Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: avdrag för resor till jobbet  (läst 3022 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2148

« skrivet: Juli 24, 2008, 19:39:47 »

Han en liten fundering när det gäller förbehållsbelopp. Jag vet att man har rätt att dra av för resor till och från arbetet om man tjänar minst två timmar. Frågan är om man bara har rätt att dra av 1kr 85 öre per km. Nu är ju det den kostnadsavdraget som man har rätt till i deklaration men inte den verkliga kostnader. 18,50kr täcker knappas kostnadern. Så min fråga är om det är samma summa som gäller kfm. Har en känsla att man har tagit detta belopp som givit utan att det är det. Lekt med tanken och kommit fram till att jag har en kostnad på runt 32 kr milen. Skulle gärna vilja veta hur dem tänker i den här frågan. Har letat men har inte rätt tålamod Tongue
Loggat
britt
Hero Member

Antal inlägg: 682

« Svara #1 skrivet: Juli 24, 2008, 20:45:41 »

Det är 18,50 per mil.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Juli 24, 2008, 20:52:38 »

Är det rekommendera eller enligt lag att man bara får dra av 18,50kr. För det måste vara en viss skillnad mellan skattefrågan och och verklig kostnad när man ska räckan förbehållsbelopp. Om någon hittar vad kfm stödjer detta på kan väl dem personen lägga ute en länk dit. Man skulle kunna vända på saken och ta upp alla kostnader man har fram och tillbaks till jobbet. bensin, olja spolarvätska däck, slitage osv.... För det verkar vara mycket rekommenderat när det gäller kfm.
Loggat
stefan_h
Newbie
*

Antal inlägg: 45

« Svara #3 skrivet: Juli 25, 2008, 22:30:44 »

jag fick dra av 1kr 85 öre per km
Loggat

Har man bara tur behöver man inget förstånd.

http://www.annonsvara.se/
Leffa
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Juli 26, 2008, 06:57:18 »

Jag försöker hitta vad det är som säjer att det är 1,85kr. Detta är beloppet man får dra av i deklaration minus de 8000 första kronorna men vad står det att dina kostnader till och från jobbet är 1,85kr km. Jag har en känsla att kfm tar det här beloppet från skatteverket men det har inget med den faktiska kostnaden utan är ett avdrag. Låt säja att du använder bilen i jobbet så kan arbetsgivaren ge dig 30kr milen men du har bara rätten att få 18,50kr skattefritt resterade får du skatta för. Tycker det här är en fråga som är värd att granska noggrannare även om jag inte har några problem med kfm förnärvarande så kan många få nytta av det om det skulle förhålla sig på ett annat sett. Har märkt att kfm tar till lite konstiga beräkningsgrunder när det har varit andra ämnen här inne....
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Juli 26, 2008, 08:37:41 »

Citat
Allmänna råd:
Tillägg till normalbeloppet bör göras för gäldenärens kostnad
för fullgörande av tjänst. Vid beräkningen av tillägget bör
tillämpas de bestämmelser som gäller för avdrag för motsvarande
kostnader vid taxering enligt 12 kap. 1, 4–8, 10–22,
24–30, 32 och 37 §§ inkomstskattelagen (1999:1229).
Då gäldenären uppbär ersättning för ökade levnadskostnader
(traktamenten) eller för resa med egen bil i tjänsten bör inte
tillägg göras till normalbeloppet. I sådant fall bör arbetsgivaren
upplysas om att beslutet om utmätning av lön m.m. endast avser,
förutom lön, den del av traktaments- eller bilersättningen som
vid skatteavdrag behandlas som lön.

Det är hittade jag och då verkar det som det är 1,85kr per km men det här hela tiden BÖR inte SKALL låter inte som det är lagstagdad. Rätta mig om jag har fel.

Men kollar man skuldsanering

Resor till och från jobbet har man tre rader
1 Reskostnader per månad
2 avstånd i km tur och retur
3 antal resdagar per år

Detta tolkar jag att man gör en rimlighets bedömning, annars har man kunnat strunta i den översta raden.... Undecided
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Juli 27, 2008, 20:38:42 »

Hur som helst så tycker jag att man ska spara sina reseavdrag så långt det går. Om jag minns rätt så har man rätt att göra avdrag 5 år tillbaks. Här är det viktigt att spara något slags bevis på arbetsresorna. Ingen ide att låta inkasso få din återbäring om nu du inte vill det. Grin Grin Grin
Loggat
fattighjon
Newbie
*

Antal inlägg: 7

« Svara #7 skrivet: Juli 28, 2008, 23:38:22 »

Evil  Och om man inte tar reda på om resavdraget ingår i lönen...det är ju ibland lite svårt om man inte är fast anställd o ung...då kräver
skattemyndigheten dej på över 20.000 i böter. Det är jättebra för en redan skuldsatt..Så se upp så ni inte råkar på en sån smäll
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Juli 29, 2008, 00:11:43 »

Har man så dålig koll ska man åka på en smäll. För det ska klart och tydligt framgå i lönespecifikationen om du har reseersättning. men vad jag talar om är resor till och från jobbet och jag har då aldrig fått något betalt av dem bolagen jag har jobbat för sådana resor. Vad du måste prata om är resor i tjänst och det är någonting helt annat.
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #9 skrivet: Juli 29, 2008, 15:40:40 »

I utmätningshänseende gäller reseavdrag för fullgörande av tjänst som är 18,50/mil minus de första åttatusen kronor.
Kronofogden följar samma regler som skattemyndigheten.
AMS, landstingen (sjukresor) m.m. följar lite andra - snålare - regler.
Reseavdraget har fastställts av regeringen och har således formen av en förordning, alltså en lag som inte kräver riksdagens godkännande.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Leffa
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Juli 29, 2008, 15:50:36 »

Kan inte stämma Lillstark. När de försökte göra löneutmätning på mig så fanns inget avdrag på 7000kr som det var då. Jag är helt övertygad om att man bara har tagit reseavdraget rakt av från skatteverket, detta belopp är det som ska vara skattefritt och inte en beräkning på det faktiska kostnaderna . Hur tolkar du det där som finns i formuläret för skuldsanering?
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Juli 29, 2008, 15:53:48 »

När det gäller de övriga så får du fortfarande dra av för 18,50kr men att ams osv betalar dig, tror det är 13kr milen(detta är en ersättning inte ett avdrag). Om jag har tolkat saken rätt så har du rätt att dra av de övriga 5,5kr minus 8000kr.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Juli 29, 2008, 16:13:55 »

Nu kanske ni tröttnar ut på mig men

Vet inte hur jag ska skriva för att ni ska förstå vad jag vill komma. När det gäller reseavdragen så har det ingenting med de faktiska kostnaderna som man har med resa med bil. Kom ihåg! att vi nu pratar om förbehållsbelopp och inte något annat. För att det ska stämma så måste det handla om faktiska kostnader. Vi kan ta boendekostnader som ett exempel. Även där har man ett så kallade schablon på vad det ska kosta men visar det sig att du har högre kostnader har du oftast rätt att dra av motsvarande summa. När nu tittar på resor så finns det inte samband mellan skatteavdraget och det faktiska kostnaderna. Det är bara skrothögar(som går felfritt utan behöva några reparationer) som kanske klara sig på 18,50kr milen med en bensinkostnad på över 13kr. Vad jag har förstått av det jag har läst runt i kfm dokument så bör dem beräkna och inte skall på samma avdrag som skatteverket. Så frågan kvarstår gör kfm rätt. För jag anser att det måste räknas på det faktiska kostnaderna för att man ska klara av att leva på förbehållsbeloppet och jobba på en annan ort.
Loggat
fattighjon
Newbie
*

Antal inlägg: 7

« Svara #13 skrivet: Juli 30, 2008, 11:15:27 »

Har man så dålig koll ska man åka på en smäll. För det ska klart och tydligt framgå i lönespecifikationen om du har reseersättning. men vad jag talar om är resor till och från jobbet och jag har då aldrig fått något betalt av dem bolagen jag har jobbat för sådana resor. Vad du måste prata om är resor i tjänst och det är någonting helt annat.

Nej jag pratar inte om resor i tjänst. Jag pratar om resor från o till jobbet.
PÅ veckorna boddes det på jobbet, men helgerna åktes det 110 mil
Det är dom jag pratar om.
Sen ska väl man inte uttrycka sig så..att om man inte fattar det ska man åka på en smäll???
Då ska du ochså åka på en smäll som inte ffått dina pengar,
Åtminstonde i detta forumet bör man inte sparka på den som ligger.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Juli 30, 2008, 16:47:34 »

Nu får du ursäkta mig att du har missförstått mig sedan har jag inte åkt på en smäll. Min tråd här handlar mer om kfm har rätt grunder som dem beräknar resekostnaderna på. För det andra har jag haft reseavdrag både i tjänst ,till och från arbetet och veckopendling. När man håller på med avdrag så måste man ha koll på vad det är man drar av. Detta gäller alla. Hur skulle det se ut om folk försöker dra av allt möjligt utan att bli granskad och att det inte fanns något slags böter? Sedan får du ersättning så som traktamente eller resor så ska det stå i lönespecifikationen och det står även i deklartion om jag inte minns fel. I och med att du får betalt av arbetsgivaren så kan du naturligtvis inte göra avdrag för dessa resor eller om du får traktamente så kan du inte göra avdrag för fördyrande omständigheter eftersom du redan har fått betalt. Sedan är min fråga hur kan man åka på 20 000kr i böter? Kan det vara så att dem har blivit kollad flera år bakåt? Vet också att många chanser med att göra olika avdrag som man inte har rätt till och sedan spelar dum och för det mesta går det faktiskt bra men om man chansar så får man stå sitt kast. Det inte många vet är att om man inte har ordning på sina avdrag och åker dit så granskar dem en 5 år bakåt och då kommer allt fram. Är det så att man inte klarar av deklarera själv så får man gå till vänner och bekanta för hjälp.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: