Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Wasa Kredit skiter i avbetalning. [LÖST, Wasa är seriös]  (läst 15213 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Ljuset
Sr. Member

Antal inlägg: 319

« skrivet: December 01, 2011, 16:02:05 »

Fick brev från KFM idag om att Wasa Kredit (WK) ansökt om betalningsföreläggande.

Då lackade jag ur helt. Anledningen är att kontakten på WK skrev via epost till mig att om jag ville komma överens om en avbetalningsplan så skulle jag kontakta honom. Jag svarade honom inom tre timmar om att jag vill komma överens om en plan, jag gav även förslag på det. Jag väntade på svar antingen via epost eller vanlig post och visst fick jag svar, från KFM.

Jag kunde inte hålla mig, skrev epost till kontakten och skällde ut honom med diverse svordomar och "icke god inkassosed" mm. Jag var bara tvungen att få ur mig frustrationen över att de bara kör över mig och inte bryr sig ett dugg.

Men, har jag nåt att försvara mig med? Tänkte på att de erbjöd ju faktiskt mig att komma överens om en avb.plan men svarade inte ens mig när jag kommer med ett jakande svar och även förslag på avb.plan?
Loggat

http://evigskuld.wordpress.com

Mina tankar om världen runt mig
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #1 skrivet: December 01, 2011, 17:35:13 »

Kanske posten gått om varandra
Jag har enbart positivt att säga om Wasa har avbet till dom ännu.
Att du sen lackade ut innan du kanske ringe wasa kan ha satt dig i en sämre sits för att kunna hitta 1 lösning..
Men du kan även att KFM fått nys om det så har man ändå chansen  att förlika med fordringsägaren.
Då kan ju wasa dra tillbaka ärendet så det är inte kört för det
Loggat
Ljuset
Sr. Member

« Svara #2 skrivet: December 01, 2011, 21:11:45 »

Jo, jag vet. Jag skulle hållit mig proffsig, men det här året har varit väldigt tungt för mig och det inte enbart ekonomiskt. Men det ordnade sig med Wasa, de bad om ursäkt och har dragit tillbaka ansökan om betalningsföreläggande. Det var aldrig meningen att det skulle gå ut en ansökan eftersom de inte varit i kontakt med mig. De har väldigt mycket att göra just nu och missade helt enkelt detta.

Jag bad självklart om ursäkt tillbaka och att det inte var meningen att skälla så mycket och nu förhandlar vi om avbetalningsplan.  Smiley
Har heller ingen telefon, så jag tar allt över epost. Är man fattig så är man.

Jag är en mycket lugn person annars, mina vänner kan ibland undra om jag ens märker vad som händer runt omkring. En vän krockade med min bil för några år sedan, hon var helt förstörd och trodde att jag skulle avsäga vänskapen men det enda jag sade: "Hur gick det för dig?" Jag menar, en bil kan man alltid laga, värre är det med människor.

Nu är jag glad igen.  Smiley
Loggat

larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #3 skrivet: December 02, 2011, 14:39:14 »

Det var ju bra att Ljuset håller sig ljust och inte blir mörkt.... Wink
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #4 skrivet: December 02, 2011, 23:02:37 »

Bra att det löste sig för dig iallafall så nu är det bara att kämpa vidare även att det troligen är lång väg att vandra.
Tänk oftast före du gör 1 steg för nästa gång kanske det inte slutar lika väl.
Tur dom resonerade på din väg.
Good lucky
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #5 skrivet: December 07, 2011, 14:12:21 »

Något som kenny nämner här, är att alltid försöka att vara professionell. Använd aldrig ilska om det inte är befogat. Allt ni gör ska vara till er fördel, att ringa och skrika om man inte har något att vinna på det är bara dumt. Jag förstår att ibland rinner det över men fåfänga är människans dyraste egenskap och man ska välja sina konflikter. Vitsen är att man ska vinna något på saken.

Tycker du var stark som bad om ursäkt men förstår din ilska. Bra jobbat.

Leif
Loggat
Ljuset
Sr. Member

« Svara #6 skrivet: December 09, 2011, 09:58:08 »

Till alla här.  Smiley

Jo, jag är som sagt en väldigt lugn person och har alltid varit proffsig jämtemot inkasso och andra inblandade.
Det var enbart denna gången jag lackade ur helt. Kan ha varit stressen i livet, men även en del personliga saker som hänt detta år.
Fast nu när jag tänker efter så måste det ha varit så att jag läste först eposten från Gate Inkasso där de avslog alla mina förslag och helt slentrianmässigt skrev att ärendet är skickat till tingsrätten. Då blev jag ju redan där förbannad eftersom jag verkligen försökt få de att förstå att jag får bara inkomst från CSN. Efter det så öppnade jag den vanliga posten och såg att Wasa hade skickat till KFM.

Men nu är allt ordnat igen, jag bad om ursäkt för mitt agerande och handläggaren på Wasa förstod min situation. De har nu ordnat en avbetalningsplan som jag kan följa... om inte Gate Inkasso förstör allt förstås(har en annan tråd om GI).
Loggat

Ljuset
Sr. Member

« Svara #7 skrivet: Mars 16, 2012, 14:15:47 »

Bah, nu tycker jag inte om Wasa längre(igen). De anmälde mig till missbruksregistret fastän vi har en avbetalningsplan och jag betalar.  Angry
Loggat

kenny555
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Mars 24, 2012, 10:57:51 »

Konstigt vad är det du gör för att kunna hamna där
Det registret har jag never hört talas om ens.Är det så att du missar inbetalningar eller är uppsnofsig mot dom??
Kör stilen annars när du kommit överrens ungefär som man gör när man blir stoppad av Polisen.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #9 skrivet: Mars 24, 2012, 11:54:44 »

Konstigt vad är det du gör för att kunna hamna där
Det registret har jag never hört talas om ens.Är det så att du missar inbetalningar eller är uppsnofsig mot dom??
Kör stilen annars när du kommit överrens ungefär som man gör när man blir stoppad av Polisen.
Missbrukarregistret har vi på IntrumCleaner informerat om innan. Och att hamna i detta register är lika jävligt som en sedvanlig prick (se länkar)

http://www.dn.se/ekonomi/fel-i-register-tog-tre-ar-att-ratta-till

http://www.bankrattsforeningen.org.se/debatt125.html

Och återigen är det "kära" Datainspektionen som är tillsynsmyndighet och sköter "tillsynen" över detta fina register. Där de tycks sköta sitt uppdrag lika "kompetent" som de sköter "tillsynen" över inkassobolagen i Sverige.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #10 skrivet: Mars 24, 2012, 12:19:01 »

Bah, nu tycker jag inte om Wasa längre(igen). De anmälde mig till missbruksregistret fastän vi har en avbetalningsplan och jag betalar.  Angry

Jag hamnade i det sk "missbruksregistret" när jag inte längre kunde betala det kreditkortet jag hade. Krediten/kontot sades upp pga av missbruk, alltså att jag inte kunde betala för mig. Och vips i och med det så hamnade jag i missbruksregistret.

Så bara det att jag inte kunde betala gjorde att jag hamnade där.

Avbetalningsplan kom långt senare för mig efter att jag dragit upp huvudet från sanden.... Wink

Kan det vara något liknande för dig?
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
birmakatt
Full Member

Antal inlägg: 193

« Svara #11 skrivet: Mars 24, 2012, 18:28:59 »

Få se om jag fattar det här.....en banklån blir uppsagt och man får en ''prick'' i missbruksregistret sen går samma skuld vidare till kronofogen och det blir utslag och så klart anmärkning. Man får två anmärkningar på samma skuld...eller är det jag som inte fattar?
Loggat

Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
RonjaRövardotter
Full Member

Antal inlägg: 238

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Mars 24, 2012, 18:51:53 »

Få se om jag fattar det här.....en banklån blir uppsagt och man får en ''prick'' i missbruksregistret sen går samma skuld vidare till kronofogen och det blir utslag och så klart anmärkning. Man får två anmärkningar på samma skuld...eller är det jag som inte fattar?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag fick en anmärkning för både "missbrukad kredit" och sedan vidare även en "vanlig" betalningsanmärkning efter utslag. Detta var alltså det som kunde ses på ett utdrag från UC.

Uppförd på "missbruksregistret" blev jag hos företaget i fråga där krediten fanns.

Så man skulle rent krasst kunna säga att det blev 3 prickar för en och samma sak, 2 på UC och 1 hos företaget.
Loggat

http://moneyfighting.bloggplatsen.se

FFF-Full Fart Framåt mot skuldfriheten.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #13 skrivet: Mars 25, 2012, 07:35:30 »

Missbrukarregistret är ett enskilt register som drivs av UC. Där man kan hamna efter att exempelvis övertrasserat sitt konto, bråkat med sin bank eller så enkelt att du har en konflikt med en person inom banken du har dina surt förvärvade pengar på.

http://www.dn.se/ekonomi/fel-i-register-tog-tre-ar-att-ratta-till

Med andra ord kan du trots att din ekonomi är finemang ändå få en "prick" där du råkar ut för exakt samma problem som vid en sedvanlig betalningsanmärkning. Där många först upptäcker att man hamnat i missbrukarregistret den dagen man försöker ta ett banklån....

För alla som vill veta mer om detta register ta och sök på Google "missbrukarregistret"
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Ljuset
Sr. Member

« Svara #14 skrivet: Mars 26, 2012, 20:21:02 »

Det här måste ju utredas, känns faktiskt som att det är olagligt med ett sådant register. Dessutom finns det ju redan ett betalningsanmärkningsregister. Men det är precis som att det registret är för svårt att hamna på så då fixar UC ett eget, som de kan ha full kontroll på. Helt sjukt.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: