Skrev ett inlägg i maj om detta. Tror att det var under tidningsrubriker.
Hur som helst så ringde jag och sökte jobb där och fick följande information om lönevillkoren.
För varje lyckat uppdrag handlar det i normalfallet om en ersättning på 150 kronor.
Från denna summa ska man själv bekosta bensin och kanske telesamtal, samt betala skatt!
Det blir inte mycket kvar som de flesta förstår!
Deras krav är att man söker den man ska delge två gånger på olika tider. Självfallet får man söka personen fler gånger men då minskar ju vinsten ännu mer.
Delgivningsuppdragen hos Aktiv Delgivning kommer i två omgångar, en bunt på våren och en bunt på hösten.
Man har tre månader på sig att delge de sökta, därefter återredovisar man till Aktiv Delgivning.
Som synes så är det inget man får en fet plånbok på i varje fall!
Man förstår på sätt och vis dessa privata delgivningsmän varför dom tar till otrevligheter, hot, våld, olaga intrång med mera.
För dem handlar det om att lyckas utföra uppdraget snabbt och enkelt så att dom lyckas få ut sitt tragiskt dåliga arvode för sitt uppdrag.
Lite kuriosa om Alektum: Alektum Inkasso äger Aktiv Delgivning. (Alektum hette tidigare Allmänna Inkassobyrån)
Alektum Inkasso och Aktiv Delgivning ägs och drivs bl.a. av en man vid namn Gösta Gustavsson.
Denna man skrev på 80-talet en bok som heter "Fadern, sonen och den enfaldige åklagaren", och handlar om att hans son Tommy Gustavsson på den tiden jobbade som bilförsäljare, och blev åtalad för att köra privat med en saluvagnsskylt.
Dessutom handlar boken om felaktiga parkeringsböter. Den delen av boken heter "Mölndals myglande makthavare".
Mölndals kommun blev återbetalningsskyldiga en mycket hög summa då man lappat bilar felaktigt.
Denna bok var en av mina favoritböcker på den tiden och en stor orsak till mitt juridiska intresse.
Jag råkade nämligen själv ut för åtal avseende att köra privat med saluvagnsskylt då min far hade bilfirma.
Hade därför synnerligen stor hjälp av denna bok, eftersom jag blev friad!
Jag har på sätt och vis Alektum, men inte minst Gösta Gustavsson och hans son, att tacka för detta.
Lustigt blir det när man tänker att mitt intresse för juridik väcktes just genom denna händelse, och jag beslutade mig då att studera på dels juristlinjen samt några övriga juridiska utbildningar för att i och med detta börja ta upp kampen mot inkassobolagen och kronofogden som jagade mig med blåslampa!
Med tanke på att jag på sätt och vis numera vigt en stor del av min kamp åt att arbeta just mot Alektum (fd Allmänna Inkassobyrån) samt skitföretaget Aktiv Delgivning så känns det lite kul att det var på grund av dem som jag blev den jag är idag.
Jag hade inte en aning om att det var denna bokförfattare som äger och driver dessa bolag, utan det fick jag reda på förra hösten.
Det är roligt att Gustavssons skriver en bok om orättvisor som hänt, för att sedan själv driva sitt inkassobolag så orättvist och vidrigt som få skulle klara av!
Men det är klart, det som togs upp i boken var sådant som Gustavssons tyckte var fel och orättvist, och då var det ett gynnsamt val att skriva en bok i ämnet för att berätta och lära andra.
Undrar just vad dom skulle tycka om man skrev en bok om olika fall från Alektum Inkasso, Aktiv Delgivning och Allmänna Inkassobyrån!
(Mitt engagemang just kring detta företag beror just på att dessa planer faktiskt finns på riktigt!
)
Beskrivning av boken:
Fadern, Sonen och den Enfaldige Åklagaren
Boken handlar om rättsstatens förfall. Om hur staten snärjer sina medborgare i ett regelsystem som är så krångligt att det kränker vår grundlagsskyddade värdighet.
Ingen behärskar det här systemet. Inte ens de byråkrater som är satta att adminsitrera det.
Gösta Gustafsson belyser den här saken genom att berätta om de lustiga och olustiga turerna i ett struntmål som det tagit rättsväsendet fyra år att handlägga och om hur Mölndals kommun lagstridigt ålagt 15000 personer att sammmanlagt betala cirka 3 miljoner kronor i felparkeringsavgifter.
Det här är en elak bok. Men syftet med den är gott. Nämligen att inge medborgarna mod att tvinga fram ett medborgarvänligt system.