Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skatteåterbäring under inledande skuldsanering  (läst 19301 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« skrivet: Augusti 08, 2012, 20:29:40 »

Är det någon som vet om skatteverket får beslagta återbäring på skatt under period av inledande skuldsanering? I skulderna ingår skatteskuld.
Loggat
irre69
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #1 skrivet: Augusti 08, 2012, 22:10:53 »

Fram tills beslutet om skuldsanering vunnit laga kraft tar dom allt
Att man inlett betyder inte att det är klart. Du måste få beslut och betalplaner mm
Loggat
irre69
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #2 skrivet: Augusti 08, 2012, 22:13:49 »

Allt upphör via kronofogden när du inlett, men statliga skulder har rätt att ta skatteåterbäring ändå tills allt vunnit laga kraft = 3 veckor efter allt är klart. Hände mig förra året. Blev skitsur när man trodde man skulle få lite över för en gängs skull...  Evil
Loggat
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #3 skrivet: Augusti 11, 2012, 01:55:11 »

Innan du har fått ett LAGA BESLUT på din skuldsanering så kommer alla skattepengar och tas.Detta eftersom du har skatteskulder.Laga beslut  v är 3 veckor efter beslutsdatum.Men även när du har en sanering pågående och fft har skatteskulder så kommer dina framtida skattepengar användas att betala in av den skulden på.Blir det pengar över får du dessa utbetalda.Tänk även på att som  statlig skuld räknas TV licens in.Det räcker med en missad betalning under pågående sanering så går den direkt till kronofogd.Jag har själv lagt över den på autogiro för slippa oroa mej om man skulle glömma den tex.Om du har laga kraft på din sanering o inga skatteskulder så får du pengarna utbetalda som vanligt.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #4 skrivet: Augusti 11, 2012, 10:16:17 »

Det är lustigt för jag frågade handläggaren på kronofogden och han sa att inga skattepengar kommer att tas när väl saneringen kommit igång. Men det är bra att få veta från de som har skuldsanering vad som gäller. Svider ju eftersom jag inte vill att pengarna skall gå till politikernas representation. De har ju bidrag i form av sina löner som de kan leva gott på ändå.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #5 skrivet: Augusti 11, 2012, 16:03:43 »

Det är lustigt för jag frågade handläggaren på kronofogden och han sa att inga skattepengar kommer att tas när väl saneringen kommit igång.
Innan beslut kommer a-skuld att kvittas mot skatteåterbäring. Efter skuldsaneringsbeslut, ej. En skatteåterbäring som är känd under inledande kan tas med i betalningsplanen.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
nattblomma
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #6 skrivet: Augusti 12, 2012, 02:37:18 »

från kronofogdesn sida.

Vad händer om jag har fått skuldsanering men inte sköter den?

Vad händer om jag får tillbaka på skatten och har skuldsanering?

Om ditt skuldsaneringsbeslut har vunnit laga kraft får du tillbaka skattepengarna direkt från Skatteverket. Beslutet om skuldsanering vinner laga kraft (dvs. går inte längre att överklaga) tre veckor efter beslutsdatum.

Får du tillbaka pengar innan skuldsaneringsbeslutet har vunnit laga kraft går pengarna till att betala eventuella skulder i allmänna mål som du har i Kronofogdens register. Som allmänna mål räknas de flesta statliga skulder, tex. skatt och tv-avgifter.

Om du skulle få nya skulder under en pågående skuldsanering (dvs. efter att beslutet vunnit laga kraft) kan Kronofogden använda skattepengarna till att betala dina skulder.

Jag har även blivit upplyst om att om man har höga skatteskulder så kommer tillbax på skatten att användas till återbetalning.Nu har jag själv inga skatteskulder så har inte forskat djupt i frågan.Men utdraget ovan är hämtat från kfm sida.
Loggat
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #7 skrivet: September 06, 2012, 12:37:39 »

Väntar på inledande skuldsanering (2mån nu) men jag fick ut återbäringen på 25000k för att inget låg hos KRM, gjorde jag fel i att ta ut pengarna från skattekontot? Kan det äventyra min sanering att jag gjort så?  eftr att flera år levt på existensminimum gick pengarna åt som smör i solsken, jag behövde inte heller få försörjningsstöd så länge pengarna räckte. Mvh Dora
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #8 skrivet: September 06, 2012, 13:29:42 »

Väntar på inledande skuldsanering (2mån nu) men jag fick ut återbäringen på 25000k för att inget låg hos KRM, gjorde jag fel i att ta ut pengarna från skattekontot? Kan det äventyra min sanering att jag gjort så?  eftr att flera år levt på existensminimum gick pengarna åt som smör i solsken, jag behövde inte heller få försörjningsstöd så länge pengarna räckte. Mvh Dora
Frågorna kommer att komma från skusan; Har du skattepengarna kvar? Om inte, vad gjorde du med dem?

Uppriktigt sagt hade det varit mycket bra om du kunnat svara; Ja, jag har sparat dem.
Har du använt dem till att betala skulder är det väl en godtagbar anledning. De gick, antar jag, åt "som smör i solsken" till att betala skulder. Se till att kunna redogöra för vilka skulder det var! Kanske privata lån?
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #9 skrivet: September 07, 2012, 00:20:22 »

Du gör rätt enligt mig. Eftersom du har pengar så får du inte försörjning stöd. Att du använder dessa pengar till att uppnå existensminimum är helt korrekt. Låt säga att socialtjänsten få reda på att du har fått dessa pengar och samtidigt lyft försörjningsstöd. Vad händer då? Så om du tar bort dem pengarna så är det väl inte 25000kr som du har över till skulderna?
Loggat
dorabell
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: September 07, 2012, 10:00:08 »

Jag har naturligtvis inte sökt försörjningsstöd sedan jag fått mina skattepengar, det är skönt att slippa gå dit även om min socialassistent är bra. Jag uppskattar också att ni ställer upp och svarar på mina frågor. kan tala om att jag fick inledande förra året men då satte borgenären mej i personlig konkurs, då dras skuldsaneringsansökan in, därför har jag lämnat in en ny ansökan nu efter KK.
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #11 skrivet: September 07, 2012, 11:43:50 »

Jag har naturligtvis inte sökt försörjningsstöd sedan jag fått mina skattepengar
Bra!
Om allt lika förra året borde du ta dig till inledande igen.

Lågt gjort av borgenärerna, elakt, vad tjänade dom på att försätta dig i personlig konkurs? Inget.
Loggat

dorabell
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: September 07, 2012, 15:35:39 »

Borgenären tjänade inget på att sätta mig i konkurs, han fick istället betala för att Konkursen avskrevs enligt 10 kap 1§ konkurslagen.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: