För statlig skuld är det absolut preskrebation dvs allt även räntor och kfm avgifter men klaga på att kfm säljer preskriberade mål till kreditupplysningsföretagen.
Eftersom kfm inte avaktiverar målen före årets första körning först säljer dom uppgifterna sedan avaktiverar dom dessa dvs avaktiverng ska ske dagen efter preskrebationen sker.
Jag begriper inte riktigt poängen med det du skriver. Hur ska KFM kunna gallra målen INNAN årets första körning, då det är just denna körning som ser till att de gallras?
För det andra säljer så vitt jag vet inte KFM några uppgifter, det är offentlig information som vem som helst kan efterfråga hos dem. Däremot måste man ju ha tillstånd för att bedriva kreditupplysningsverksamhet, men har man det kan man ju mot en avgift prenumerera på elektronisk information från KFM, och de flesta av kreditupplysningsföretagen gör ju det - och de får i de flesta fall uppdaterad information flera gånger i veckan. Några dagar hit och dit kanske inte spelar så stor roll, tycker väl åtminstone jag.
Det sista du säger begriper jag heller inte alls, men du kanske kan förklara?
Betalningsanmärkningar baseras även på skuldsaldo villket gör detta olagligt brott imot skattelagstiftningen Kfm sida och kredituplysningslagen §8 kreditupplysningsföretagen sida.