Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp...  (läst 5442 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« skrivet: Juni 28, 2012, 12:18:16 »

Känner hur stressen och paniken kommer smygande igen efter att ha fått ett brev från KFM.
Ska det aldrig ta slut...

Dom vill att jag ska komplettera uppgifter som redan finns med i min ansökan.

Har en IPS pensionsförsäkring och den vill man veta mer om.. Herregud.. inte ens banken visste till 100% om den var återköpsbar..
HUr vill dom då att jag ska kunna lämna riktiga uppgifter.

Har en skatteskuld.. som uppkom förra året efter att jag sålt min lägenhet. 2010 Redogjorde i min första ansökan om dessa pengar men nu vill dom veta mer och varför jag inte sparat pengarna att betala skatteskulden med..
Vad skriver man?
Skulle sparat pengarna men dom finns inte kvar... Vet inte hur jag ska motivera det för att det inte ska bli fel i deras ögon...

Någon som kan hjälpa mig??
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Juni 28, 2012, 13:48:27 »

IPS, det ska du nog hitta i avtalet hos den du sparar hos. Din bank som du säger. Be banken om ett skriftligt utlåtande som du kan bifoga till din ansökan.
Går den att lösa i förtid, helt ok. Då läggs pengarna till skuldsaneringen. Går det inte så kommer de inte att ingå.

”Varför finns inte pengarna från lägenhetsförsäljnigen kvar”. Det tycker jag är en högst relevant fråga i utredningen. Ska försöka hjälpa dig hitta ett svar, loppet är inte alls kört.
Nu vill nog skusan se vad du har gjort för att betala dina skulder. Man ska visa att man gjort sitt yttersta. Det kommer skusan att vara tvungna att styrka i sitt utlåtande. Kan de inte det kommer borgenärerna högst sannolikt att invända och döma ut din betalningsmoral.

Rätt svar på deras fråga är något i stil med, och med risk för att bli övertydlig; jag använde pengarna till att dels betala skulder, dels löpande varje månad betala mina räkningar. Att pengarna är slut nu beror på att jag går back varje månad och varit tvungen att använda dem

Och fel svar är ”Jag har konsumerat, ny tv, ny dator och gått på krogen o.s.v”

Så försök nu att gå igenom och se vart pengarna tagit vägen. Styrk det medelst redogörelse av räkningar som betalats, vilka skulder du betalat av. Var tydlig för i andra änden sitter en handläggare som ser att ett större belopp inkommit men inte vart det förvann, bara att det är noll nu. Och denne handläggare måste i sin tur kunna visa att du är en person som använder dina pengar rätt samt att du vill rehabiliteras ekonomiskt samt att du vill betala dina skulder och gjort ditt yttersta för att göra det.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Lamborgini
Full Member

« Svara #2 skrivet: Juni 30, 2012, 08:56:15 »

Tack Kojak för ditt svar!
Är oerhört tacksam att det finns snälla människor, som Du, som tar sig tid att hjälpa en. TACK!!

För andra som kanske har en IPS försäkring har jag fått reda på att:

Banken skickar en blankett (vet inte exakt vad den heter) som jag får fylla i och den skickas sedan till Skatteverket.
Det är dom som avgör om man får pensionsförsäkringen utbetalad.

Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: Juni 30, 2012, 12:23:25 »

Kan bara säga att skatteverket är en av dem värsta borgenärerna man kan råka ut för. Troligen ligger det i att dem har bra informationskällor samt verkar vara en stark motståndare till skuldsanering. Själv fick jag en försenad skuldsanering pga av skatteverket skulle in och kladda i allt utan resultat. Övrigt tar skatteverket hand om skulder man får avser kfm.
Loggat
Lamborgini
Full Member

« Svara #4 skrivet: Juli 13, 2012, 08:00:04 »

Har nu gjort mina kompletteringar, ansökt om förtida utbetalning av min IPS hos Skatteverket.
Ska bli intressant vad det svaret blir då jag har en liten skatteskuld.
Månaden på PoIt är över.. Nu kan ja bara vänta, vänta vänta...
Handläggaren är på semester och mitt ärende ligger still under tiden.
Ganska frustrerande men alla har rätt till en skön semester. Smiley

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: