Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Elen  (läst 30478 gånger)
0 Medlemmar och 21 gäster tittar på detta ämne.
Mia
Full Member

Antal inlägg: 128

« Svara #15 skrivet: Oktober 30, 2011, 17:44:44 »

Jag har utmättning. Tror ni att kyrkan kan hjälpa till?
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #16 skrivet: Oktober 30, 2011, 19:26:25 »

det går ju alltid att kolla, men som jag förstått det så hjälper de oftast bara till med mat, och dessutom oftast bata dag för dag. Är det mkt i elskuld? ensam eller barn? bara hushållsel eller uppvärmning av bostaden? hus eller lgh?
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #17 skrivet: Oktober 30, 2011, 19:42:59 »

tänkte att om det bara är hushållsel, så kan ju summan inte vara så hög. Kanske en möjlighet då kan vara att plocka tomburkar, (jag vet att det inte låter kul), träffat nåra pensionärer som gjort det när jag varit ute med taxin. De säger att de minst får några hundra e´xtrainkomst varje dag. Kunde du va ute ett par timmar varje dag så borde det ju vara fixat på nån vecka om det bara är hushållsel.
kolla också med alla bekanta, kanske nån behöver hjälp med nåt, barnpassning eller hundpromenader t,ex. På nåt sätt måste du ju fixa elen så att du kommer ikapp där.
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #18 skrivet: Oktober 30, 2011, 19:44:52 »

Ganska kör hur du än gör i detta läget.Troligen har du haft minst 3 månader på dig att hitta 1 lösning på
att kunna förhala eller att betala din räkning.Jag misstänker att du enbart hoppats på att det ska lösa sig på något sätt.
Men efter hand så har du insett att det kommer aldrig att fungera.Varför frågar du egentligen nu om KFM kan avvakta med att dra
från din utmätning??Hade kanske varit bättre att ta tag i sakerna innan det gått så långt som det faktiskt har gjort just nu.
Svårare att ta tag i saker när dom har åtgärdat problemet dvs genom att stänga av din el.
Du har garanterat fått brev från SOC!!!Har du inte svarat där heller???
Detta läge är det sämsta man kan sitta i.Vintern springer fram snart och här är vi många som påpekat att
1--Betala hyran alla dagar i livet
2--Betala Elen
Där är dom 2 enklaste sakerna man ABSOLUT SKA PRIORITERA.
Nu är det troligen endast vänner familjen kusiner etc etc som kan hjälpa dig ur denna knipa du satt dig i.
Hoppas du reder ut detta men ta lärdom av det för man kan inte bara avvakta vänta och hoppas
Loggat
Moa
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #19 skrivet: Oktober 30, 2011, 20:13:03 »

Yycker det lät lite hårt det där!
Något har ju hänt eftersom elen inte är betald, och alla har faktiskt inte släkt vänner osv som kan hjälpa!
Visst hyra och el först men men
mvh moa
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #20 skrivet: Oktober 30, 2011, 20:34:53 »

Jag har absolut förståelse för att det kan låta hårt och att en del inte har kusiner släktingar etc etc och kunna ta till.
Visst saker kan ske också olyckor händer alla dagar i veckan.
Men trots allt så hade läget varit enklare att ta itu med problemen innan elen stängts av trots allt.
För den situationen du sitter i nu är ganska otrevlig.Det måste kunna ha gjorts något innan menar jag med tanke på tiden.
Ibland kan man köra på avbetalningar eller deala inte bara hoppas.
Hoppas man då kör det oftast ihop sig hur mycket man än vill.
Är skulden stor eller bara en skitsumma???
Loggat
Paris
Full Member

Antal inlägg: 245

« Svara #21 skrivet: Oktober 30, 2011, 20:39:50 »

Yycker det lät lite hårt det där!
Något har ju hänt eftersom elen inte är betald, och alla har faktiskt inte släkt vänner osv som kan hjälpa!
Visst hyra och el först men men
mvh moa
Jag vet inte anledningen till att du dröjt med elen, är det lön eller försäkringskassan som är försenade?
Bäst är att gå till soc kanske,  sv.  kyrkan får man höra sig för med där man bor.
Fattar inte varför du frågar om kyrkan kan hjälpa dig här på FR??
Bättre du tar  kontakt med dom.
Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #22 skrivet: Oktober 30, 2011, 21:05:48 »

Ganska kör hur du än gör i detta läget.Troligen har du haft minst 3 månader på dig att hitta 1 lösning på
att kunna förhala eller att betala din räkning.Jag misstänker att du enbart hoppats på att det ska lösa sig på något sätt.
Men efter hand så har du insett att det kommer aldrig att fungera.Varför frågar du egentligen nu om KFM kan avvakta med att dra
från din utmätning??Hade kanske varit bättre att ta tag i sakerna innan det gått så långt som det faktiskt har gjort just nu.
Svårare att ta tag i saker när dom har åtgärdat problemet dvs genom att stänga av din el.
Du har garanterat fått brev från SOC!!!Har du inte svarat där heller???
Detta läge är det sämsta man kan sitta i.Vintern springer fram snart och här är vi många som påpekat att
1--Betala hyran alla dagar i livet
2--Betala Elen
Där är dom 2 enklaste sakerna man ABSOLUT SKA PRIORITERA.
Nu är det troligen endast vänner familjen kusiner etc etc som kan hjälpa dig ur denna knipa du satt dig i.
Hoppas du reder ut detta men ta lärdom av det för man kan inte bara avvakta vänta och hoppas

Soc skickar inte brev automatiskt när de får in att en elräkning inte är betald, absolut inte här. Ska de göra det?
Loggat
Paris
Full Member

« Svara #23 skrivet: Oktober 30, 2011, 21:16:37 »

Fel, det finns numera en lag som säger att elbolaget måste skicka till soc, till deras kännedom innan dom stänger av §elen, samma gäller hyran sedan kontaktar soc den personen som har skulden.
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #24 skrivet: Oktober 30, 2011, 21:39:16 »

Har kollat lag och förarbete till denna, och det finns en del intressant.
I lagen sägs: 11 kap 3 paragraf: Överföring av el får avbrytas, om konsumenten försummar sina skyldigheter och försummelsen utgör ett väsentligt avtalsbrott.
   Innan överföringen avbryts skall konsumenten uppmanas att inom viss skälig tid vidta rättelse och, i annat fall än som avses i 4 §, underrättas om att överföringen annars kan avbrytas. Sker rättelse får överföringen inte avbrytas.
Intressant blir det då man går till förarbetena där detta sägs:
 Försummelsen skall vara sådan att avtalsbrottet är att betrakta som ett väsentligt avtalsbrott. Väsentlighetsbedömningen bör ske utifrån avtalsbrottets betydelse för nätkoncessionshavaren respektive elleverantören i enlighet med allmänna kontraktsrättsliga principer. När det gäller bristande betalning bör sådana omständigheter som skuldens storlek och antalet obetalda avgifter vara av avgörande betydelse. Är det fråga om något enstaka dröjsmål avseende mindre belopp bör väsentlighetskravet normalt inte anses uppfyllt.
Så jag har en känsla av att det vid rättslig prövning skulle vara ett flertal avstängningar som inte har stöd i lagen. Bara synd att det inte finns någon allmängiltig definition av mindre belopp. Men hos skatteveket avser mindre värde vad gäller inventarier (exl moms) ett halvt prisbasbelopp, likaså gåller ett halvt pbb vid rättegång i tvist om mindre värden, kanske man kan utgå från att detta skulle kunna bli praxis?
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #25 skrivet: Oktober 30, 2011, 21:43:30 »

PBB är 21400 i år Wink
borde alltså krävas en del för att de ska få stänga.
Och borde inte detta tala för att samma belopp som vid mindre värde rättegång borde räknas: allmänna kontraktsrättsliga principer
Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #26 skrivet: Oktober 30, 2011, 21:49:48 »

Och riktigt intressant blir det om man går till 8 paragrafen, har de stängt trots att det rörde sig om ett mindre belopp så har konsumenten rätt till ersättning lol
Loggat
dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #27 skrivet: Oktober 30, 2011, 22:48:32 »

Fel, det finns numera en lag som säger att elbolaget måste skicka till soc, till deras kännedom innan dom stänger av §elen, samma gäller hyran sedan kontaktar soc den personen som har skulden.

Jo elbolaget skickar till soc, men soc hör inte av sig i sin tur. Och de betalar heller inte elen automatiskt. Har frågat på soc när vi höll på att få elen avstängd och de sa att de tar inte kontakt utan det får man göra själv och de gör en vanlig utredning på ekonomin, har man då haft utrymme att betala så´händer inte något, elen får vara avstängd.
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #28 skrivet: Oktober 30, 2011, 23:36:03 »

Sant Taxi man kan knixa vända och vrida hela livet med saker.
Men ska man vara helt ärlig och seriös så tror jag inte Moa orkar lägga ner så mycket tid med att ragga utvägar direkt.
Trots allt så har man hur än man vänder och vrider på saker och ting minst 3 månader på sig att hitta utvägar istället för att köra
den krångliga vägen som du hittat.Det är bara en sak som kanske skulle gå men ingen garanti många har inte orken att ta itu
med saker som faktiskt skulle kunna fungera.
Alla vill vi ha snabba lösningar på problemen men ibland går det inte som vi vill.
Man får tyvärr bita i det sura äpplet någon gång det har jag själv fått göra i något fall även att det sved.Men seriöst så var det mitt eget fel
och ingen annans fel heller.Hoppas bara att Moa inte har barn på köpet för då är läget lite värre.
Men oavsett så måste sunt förnuft säga
1--Var rädd om ditt boende
2--Ha alltid elen påslagen
3--Moa ta det inte som ett påhopp jag vill endast påpeka att du faktiskt haft lite tid på dig.
Varför avvakta vänta på detta läge och sedan skriva på FR min ström är avslagen
Jag måste tro på att man har kunnat ana och veta att oooops något är på G
Loggat
Paris
Full Member

« Svara #29 skrivet: Oktober 31, 2011, 08:10:25 »

Vad många råd ni ger till Mia, ingen av oss vet varför hennes situation med elen har uppstått,

Det hade varit lite lättare att ge råd till Mia  om man hade fått veta  mer om elräk/avstängd

om det är rent slarv då är det svårt att ge råd.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: