Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Igår var jag kvalificierat insolvent, men inte idag  (läst 8896 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Otto
Jr. Member
**

Antal inlägg: 76

« skrivet: Mars 03, 2011, 07:29:08 »

Har lyckats få bort mina skulder hos banken som uppstod efter en konkurs.
Jag sökte skuldsanering och fick inledande beviljad, använde det till att förhandla med min bank, och de gick med på ett ackord.
Processen tog nästan två år, men nu är det över.

Ett stor tack till alla er riddare här på forumet, utan den kunskap och erfarenhet som ni besitter och delar med er av hade jag inte lyckats med detta.

Jag bugar av respekt för er.

Otto
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Mars 03, 2011, 12:30:13 »

Jag sökte skuldsanering och fick inledande beviljad, använde det till att förhandla med min bank, och de gick med på ett ackord.

Ett stor tack till alla er riddare här på forumet, utan den kunskap och erfarenhet som ni besitter och delar med er av hade jag inte lyckats med detta.

Otto

Hehe... laglig utpressning. Sånt gillar vi  Grin
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Otto
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: Mars 03, 2011, 12:37:06 »

Evil

Så är det. I krig och kärlek............
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #3 skrivet: Mars 03, 2011, 12:50:08 »

Otto

vill slänga in en liten varning. Om man vill ha skuldsanering så ska man ej förhandla efter inledande. Har man otur så kan man bli av med inledande av olika orsaker. En är att man är illojal mot borgenär. Jag har själv funderat i dessa banor men inte vågat...
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #4 skrivet: Mars 03, 2011, 17:11:12 »

Enligt vad jag har läst i skuldsaneringslagen borde det vara tillåtet att underhandla ackord så länge man inte gynnar enskild borgenär. Enligt med lagen så ska skuldsaneringen läggas vilande om offentlig ackords förhandling inleds vilket för mig måste innebära att man även får gör så kallad underhandsackord.

Loggat
Otto
Jr. Member
**

« Svara #5 skrivet: Mars 04, 2011, 07:18:37 »

I mitt fall så använde jag beslutet till att förhandla med, jag behövde inte lägga utredningen vilande, jag visste inte ens att det gick.

Däremot kontaktade jag skusan innan förhandling för att få veta om det fanns några risker med att göra så här, och enligt skusan var det inget problem.
Det som sedan hände var att två av fodringsägarna gick med på ackord, därefter drog jag tillbaka min ansökan.

Min tolkning av regelverket för skuldsanering är att så länge du inte har fått skuldsanering så gör du egentligen vad du vill. Att få inledande är inget slutgiltigt beslut, det är mer en information som visar att du vid en första preliminär beräkning är sannolikt berättigad till skuldsanering.
Det är först när du fått beslutet och godkänt betalningsplan etc. som du verkligen skall passa dig för att gynna en enskild borgenär.
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #6 skrivet: Mars 16, 2011, 10:29:01 »

Grattis!!!!
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: