Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskription, men vad händer med räntor??  (läst 7353 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fransisco
Jr. Member
**

Antal inlägg: 78

« skrivet: April 17, 2012, 19:05:57 »

Hej på er, jag är en ny riddare!

Har luskat och läst ganska mkt här och förbereder mej efter inspiration från många av er att ta tag i min situation.

Som rubriken lyder undrar jag vad som händer med räntor vid en skattepreskription, fem års ränta kan ju bli ganska mkt pengar beroende på skuldbeloppet såklart.

Har ganska mkt frågor om det här med  preskriptioner mm,  men vill ta en sak i taget lite lugnt, så man kan sätta sej in i hur det fungerar.

Som notis kan jag ju tala om att jag sitter på sammanlagt ca: 1 mille, där 500.000 i skatteskuld preskriberas vid årskiftet och många 100 tusen skulle kunna preskriberas rakt med den info. jag läst mej till här.
mvh
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: April 17, 2012, 20:07:26 »

Som rubriken lyder undrar jag vad som händer med räntor vid en skattepreskription, fem års ränta kan ju bli ganska mkt pengar beroende på skuldbeloppet såklart.

8 § 2 st Preskriptionslagen:
Citat
Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta och annan tilläggsförpliktelse samt fordran på grund av borgen.

dvs så betyder det att räntan försvinner med huvudfordran.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
klenis@hotmail.com
Full Member

Antal inlägg: 119

« Svara #2 skrivet: April 18, 2012, 01:08:28 »

För statlig skuld är det absolut preskrebation dvs allt även räntor och kfm avgifter men klaga på att kfm säljer preskriberade mål till kreditupplysningsföretagen.

Eftersom kfm inte avaktiverar målen före årets första körning först säljer dom uppgifterna sedan avaktiverar dom dessa dvs avaktiverng ska ske dagen efter preskrebationen sker .

Här ser du felet dvs dessa skulder ska ej finnas 2012-01-03 som är årets första körning av kfm register utan avaktiveras sker efter körningen är såld..

Betalningsanmärkningar baseras även på skuldsaldo villket gör detta olagligt brott imot skattelagstiftningen Kfm sida och kredituplysningslagen §8 kreditupplysningsföretagen sida.

Skuldsaldo
                   Antal    Saldo
Allmänna mål: 90       87 852
Enskilda mål:    1        7 179
Totalt           91       95 031
(hos KFM per den 2012-01-03)

Skuldsaldo
                   Antal    Saldo
Allmänna mål: 60       58 367
Enskilda mål:    1        7 187
Totalt           61       65 554
(hos KFM per den 2012-01-09)
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #3 skrivet: April 19, 2012, 23:15:35 »

För statlig skuld är det absolut preskrebation dvs allt även räntor och kfm avgifter men klaga på att kfm säljer preskriberade mål till kreditupplysningsföretagen.

Eftersom kfm inte avaktiverar målen före årets första körning först säljer dom uppgifterna sedan avaktiverar dom dessa dvs avaktiverng ska ske dagen efter preskrebationen sker.

Jag begriper inte riktigt poängen med det du skriver. Hur ska KFM kunna gallra målen INNAN årets första körning, då det är just denna körning som ser till att de gallras?

För det andra säljer så vitt jag vet inte KFM några uppgifter, det är offentlig information som vem som helst kan efterfråga hos dem. Däremot måste man ju ha tillstånd för att bedriva kreditupplysningsverksamhet, men har man det kan man ju mot en avgift prenumerera på elektronisk information från KFM, och de flesta av kreditupplysningsföretagen gör ju det - och de får i de flesta fall uppdaterad information flera gånger i veckan. Några dagar hit och dit kanske inte spelar så stor roll, tycker väl åtminstone jag.

Det sista du säger begriper jag heller inte alls, men du kanske kan förklara?

Betalningsanmärkningar baseras även på skuldsaldo villket gör detta olagligt brott imot skattelagstiftningen Kfm sida och kredituplysningslagen §8 kreditupplysningsföretagen sida.

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
klenis@hotmail.com
Full Member

« Svara #4 skrivet: April 20, 2012, 08:15:48 »

Målen ska avaktiveras dvs göras detta efter preskribation får ej användas till betalningsanmärkningar eller drivas in av Kfm rätten är förlorad enligt lag .
Kfm tar betalt för att lämmna ut uppgifter ifrån 2011 även om det är självkostnads pris till kredituplysningsföretagen tidigare var det gratis.

Tja jag tror inte du i detta fall gillar att få 9-11dagars extra betalningsanmärkningar efter 5år11månader .

Skuldsaldo hos kfm räknas som anmärkningar hos kredituplysningsföretagen detta gäller även historiska saldon upp till 25måneder efteråt dvs det blir 5år11månder + 25månader = upp till 8år  efter skuldens uppkomst din bank tittar nog om du har ett historiskt skuldsaldo innan dom ger kredit .

Kredituplysningslagen §8 säger 3år eller när förhållandet upphör skattelagstiftningen säger vid årksiftet dvs 31/12 infaller preskribationen jag har papper på att kfm inte säljer preskriberade mål /skuldsaldon ändå finns dom 9-11 dagar efter årskiftet som betalningsanmärkningar ..
Loggat
klenis@hotmail.com
Full Member

« Svara #5 skrivet: April 22, 2012, 00:43:43 »

Målen ska avaktiveras dvs göras detta efter preskribation får ej användas till betalningsanmärkningar eller drivas in av Kfm rätten är förlorad enligt lag .
Kfm tar betalt för att lämmna ut uppgifter ifrån 2011 även om det är självkostnads pris till kredituplysningsföretagen tidigare var det gratis.

Tja jag tror inte du i detta fall gillar att få 9-11dagars extra betalningsanmärkningar efter 5år11månader .

Skuldsaldo hos kfm räknas som anmärkningar hos kredituplysningsföretagen detta gäller även historiska saldon upp till 25måneder efteråt dvs det blir 5år11månder + 25månader = upp till 8år  efter skuldens uppkomst din bank tittar nog om du har ett historiskt skuldsaldo innan dom ger kredit .

Kredituplysningslagen §8 säger 3år eller när förhållandet upphör skattelagstiftningen säger vid årksiftet dvs 31/12 infaller preskribationen jag har papper på att kfm inte säljer preskriberade mål /skuldsaldon ändå finns dom 9-11 dagar efter årskiftet som betalningsanmärkningar ..

Vad är aktuellt skuldsaldo?

Skuldsaldo visar din aktuella skuld hos Kronofogden.
Uppgiften om skuldsaldo uppdateras en gång i veckan.
Förutom summan av skuldsaldot visar UC uppgift om antalet mål.
Antalet delas upp i A-mål (staten som fodringsägare) och E-mål (då fodringsägaren vanligtvis är annan än staten).

En skuld som har varit oreglerad i mer än en månad hos Kronofogden visar UC som ett historiskt skuldsaldo.
Den uppgiften visas i 24 månader.

Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: