Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skatteverket invändning mot skuldsanering  (läst 14476 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Flux
Newbie
*

Antal inlägg: 12

« skrivet: Mars 16, 2012, 10:00:54 »

Håller på med slut spurten i mitt försök att få skuldsanering. Förslaget är utskickat till fodringsägarna och tydligen så har skatteverket haft en liten invändning som jag hoppas att någon kan förklara för mig.

Jag avvecklade 2010 en enskildfirma och fick då ca: 800.000kr i underskott av kapital, följande motsättning har skatteverket gjort.

"Skatteverket har delvis invänt mot förslaget om skuldsanering, framförallt eftersom de anser att du skulle kunna göra avdrag för underskott av kapital (på grund av förlustverksamheten) de närmaste tre åren, vilket skulle innebära att du betalar mindre skatt och får högre betalningsutrymme"

Vad innebär detta och hur skulle man göra detta avdraget i deklarationen?

Hoppas någon har ett svar.
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Mars 16, 2012, 13:25:12 »

Om man får spekulera lite. Förlustavdrag behöver du inte göra, det är upp till dig. Skatteverket är "bussiga" och höjer ett varnande finger för att du ev. kan blåsa gäldenärerna genom att stå fast vid din plan men sedan söka förlustavdrag vilket tillåter att skulden dras av till en viss procent (20% ?) uppdelat på tre år.
Hur ska skatteverket kunna tvinga dig? Möjligen om det var deras jobb att se till att sånt görs automatiskt men icke. Förlustavdrag är bara mindre pengar in för staten så varför skulle dom.

Skulle innebära för dig att du får en trevlig skatteåterbäring i tre år.

Spekulerar vidare.
Om du INTE medger förlustavdrag. Avvaktar positivt beslut i skuldsaneringen. Sedan gör ett förlustavdrag så har du extra stålar i fickan utan att det egentligen sticker ut så till den grad att skuldsanering skulle omprövas p.g.a. inkomstökning.
Frågan är ju om gäldenärer kommer att bevaka dig m.a.p. detta och tycka att det sticker lite i ögonen om du söker förlustavdrag under pågående sanering.

Skatteverket kan du ringa anonymt och fråga.
Din handläggare på skusan kan du också fråga. Det är ju inte säkert att du orkar ta tag i förlustavdraget just nu, eller hur. Men vem vet hur läget är om ett år. Vad händer då?

Om du tänkt dra av förlusten efter beslut är det nog bra att kolla upp allt innan så du inte lurar dig själv.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Flux
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Mars 16, 2012, 15:41:34 »

Tack för ditt svar!

Men faktum är ju att det finns inget förlustavdrag att göra om jag får skuldsanering, ska försöka förklara lite närmare Smiley

Detta är taget från skatteverkets sida.

"Är du försatt i konkurs har du inte rätt till avdrag för
underskott för andelshus eller som slutligt avdrag
eller
vid nästa års taxering. Förbudet gäller för alla
näringsverksamheter. Om konkursen läggs ned därför
att borgenärerna fått full betalning medges avdrag.
Den som erhållit ackord utan konkurs får i motsvarande
fall inte avdrag för ett så stort belopp av underskottet
som motsvarar den bortfallna skulden.

Exempel: Underskott vid ackord
Björn får genom ackord en skuld i näringsverksamheten
nedsatt från 400 000 kr till 100 000 kr, dvs.
med 300 000 kr.
Underskottet i verksamheten vid beskattningsårets
ingång är 500 000 kr.
Av underskottet är endast 200 000 kr avdragsgillt
( 500 000 kr - 300 000 kr ).

Samma regler som vid ackord tillämpas också då
viss del av skulderna fallit bort genom skuldsanering
enligt skuldsaneringslagen."

Jag har ett underskott av kapital på 900.000kr

Mina skulder uppgår till 1.700.000 ca

Jag kommer på min skuldsanering betala 300.000kr

1.700.000 - 300.000 = -1.400.000

Alltså finns det inget underskott av kapital att kvitta, eller missförstår jag något?
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Mars 16, 2012, 20:13:02 »

Det är ju skatteverket som motsatt sig p.g.a att du kan göra förlustavdrag, alltså bör det väl vara möjligt?

Som sagt, spekulerar har inga fakta eftersom jag inte råkat ut för det här själv (min bättre hälft borde åka på samma men inget ännu)
Inga skulder har ju fallit bort genom skuldsanering än. Efter det att du fått din sanering godkänd tar det fem år innan du är skuldfri. Misslyckas saneringen finns alla skulder kvar till 100% (minus det du betalt) så det vore konstigt om skatteverket spekulerade utefter eventuella framtida skulders storlek.

Men efter 5 år förstår jag gott och väl att man inte kan dra av för en förlust som blivit sanerad.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Flux
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Mars 16, 2012, 23:12:34 »

Tack för svaret!

För min del så spelar det ju ingen roll egentligen för förbehållsbeloppet blir ju det samma ändå, det är ju bara att jag får betala lite mer varje månad men det får jag ju tillbaka på deklarationen istället när jag gör avdraget eller så får jag jämnka.

Anledningen till att jag undrade var att jag inte riktigt förstod om man skulle räkna ackordet från den dagen då skuldsaneringen inleds eller från den dagen den avslutas. Om man ska räkna från dagen då skuldsaneringen inleds så finns det inget underskott av kapital att dra mot.
Loggat
Flux
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Mars 20, 2012, 09:27:15 »

Pratade igår med skatteverket om detta med att göra avdrag mot underskott av kapital om man blir beviljad skuldsanering.

Han som jag fick prata med sa att det är från den dagen man blir beviljad skuldsanering som man skall räkna det som en ackord uppgörelse.

Man kan ju undra varför då skatteverket gör invändningar mot skuldsaneringen om jag ändå inte kommer att ha rätten att göra avdraget om jag blir beviljad, kan dom inte sina egna regler?
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Mars 23, 2012, 09:28:19 »

Bara undrar, har du en skattaskuld från företagandet?

Då har du hunnit deklarera med firman en gång sedan dess.
Loggat

Flux
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Mars 25, 2012, 22:00:00 »

Det finns en skatteskuld.
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #8 skrivet: April 22, 2012, 20:45:10 »

Hej, har kollar lite mer. Som påståtts så räknar man som ett ackord. Sanerar man kommer man inte kunna göra förlustavdrag på hela förlusten.
Att skatteverket dessutom kommit med invädningen beror garanterat på att du har en skatteskuld.
Man räknar som det du markerat med fetstil.
Loggat

Flux
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: April 24, 2012, 20:58:42 »

Tack för ditt svar kojak!

Fast frågan kvarstår ju dock om man räknar det från den dagen som skuldsanneringen blir beviljad eller från det att skuldsaneringen är avslutad?

Detta är ju av stor betydelse för om man räknar det som ackord från den dagen som man blir beviljad skuldsanering så kommer jag inte att få göra avdraget, men om det räknas från den dagen som skuldsaneringen är avslutad så kommer jag kunna göra avdraget.

För min egen del så spelar det ju ingen roll egentligen det enda detta handlar om är att skatteverket anser att jag borde kunna betala mer varje månad eftersom jag ska kunna göra detta avdrag, det är ju ändå pengar som jag aldrig hade haft.

Jag har pratat med skatteverket otaliga gånger och det finns ingen som kan svara på hur man ska tolka detta, det finns helt enkelt inget svar Smiley

Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #10 skrivet: April 24, 2012, 21:58:27 »

Det finns nog ingen anledning att göra förlustavdraget innan skuldsaneringen startat, eftersom du som du sa inte vinner ett öre på det.

Har för mig jag läste att ett förlustavdrag ska göras senast inom fem år, så att vänta tills efter skuldsaneringen blir lönlöst. Och då räknas "ackordet" från den dag du söker, inom tiden för skuldsanering. Eller till sin helhet utanför skuldsaneringstiden, eller ja... innan kanske man ska säga. Då kommer garanterat dina månadsbetalningar att bli högre.

Bör kunna gå att söka efter att betalningar till skuldsaneringen inletts, i deklarationen nästa år tycker jag. Och det är nog det de är rädd för.
Loggat

Flux
Newbie
*

« Svara #11 skrivet: April 24, 2012, 22:20:26 »

Tack igen för ditt snabba svar.

Anledningen till att jag söker svar till detta är ju inte att jag vill försöka få extra pengar utan jag vill undvika att få för lite, jag ska försöka förklara närmare.

Skattemyndigheten gjorde en invändning för att dom ansåg att jag skulle ha ett större betalningsutryme för att jag skulle kunna göra detta avdrag.

Nu så har ärendet lämnats över till en ny handläggare på skusan som skall utreda mitt ärende. Nu leker vi med tanken att dom kommer fram till att jag har ett ökat betalningsutrymme på ca 2500kr/mån för att jag kan göra detta förlustavdrag men när jag skall deklarera nästa år så motsätter sig skatteverket avdraget för att dom anser att jag har skuldsanering, då har jag ju helt plötsligt haft 2500kr/mån för lite.

När jag har ringt skatteverket så säger dom att det är från den dagen man blir beviljad skuldsanering som ackordet skall räknas och därför så ska jag inte ha rätt att göra avdraget, men ändå så var det detta som dom invände emot.

Hoppas att du förstår min frågeställning, jag förstår den knappt själv Smiley
Loggat
kojak
Hero Member

« Svara #12 skrivet: April 24, 2012, 23:19:51 »

Att göra förlustavdraget är frivilligt. Förstår inte om de resonerar att du skulle ha ett fiktivt större betalningsutrymme. Det är ju bara "låtsaspengar" tills dess du deklarerat förlustavdraget.

När skuldsaneringen inletts ska väl inte SKV kunna hindra dig från att göra detta förlustavdrag? Förlusten äger du. Däremot är det ju vettigt som de beskriver att man inte kan göra avdrag till hela förlusten, då skuldsaneringen innebär att en viss procent av skulden skrivs av, utan att det blir en nedskrivning också av förlusten. Vore det på annat sätt kunde det bli en personlig vinstlott för företagare och det är ju inte heller meningen.

När skusan utreder och det handlar om skattepengar så tar man det i beräkningen. Återbäring handlar om pengar som hamnar på kontot. Inget snack.
Förlustavdrag, som sagt, är frivilligt. Du behöver inte. Om ditt ställningstagande NU är att inte vilja göra detta tycker jag de gör en felbedömning om de vill styra hur du ska deklarera. Det har de inte något att göra med.
Bedömer du om ett år att du vill göra förlustavdraget så är det upp till dig. Då finns det så klart andra medel för att komma åt dig men då handlar det om att skatteverket eller borgenär skulle opponera sig mot att din ekonomiska situation förändrats.

Men men... det verkar finnas en osäkerhet hos skusan, kanske för att fallet är ovanligt hos dem. Bedömer de att du måste deklarera som De önskar är det helt klart kraftigt läge att protestera.

Jo, visst är det lite rörigt och man får spekulera lite fram och tillbaks. Det är klart både skusan och SKV inser problematiken. Nu bör inte skusan gå i SKV's ledband. SKV kan ha andra motmedel. Kanske de automatiskt bevakar om du söker det här förlustavdraget? Kanske de kommer överklaga deklaratoner efter genomförd sanering?

Ska du fiska efter info kanske du tar ett snack med handläggaren hos skusan.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: