Heyking
Jr. Member

Antal inlägg: 65
|
 |
« skrivet: Oktober 10, 2011, 12:02:37 » |
|
Har idag fått ett brev från ett inkassobolag om att de har inlämnat en ansökan om personlig konkurs på mig, skulden är en butikslokals skuld från 2009.
Jag har idag löneutmätning och fastigheten som jag äger ihop med min sambo har också försökt utmätas utan framgång (inget övervärde).
Håller på att skicka in en ansökan om skuldsanering och mina skulder uppgår till ca 1,7miljoner.
Så min fråga är vad detta med personlig konkurs innebär rent konkret?
|
|
|
Loggat
|
"Audiatur et altera pars"
"Låt även den andra parten bli hörd"
|
|
|
noctumlux
|
 |
« Svara #1 skrivet: Oktober 10, 2011, 12:43:42 » |
|
Så min fråga är vad detta med personlig konkurs innebär rent konkret?
http://lawline.se/answers/6962Hoppas detta ger svar nog.
|
|
|
Loggat
|
Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga. --- pacta non sunt semper servanda. --- De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar. --- Noch ein Bier
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #2 skrivet: Oktober 10, 2011, 12:47:02 » |
|
Tack Noctumlux!
Så det innebär egentligen inget förutom att skulderna växer lite till (arvoden), jag har ju redan utmätning.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #3 skrivet: Oktober 10, 2011, 13:35:00 » |
|
Nu får du skriva färdigt skuldsaneringsansökan så länge och hoppas du får inledande.
Har inkasso varit noggrann med att meddela dig att man kommer lämna in konkursansökan utifall du inte betalar? Så du getts en chans. Dom får inte begära dig i konkurs som en blixt från klar himmel.
Vilket inkassobolag är det som handlar så här inhumant undrar man...
Det är inte vettigt att använda personligkonkurs som en inkassoåtgärd. Helt horribelt.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #4 skrivet: Oktober 10, 2011, 13:43:35 » |
|
Dom har varnat tidigare men skulden har aldrig lämnats till kronofogden för då hade dom ju sett att det inte fanns något att hämta,jag har även meddelat dom detta.
Bolaget är Sdi Svensk direkt inkasso
Det är ju lite korkat av dem också för detta innebär ju bara mer skulder (arvoden) och en mindre fördelning vid en eventuell skuldsanering till denna fodringsägare.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #5 skrivet: Oktober 10, 2011, 13:56:01 » |
|
Ja det är ju del av problemet, att inkasso får begära en privatperson i konkurs. Dom har ju ingen aning om utifall din betalningsförmåga redan utretts.
Som sagt. Dom borde inte ens få.
Om det är en liten skuld kan du alltid hota tillbaks med DI så kanske de drar tillbaks. De ska inte ta till en sådan kraftårgärd för relativt små pengar. Hur man definierar en "liten skuld" är ju inte skrivet i sten utan bör väl vara relativt din totala skuld skulle du kunna hävda. (Inkasso ska inte använda konken för små skulder). Sedan kan ju inkasso hävda storleken relativt något annat för att bevisa "liten skuld" men det är ju ett halmstrå för dig i vart fall.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #6 skrivet: Oktober 10, 2011, 15:05:26 » |
|
Skulden är på ca 50000kr så den är ju ganska stor men i förhållande till övriga skulder så är den ju inte det.
Men om jag förstått vad jag läst rätt så kommer ju inte detta med kk att påverka mig nämnvärt då jag redan har utmätning så det blir ju ingen större skillnad.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #7 skrivet: Oktober 10, 2011, 16:23:25 » |
|
Nu har jag pratat med tingsrätten och tydligen så är jag kallad till någon förhandling innan jag blir kk.
Mycket trevlig tjej på tingsrätten som inte riktigt förstod vad detta med kk skulle vara bra för, hon påstod också att jag hade firma (Avvecklad 2010) men efter att ha kollat så såg hon ju att den var avslutad så kanske inkassobolaget tror att jag har företag och därför vill söka mig i kk.
Jaja vi får väll se om 2 veckor vad som framkommer, ska bli intressant tycker jag.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Taxi1963
|
 |
« Svara #8 skrivet: Oktober 10, 2011, 16:50:02 » |
|
Då skulden gäller ett hyresavtal så är jordabalkens 12 kapitel 61 paragraf är tillämpligt även fast det rör en butikslokal. Om du lämnade det gått mer än två år melan att du lämnade lokalen och inkasso väckte talan skulle jag i första hand hävda preskription. http://www2.notisum.com/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19700994.htm
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #9 skrivet: Oktober 11, 2011, 18:28:08 » |
|
Jaha, så idag så låg då kallelsen från tingsrätten där jag är kallad till konkursförhandlingar. Tycker det finns en liten konstig detalj och det är att jag är kallad med mitt namn och registrerad firma (XXXX XXXXX med registrerad firma) nu är det ju så att firman är avregistrerad redan 2010?  Jag kontaktade tingsrätten som var mycket trevliga och hjälpsamma och dom sa att eftersom det gäller en enskild firma så spelade det ingen roll att det var skrivet så men jag tycker det låter konstigt ändå. Jag skulle även fylla i om jag godkände eller bestred konkursen och jag bestred den med formuleringen att jag inte kunde se hur det skulle vara borgenärsgynnande att försätta mig i konkurs med de kostnaderna som detta medför när jag redan har löneutmätning och det inte har gått att finna något övervärde i den fastighet som jag deläger. Så nu får man väll se fram emot förhanlingar om någon vecka då, är det någon som har varit med om detta som vill dela med sig om hur det går till och vad man har att vänta sig?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Taxi1963
|
 |
« Svara #10 skrivet: Oktober 11, 2011, 18:34:44 » |
|
Hej, när flyttade du ut från lokalen, kolla exakt datum, Detta kan ju vara preskriberat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Taxi1963
|
 |
« Svara #11 skrivet: Oktober 11, 2011, 18:37:38 » |
|
flyttade du före oktober 2009 är det presk då det krävs väckt talan inom två år (domstol eller utslag på betalningsföreläggande)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #12 skrivet: Oktober 11, 2011, 18:40:28 » |
|
Februari 2010
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Taxi1963
|
 |
« Svara #13 skrivet: Oktober 11, 2011, 18:44:38 » |
|
kk, då e ju den möjligheten körd
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Heyking
Jr. Member

|
 |
« Svara #14 skrivet: Oktober 11, 2011, 18:56:48 » |
|
Rätta mig om jag har fel men jag ser inte att kk skulle vara någon större förlust egentligen. jag har ju redan löneutmätning efterforskningar av kronofogden har visat att jag inte har några tillgångar vilket jag inte heller har och mina skulder är redan större än jag någonsin kan betala (1,7 miljoner) så de extra kostnaderna som skulle tilkomma gör ju varken till eller från. Eftersom jag håller på med min skuldsaneringsansökan så har jag förstått att det till och med kan underlätta denna om man har varit försatt i personlig kk. Så vad kan det finnas för baksidor? Kanske ska tillägga att jag är ganska härdad vid det här laget så jag ser ganska positivt på det mesta 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|