johanna
Newbie
Antal inlägg: 36
|
|
« skrivet: Augusti 11, 2008, 23:08:48 » |
|
Hej!
Jag har gamla skulder hos TCMS, det rör sig om Tele-avgifter. Skulden avser totalt 4 olika ärenden, totalt omkring 8.000 kronor, och uppkom först 2001. Jag har försökt bli av med alla gamla skulder som jag samlat på mig under åren då jag var yngre och ansvarslös och inte tänkte på framtiden, och upprättade senast under slutet av 2007 en amorteringsplan som jag inte höll. Jag hade flera andra inkassobolag att delbetala till, och detta kom att hamna i skuggan av dem andra.
Jag betalade således ingenting, och har fortfarande inte betalat på skulden, men har nu för avsikt att börja. Jag känner mig dock oerhört pressad över situationen då jag är rädd att dem skall lämna över ärendet till KFM för verkställighet om jag kontaktar dem på långtidsbevakningen.
Min fråga är: - har ni erfarenheter just om TCMS? Finns det risk för att dem vid min kontakt med dem passar på att överlämna fordran till KFM för att dem kommer att se sin möjlighet att få in pengarna till slut? Detta för att jag inte tidigare hållit vår överenskommelse om ackord mot en delbetalning om 4 månader.
Vad tror ni om dem?
Skälet till min oro är som följer:
Den 17:e juli erhöll jag 4 st brev med rubriken ANMANING från Payex. Det står att jag omgående uppmanas att betala hela skulden, eller kontakta dem för att upprätta en amorteringsplan.
Förfallodatumen på samtliga avier anges som den 16:e augusti.
Också med det här företaget förelåg en av mig inte hållen överenskommelse, som avsåg ackord mot att jag betalade skulden inom några månader.
Jag kom hem från semestern den 1:a augusti och mailade dem omedelbart dagen därpå och föreslog en avbetalningsplan i tron om att det skulle fungera trots att ackordet och uppgörelsen brutits. Skulderna var från 2002 ursprungligen.
Den 4:e augusti fick jag ett svar som löd som följer:
Då tidigare ackord och uppgörelse brutits ber jag er att betala in hela skulden. Ärendet kommer enligt kravrutin att lämnas över till KFM för verkställighet.
Jag trodde inte mina ögon. Det kändes som ett hån. Jag kontaktade dem per telefon men besked kvarstod. Jag mailade dem igen och betalade omedelbart ett av ärendena, och angav detta för att påvisa min betalningsvilja.
Det hjälpte inte. Svaret på min fråga om återkallelse blev blankt nej. Dagen därpå mailade jag igen. Man hänvisade till samma svar.
Jag kan inte riktigt förstå det själv, men inom loppet av 5 dagar lyckades jag betala in 8209 kronor. Pengar som jag inte hade. Och jag mailade så snart jag lagt in varje skuld för betalning.
Till sist, efter fyra dagar, fick jag okej på att dem skulle återkalla om allt slutbetalades innan den 20:e augusti. Ärendet hade lämnats över till KFM den 6:e förra veckan. Jag skulle alltså slippa anmärkning.
Jag skickade igår in kvittona, och handläggaren bekräftade idag att man återkallat från KFM.
Jag kommer inte att ha råd att resa på semester i oktober vilket redan var planerat med redan spikad ledighet osv. Jag står mitt eget kast. Men, jag känner mig trots allt kränkt, då man gjorde på det här sättet, - tre dagar efter att jag själv mailat dem.
Förstår ni min rädsla inför att nu kontakta TCMS angående avbetalningsplan?
Jag kommer under inga omständigheter att kunna få fram dessa pengar om samma scenarie skulle komma att inträffa - och då har jag alltså inget val utan måste acceptera att få ytterligare en betalningsanmärkning, vilket jag till varje pris vill undvika.
Tacksam för synpunkter, tips, råd eller funderingar..
Önskar er alla en trevlig kväll.
Johanna
|