Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Utredningen Skuldsanering för evighetsgäldenärer  (läst 12691 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« skrivet: Augusti 03, 2012, 11:13:08 »

Utredningen Skuldsanering för evighetsgäldenärer

Just nu är det viktigt att vi skuldsatta inriktar oss på att sätta pinnar i hjulen för Svensk Inkasso och dess lobbyverksamhet, där just nu sitter lagmannen Ralf G Larsson och utreder på Regeringens begäran vilka åtgärder som behöver göras för att förbättra möjligheten till skuldsanering och skall ta reda på varför de skuldsatta i Sverige blir fler och fler.

Det är på tiden att vi förklarar för honom att anledningen till ökningen av skuldsatta beror på det slarv och fusk som existerar inom Kronofogden, datainspektionen samt inkassobolagen där vi tvingas att betala på oriktiga fordringar och inkassobolagen kan bete sig hur dom vill utan minsta risk för repressalier.

Vi på IntrumCleaner har redan kontaktat honom och gett länkar till våra inlägg med exempelvis vårt avslöjande med ordförande Claes Månsson i Svensk Inkasso där han medvetet rensat bort anmälningar mot inkassobolagen så dessa inte når inkassonämndens bord.

Där vi hoppas att lagman Ralf G Larsson vaknar upp och inser att Svensk Inkasso är inte en opartiskt förening och de drivs av att på alla sätt försöka ge inkassobolagen fördelar mot oss skuldsatta.

Kontakta Ralf G Larsson och berätta hur ni blivit skuldsatta! och hur ni behandlas av inkassobolag, DI samt KFM för om ingen av oss skuldsatta gör detta så kommer Svensk Inkasso med anhang tillse att vi framledes kommer få ett ännu värre helvete än nu!

Här är lagman Ralf G Larsson e-mailadress:

RalfG.Larsson@dom.se

Och här har ni mer fakta om utredningen,

http://www.regeringen.se/sb/d/16082/a/190407
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« Svara #1 skrivet: Augusti 04, 2012, 08:37:52 »

Du är superbra..

Men det jag funderar på är: Att dom som är skuldsatta och evighetsgäldenärer har tappat hoppet och orkar igentligen ingenting.. Därför är det enkelt för inkassobolagen och kronofogden men även andra myndigheter att sparka på dom som redan ligger, dom orkar ändå inte ställa sig upp och göra sin röst hörd!!

Därför skickar jag ett fång rosor till dig/er som orkar kämpa för att det ska vara riktigt och ärligt...

Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Augusti 04, 2012, 12:23:58 »

Du är superbra..

Men det jag funderar på är: Att dom som är skuldsatta och evighetsgäldenärer har tappat hoppet och orkar igentligen ingenting.. Därför är det enkelt för inkassobolagen och kronofogden men även andra myndigheter att sparka på dom som redan ligger, dom orkar ändå inte ställa sig upp och göra sin röst hörd!!

Därför skickar jag ett fång rosor till dig/er som orkar kämpa för att det ska vara riktigt och ärligt...

Givetvis är det många som redan tappat hoppet precis som du beskriver, men det finns även en mängd skuldsatta människor som vägrar att ge upp och böja sitt huvud (hela detta forum är fyllt av sådana människor)! och vi får ju inte heller glömma att varje dag så blir 100-tals människor skuldsatta där flera av dessa nu sitter desperat och letar på nätet efter tips och råd precis på samma sätt som vi tidigare gjort där vi lyckades hitta Fattiga Riddares forum.

Och fler och fler börjar faktiskt förstå att det går att slå tillbaka mot skuldindustrin, där de som insett detta börja sakta resa sig upp från sina knän och bereda sig på fight mot inkassobolag, KFM samt DI för att få en ljusare framtid och bli fri från skulder samt slippa all kontakt med de ekonomiska bödlar som glatt väntar på att krossa både vår ekonomi och livslust.

Många har redan upptäckt att inkassobolagen, fordringsägare, tidigare fordringsägare, banker, Kronofogden m.fl. blir livrädda när man begär ut § 26 PuL utdrag eftersom tidigare har nästan inga gjort detta och de har kunnat obehindrat hitta på vad de vill, men nu börjar de få problem.

Det många kanske missat är att även om allt är kodat i utdragen så går det ändå att hitta de bevis som behövs för att avslöja att fordran inte har saklegitimitet att drivas in. Där ni hittar ett tydligt bevis på detta i vårt avslöjande av Svea Inkasso och dess historiklistor. Glöm inte att det är genom att jämföra de olika PuL-utdragen ni kan rasera motpartens försök att lura er på pengar. (se länk)

http://intrumcleaner.nu/svea-inkasso-ab-konsten-att-klippa-klistra-for-att-fa-klirr-i-kassan/

I ovanstående länk ser ni en kopia på hur en historiklista brukar se ut när ni får era utdrag, där ni ser massa olika koder och förkortningar som i flera fall är helt obegripliga.

Men i det fall ni hittar i länken ovan där fordran rör en förfallen kredit till Thorn Svenska AB, så begärdes även § 26 PuL utdrag från Thorn (som är tidigare fordringsägare) där bevis direkt gavs att Svea inkasso köpt in en gigantisk fordringsstock från Thorn där man sen glömde informera en mängd gäldenärer om denna överlåtelse (kanske en mängd av er Fattiga Riddare utsatts för detta utan att ens veta om det?).

Och genom att jämföra Thorns uppgifter med Svea inkasso hittade vi direkt de bevis som Svea Inkasso försöker med klipp & klistra metoden att "rätta till". Där vi framledes om Svea vill driva det hela till Tingsrätten får se vad dessa anser om deras metoder att korrigera historiklistor  Smiley eftersom gäldenären redan fått ett PuL utdrag där uppgiften om överlåtelsebrev (denuntiationsbrev) inte finns med i historiklistan. Notera! att vi även avslöjade att påstådda utsända kravbrev som man påpekar är preskriberingsavbrytande åtgärder kan skarpt ifrågasättas.

Därför om ni vet heller känner på er att något är helt åt helsike, se till att begära ut § 26 PuL utdrag från alla tidigare samt nuvarande inblandade parter, det kan nämligen bli det som tillser att era skulder försvinner upp i rök istället för att man skall tvingas ända tills man ligger i graven att betala på fordringar som man enligt lag inte skulle betalat en enda krona på!

Valet är ert vilken väg ni väljer! dock så är en sak säker och det är att skuldindustrin och dess lakejer kommer aldrig sluta sparka på er, även om ni ber om nåd på era bara knän!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Augusti 05, 2012, 09:02:44 »

Ordförande Claes Månsson i Svensk Inkasso har inlett sin lobbyverksamhet ... frågan är vad gör vi skuldsatta?

http://www.epostservice.se/aspnet/v3/page/read.ashx?issueid=156764
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Augusti 29, 2012, 07:24:21 »

Eftersom detta ämne fortsätter i andra trådar så länkar vi även dit,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=5895.0

Och här är vårt senaste inlägg i ovanstående tråd,

E-post adressen är korrekt - Vi på IntrumCleaner har själva kontaktat honom, och gett han exempelvis bandinspelningen med ordförande Claes Månsson på Svensk Inkasso (där denna avart återigen är med och bedriver lobbyverksamhet för att lura Ralf G. Larsson igen).

Det är viktigt att alla inser att Ralf G Larsson är samma person som var ansvarig för utredningen år 2004, där denna "nya" utredning är en "favorit" i repris.

Vi har tidigare skrivit om detta och bad er Fattiga Riddare kontakta honom (se tråd här på Fattiga Riddare)

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6001.0

Och här vårt inlägg "Svensk inkasso fortsätter spotta de skuldsatta i ansiktet",

http://intrumcleaner.nu/svensk-inkasso-fortsatter-att-spotta-de-skuldsatta-i-ansiktet/

Det som behövs är att de skuldsatta gör sig hörda ... tyvärr har vi tydliga bevis på att de skuldsatta inte ens har ork eller intresse att få ihop 100 namn på en namninsamling. Där detta bevisar att det troligtvis kommer komma in max runt 20-30 e-mail till Ralf G Larsson och mycket mer än så kommer det antagligen inte bli. Ta och väg detta emot att han dagligen fylls med desinformation från Svensk Inkasso och resten av packet, och ställ er frågan vem han kommer att ta sina beslut efter?.

Anledningen till att förändringar inte sker finner ni i den totala bristen på engagemang hos majoriteten av de skuldsatta som gillar att klaga, men vill inte göra någonting för att hjälpa till för att slå sönder det sjuka system som finns. Där det finns en uppsjö med förklaringar till varför man inte orkar ("lyckligtvis" har man ändå haft ork att skriva dessa förklaringar på forum ... men ork att skriva ett litet mail eller sitt namn på en namninsamling där detta kan leda till något gott - det har man inte ork till!)... De skuldsatta bör inse att om man tysta accepterar alla fel så kommer allt fortsätta som innan.

Det är dags att vi gör oss hörda!
Loggat

Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #5 skrivet: Augusti 29, 2012, 08:44:24 »

Jaha  Undecided Så Svea Inkasso har också "köpt" upp en del skulder som rör Thorn och samtidigt inte skickat ut denuntiationsbrev. Det är ju helt otroligt. Jag fick ju inget heller då Alektum tog över (men dom påstår ju att dom aldrig har köpt fordran).

Det är ju ändå märkligt att just fallet Thorn har blivit så "dokumentslöst" angående denuntiation och överlåtelsehandlingar.
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Augusti 29, 2012, 20:07:02 »

Tänk på att Larssons uppdrag handlar om hur fler ska få skuldsanering. Han utreder inte hur folk får skulder, felaktigt eller rätteligen. Själv tycker jag att Kronofogden kunde vara mer aktiv, t ex genom att låta Kundtjänst kontakta alla som har haft löneutmätning X antal år och slussa dem till budgetrådgivare.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Augusti 30, 2012, 08:36:30 »

Tänk på att Larssons uppdrag handlar om hur fler ska få skuldsanering. Han utreder inte hur folk får skulder, felaktigt eller rätteligen. Själv tycker jag att Kronofogden kunde vara mer aktiv, t ex genom att låta Kundtjänst kontakta alla som har haft löneutmätning X antal år och slussa dem till budgetrådgivare.

Dock Gadreel får vi inte glömma att anledningen till att en mängd människor inte får skuldsanering är just på grund av oriktiga fordringar (som SUPRO-enheterna släpper igenom). Där dessa har en tendens att helt "MAGISKT" dyka upp när inkassobolagen fått vittring på att en gäldenär skickat in en ansökan.

Det är därför av största vikt att vi skuldsatta som råkat ut för detta, berättar för Ralf G. Larsson om detta gissel!

Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #8 skrivet: Augusti 30, 2012, 11:31:32 »

En annan sak som fogden skulle kunna göra är att vara den objektiva och neutrala part de egentligen ska vara och granska varje inkommande ansökan om utmätning för att se att det finns en obruten överlåtelsekedja, att fordran inte är preskriberad, att det inte finns några som helst frågetecken gällande giltighet samt avvisa alla uppenbara försök till fuffens.
Visst. Det är en arbetsbörda, visst, men det finns arbetslösa personer som behöver arbete...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #9 skrivet: Augusti 30, 2012, 15:06:44 »

Intrumcleaner, menar du att det blir avslag på ansökan om skuldsanering efter beslut om inledande för att skulder bevakas som inte fanns med i ansökan?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Augusti 30, 2012, 16:48:56 »

Intrumcleaner, menar du att det blir avslag på ansökan om skuldsanering efter beslut om inledande för att skulder bevakas som inte fanns med i ansökan?

Det jag menar är att vi har fått flera bevis på att det som brukar benämnas som "okända fordringar som är tvistiga" har en tendens att ställa till problem. Vidare har det blivit allt vanligare att fordringar som är oriktiga dyker upp som gubben i lådan strax innan något beslut om inledande getts, det tycks ligga i vissa inkassobolags intresse att på alla vis få gäldenärer att framstå som lurendrejare då de inte tagit med dessa "skulder" i sin ansökan om skuldsanering.

Ett tydligt bevis på detta är Gothia Inkasso som samarbetar med bluffbolaget mySafety, de lyckades i det ärende vi agerade ombud få fram en fordran som ställde till stora problem för den gäldenär som var inblandad och som sökte skuldsanering. Vi lyckades slutligen som ombud tillse att den oriktiga fordran försvann. Dock tog detta många dagars hårt arbete, frågan är hur hade det gått om vi inte hjälpt till?. (se länk för mer info om mySafety röran)

http://intrumcleaner.nu/mysafety-gothia-samt-dentally-aros-kapital-fortsatter-i-samma-spar/

Det är detta som Ralf G. Larsson bör bli informerad om sker frekvent från inkassobolag ...
Loggat

Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #11 skrivet: Augusti 30, 2012, 22:27:31 »

Det är mycket vanligt att skulder som inte finns med i ansökan bevakas efter inledandet. Eller att vi hittar dem i Supro. Om det inte rör sig om böter eller skadestånd, skulder man normalt sett inte glömmer och som är försvårande omständigheter, så är det odramatiskt. De skulder som t ex Gothia bevakar är i regel ointressanta, i alla fall i en skälighetsbedömning.

Vad var det för problem som mySafety ställde till då? Fruktade ni ett eventuellt avslag pga färsk skuldsättning eller vad var det?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Augusti 30, 2012, 22:52:38 »

Det är mycket vanligt att skulder som inte finns med i ansökan bevakas efter inledandet. Eller att vi hittar dem i Supro. Om det inte rör sig om böter eller skadestånd, skulder man normalt sett inte glömmer och som är försvårande omständigheter, så är det odramatiskt. De skulder som t ex Gothia bevakar är i regel ointressanta, i alla fall i en skälighetsbedömning.

Vad var det för problem som mySafety ställde till då? Fruktade ni ett eventuellt avslag pga färsk skuldsättning eller vad var det?
Helt riktigt Gadreel, eftersom fordran var helt ny! och där mySafety och Gothia inkasso hänvisade till att man hade en mängd bevis i form av allt från en bandinspelning som sades vara gjord nu år 2012 med gäldenären. Och denna inspelning skulle bevisa att gäldenären nu år 2012 hade beställt ett abonnemang hos mySafety. Vilket gäldenären påpekade var fullkomligt omöjligt, men det är förbannat svårt att bli trovärdig när ett säkerhetsbolag som mySafety påpekar att man har bevis.

Vi på IntrumCleaner fick sedan ägna stor kraft till att avslöja detta vidriga bedrägeriförsök från mySafety, där utredningen hos KFM stannade upp eftersom denna skuld ställde till stora problem. Vi vägrade att acceptera när Gothia Inkasso / MySafety påstod att det skulle ta minst 3-5 veckor innan man fått fram bandinspelningen som man påstod fanns som bevis. Och senare fick vi höra att bandinspelningen inte alls var från 2012 utan från år 2009.

Det jag vill ha sagt är att om man inte har ork och kraft att strida (vilket tyvärr många skuldsatta inte har) så är man ett lätt offer för inkassobolag som Gothia och bluffbolag som mySafety.
Loggat

larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #13 skrivet: Augusti 31, 2012, 13:27:41 »

Jag skrev ett litet brev om min situation, skuldsanering, absolut presk, oriktiga fodringar mm....ger väl inget men vad har jag att förlora? Jag utnyttjar ju bara min rätt enligt yttrandefriheten som inte ens kfm kan ta ifrån mig!
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Augusti 31, 2012, 20:14:41 »

Jag skrev ett litet brev om min situation, skuldsanering, absolut presk, oriktiga fodringar mm....ger väl inget men vad har jag att förlora? Jag utnyttjar ju bara min rätt enligt yttrandefriheten som inte ens kfm kan ta ifrån mig!

Bra jobbat Larses60! och glöm inte att alla brev som skickas in är av vikt!.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: