag mig en ansökan om nedsättning hos FK för underhållstödet, med argumentet att jag de facto inte har utmätningsbar inkomst hos KF och jag snarare ligger under/strax på existensminimum. All logik säger att jag borde få en nedsättning av månadsbeloppet då det helt klart knuffar mig under normen för existensminimum. Avskrivning av gamla skulder lär förmodligen inte ske, men ja, dom hamnar ju ändå i potten för skuldsaneringen.

*CSN blir nästa steg, eller snarare parallellt med ansökan hos FK. Dels en ansökan om anstånd, dels en ansökan om avskrivning p.g.a särskilda skäl. Jag tror att detta kommer bli skittufft! Nu vet jag inte hur mycket rim och reson beslutsfattarna sitter på, men efter alla skräckhistorier man läst så hoppas jag faktiskt inte så mycket på varken det ena eller andra. Min förhoppning är i alla fall att få ett stopp på fakturorna tills min eventuella skuldsanering är avklarad.

*Ansökan om skuldsanering. Den torde gå igenom, det finns inte en chans att jag ska kunna betala av mina skulder inom min livstid då mina framtida inkomster förutom sjukbidraget och försäkringen kommer vara noll kronor.

Min uppfattning av situationen är att jag med en jävla tur kommer bli av med underhållet samt mina skulder hos kronofogden (via skuldsaneringen) men att CSN-skulderna kommer att kvarstå. Jag kommer alltså att sitta med ett par hundra tusen i skulder som jag inte på ett vettigt sätt kommer kunna betala av på och som med största sannolikhet skulle förfalla till KF i framtiden.
Sen är det ju grejen med underhållet till FK. Har jag tur skrivs det ner till 0 kr i månaden i min första ansökan. Det skulle visst gå 4 år av nedskrivning innan man kunde ansöka om eftergift för resten av beloppet/åren som är kvar. Har jag fått det att gå igenom de fyra första åren borde jag i rimlighetens namn få underhållstödet helt eftergivet.

Nu återkommer meningen som står däruppe igen;

Är det värt det ?

Jag är en rätt så skör person som kommer få det otroligt tufft att ta mig igenom processen som en ansökan om skuldsanering innebär med papper hit och dit, eventuella möten och oro för vad det ska leda till. På ett sätt är det nästan enklare att leva som jag gör idag, då vet jag iallafall vad jag har i alla fall.

Skulle just Du kört igång processen ändå och isåfall varför?
Vart finns ljusningen ?
Är det bättre att vänta 20+ år till, så alla CSN-skulder har förfallit och köra en ansökan om sanering då?

Kommer bli oerhört glad för just Dina tankar om min situation och vad Du skulle göra i mitt ställe!

Ps. Ja, jag vet att beslutet i slutändan är mitt allena, jag behöver bara ett bollplank för mina tankar om min situation.
Loggat
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #1 skrivet: Oktober 06, 2012, 16:19:23 »

Om jag var du hade jag lämnat in en ansökan om skuldsanering, det är inte så svårt, klarar du inte av det själv ta hjälp av skuldrådgivaren i kommunen. Får du skuldsanering så slipper du Kronofogden, inkasso mfl. och efter 5 år är du fri. Med så låg inkomst blir det troligen nollbeslut, du behövr inte betala någonting på de skulder du uppgett i din betalplan. Skulden till FK kommer troligtvis att skrivas av så småningom, vet jag av egen erfarenhet. CSN avskrivs när du är 65 år, ålders pensionär, om du inte kan göra upp med dom innan. Du är bara 40 år så här kan du väl inte ha det resten av livet. Sök nu. Som jag ser det har du inget att förlora på en ansökan...

Du har också rätt till stöd och hjälp från ditt socialkontor under de här 5 åren.

Loggat
Joakim_H
Newbie
*

Antal inlägg: 6

« Svara #2 skrivet: Oktober 06, 2012, 16:37:37 »

Tack för svar dorabell Smiley

Ja, jag tror med jag får nollbeslut på en skusan.

Skönt att höra av någon med egen erfarenhet av underhåll till FK och att det kan ordna upp sig.

Problemet är ju i slutändan CSN. Jag har inte en chans i helvete (för att tala klarspråk) att kunna betala av på CSN lånet i framtiden, lika lite som jag har idag. Så om jag nu blir av med alla inkassobrev, kronofogdepårigningar och delgivningsmän till höger och vänster (nåja, inte varje dag dom knackar på iofs) så tar det inte många månader innan det börjar drälla in brev igen med betalningspåminnelser och i slutända hamnar det hos kronofogden igen.

Finns det någon med positiva erfarenheter om avskrivning från CSN ?
Enda jag läst om är folk som fått avslag på avslag, trots vad man kan se är väldigt speciella skäl att få slippa.

Det som är det enda negativa med en saneringsansökan är ju att jag kommer hamna i exakt samma situation igen dagen när det kommer en ny räkning från CSN och det löser ju noll och inget vad gäller att vilja leva ett skuldfritt liv med allt det innebär.

Edit: Jag kommer ta tag i att ansöka om anstånd/avskrivning från FK (redan varit i kontakt med handläggare om saken) och CSN innan jag gör en skusan-ansökan förresten. Borde nämnt det i ursprungsinlägget men det föll bort.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Oktober 06, 2012, 19:12:52 »

Så snart CSN är ut världen kan det vara värt att ansöka om skuldsanering, tycker du börjar i helt rätt ände med avskrivning av CSN för annars - som du säger - är ju noll vunnet.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: