Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: enligt min kommun finns det ingen preskriptionslag  (läst 6718 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
runa
Full Member

Antal inlägg: 243

« skrivet: Oktober 25, 2011, 15:36:43 »

ja jag har fått god hjälp av Noctumlux här på forumet gällande en skuld till min kommun och fick då papper med skulder från 07 fram till 11 och skrev ett välformulerat brev till kommunen gällande då invändan gällande preskription och idag ringer jag upp kommunen och vill då diskutera en avbetalningsplan gällande det "färska skulderna"

(vid tidigare kontakt menar kommunen på att dessa skulder är återuppväckta?)

enligt damen på inkassoenheten finns det ingen sådan lag som jag hänvista till och dessutom kan inte JAG hänvisa till presk gällande dessa skulder, utan skulle ta kontak med KFM de kan därimot påvisa presk i mitt ärende, och någon diskution gällande det färska skulderna förekommer inte utan det enda kommunen diskuterar är alla skulder jag har till kommunen.

för ett par år sedan var jag i kontak med dem gällande då barnomsorgsskuld och hänvisade till samma lag som jag gjort i dagarna, och fick en nedskrivning och även då att det skulle skicka ut papper på vad vi kommit fram till och även då lovat en dagisplats åt min yngsta dotter, papprena dök inte upp och inte heller någon dagisplats,

men nu var även dessa skulder aktuella, lät som jag var den mest skuldssatta i denna kommun och även landsända.

ja efter att de då hotat mig med tingsrätten vilket jag sa att varsogod där har jag aldrig varit så skulle det skicka då ett svar på mitt brev gällande min invändan och även då en avbetalningsplan på mina skulder

ja och vad ska jag hitta på nu då ?
Loggat

valet är ditt Guds general eller djävulens korpral
Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #1 skrivet: Oktober 25, 2011, 16:07:10 »

Till att börja med, säger de att inte preskriptionslagen finns? Här finns en länk till denna. Hänvisa gjärna de på inkassoavd.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.HTM
Och gällande inkassolagen så gäller den alla utom privatpersoner eller dödsbon, (om inte skulden uppkommit när gäldenären drev näringsverksamhet). Länk
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740182.htm
Och här är den paragraf som du hänvisar till:
8 § Föreligger sannolika skäl för att fordran ej är lagligen grundad eller framstår fordringen annars som obefogad, bör inkassoåtgärd ej vidtagas.
Du kan samtidigt hänvisa till Vade Juristen  Maria Nyrén Ivarsson skriver i inkassos branchorganisations tidning Säkra Betalningar nr 3 2010:
"Sakliga invändningar och hur dessa ska hanteras är
något som vi som arbetar med indrivning av fordringar
kommer i kontakt med varje dag. Det verkar dock vara
ett område där det finns många frågor och funderingar.
Först och främst måste man ha klart för sig vad som
menas med en saklig invändning.
Att en invändning är sakligt grundad menas lite förenklat
uttryckt att gäldenären åberopar en omständighet
som om den stämde skulle kunna innebära att gäldenären
inte ska betala den aktuella fordran. Observera
dock att det inte spelar någon roll vilken bedömning
som fordringsägaren eller dennes inkassoombud gör om
gäldenärens framförda invändning är befogad eller ej.
Det är något som får avgöras vid en rättslig prövning vid
allmän domstol"

Loggat
Taxi1963
Sr. Member

« Svara #2 skrivet: Oktober 25, 2011, 16:14:43 »

Men för att ta det från början, för att det överhuvudtaget ska vara intressant att gå vidare så måste det ju finnas en möjlighet att preskription har inträtt. Börja därför med att begära ut ALL dokumentation som finns. Försök därefter se om det finns möjlighet att åberopa preskr, t.ex att det under en treårsperiod skickats ut mindre än 5 påminnelser, (viktigt här är att för att de ska räknas ska det tydligt framgå att det är en påminnelse om skulden. Om överskriften är t.ex Erbjudande, Tillfälle eller dyl kan man hävda att man inte förstod att detta var en påminnelse och detta brev kan då inte vara preskr-brytande. Finns en dom på detta jag kan leta rätt på senare om så behövs.
Loggat
runa
Full Member

« Svara #3 skrivet: Oktober 25, 2011, 21:12:51 »

tack taxi
förhoppningsvis så får jag möjlighet att ringa upp dem i morgon nu när jag skaffat mig mer kött på benen Evil
Loggat

Taxi1963
Sr. Member

« Svara #4 skrivet: Oktober 25, 2011, 21:16:38 »

Så lite så, lär mig ju mer själv av att försöka hjälpa andra. Så det är ju till fördel för mig också lol. Hoppas det går bra för dig
Loggat
runa
Full Member

« Svara #5 skrivet: December 02, 2011, 08:41:44 »

Men för att ta det från början, för att det överhuvudtaget ska vara intressant att gå vidare så måste det ju finnas en möjlighet att preskription har inträtt. Börja därför med att begära ut ALL dokumentation som finns. Försök därefter se om det finns möjlighet att åberopa preskr, t.ex att det under en treårsperiod skickats ut mindre än 5 påminnelser, (viktigt här är att för att de ska räknas ska det tydligt framgå att det är en påminnelse om skulden. Om överskriften är t.ex Erbjudande, Tillfälle eller dyl kan man hävda att man inte förstod att detta var en påminnelse och detta brev kan då inte vara preskr-brytande. Finns en dom på detta jag kan leta rätt på senare om så behövs.

ja kanske uppdatera detta ämne då jag tog ny kontakt med kommunen efter att läst här på forumet, men fortfarande enligt damerna på inkassoenheten så ska jag vända mig till KFM gällande preskinvändan, så något svar på mitt brev eller annan dokumentation har jag inte fått, bara en avbetalningsplan på ALLA skulder som jag ska skriva under och skicka tbx,

jag har inte skirvit under något utan funderar på att formulera ytterligare ett brev så kära forum vänner vad ska jag skriva Huh?
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: