Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mottagningskvitto på ej mottaget paket  (läst 6136 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rebell
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« skrivet: December 13, 2010, 11:46:33 »

Har en påstod skuld ang mottagen lev av varor till enskild fa-96 kan jag begära få se underskriven attesterat mottagningskvitto på att jag tagit emot varorna?
Vet att jag inte har tagit emot detta.( flyttar frågan från inkasso )
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #1 skrivet: December 13, 2010, 11:51:25 »

Jag tror tyvärr det är lite sent att komma med invändningar ang att du inte skulle ha fått varan
För jag antar att detta inte är första gången du får ett krav på detta?
Skulle det vara första gången så är det preskriberat.

OBS måste tillägga att jag inte är 100% på att det är försent med invändningar
Loggat
rebell
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: December 13, 2010, 12:00:03 »

ok men då kan ju villket företag som helst säga att dom levererat varor som aldrig är lev.
Hitta på lite klippa å klistra?
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #3 skrivet: December 13, 2010, 12:59:15 »

nja du har ju haft 14 år på dig att protestera
det är nog inte trovärdigt att göra det nu.
detta om du alltså fått tidigare krav
Loggat
rebell
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: December 13, 2010, 14:04:19 »

Undrar bara om jag kan begära att dom ska styrka att jag emottagit varorna?..
Postpaket måste man ju legitimera sig för att få hämta ut och därmed bevisat att rätt person hämtat ut det.
Vid leverans till företag så kan dom slänga av paketen om man inte har öppnat eller vid lunchstängt.
Därför undrar jag om man kan kräva att få se lev attest?..utan den har jag ju juridiskt sett inte emottagit något..eller..
Loggat
pat
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #5 skrivet: December 13, 2010, 20:21:45 »

Intressant frågeställning, hoppas någon har ett juridiskt svar på frågan, bevakar tråden.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #6 skrivet: December 13, 2010, 23:20:00 »

Det är aldrigt för sent att invända/bestrida så länge det inte finns laga-kraft-vunnet utslag eller dom som fastställer att man är betalningsskyldig!

Jag tycker att Du gör helt rätt i att kräva att dom bevisar att Du tagit emot varorna, eller på annat sätt bevisar att Du skulle vara betalningsskyldig för varor Du tagit emot.
Då det har gått väldigt lång tid (14 år) så kan dom få väldiga problem att styrka detta. Dessutom kan man fråga sig om skulden till och med är preskriberad?
Vad har hänt med denna skuld under alla dessa år egentligen?

(Finns däremot utslag/dom är det svårare, då är enda möjligheten resning eller liknande, och det är svårt att få igenom!)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #7 skrivet: December 14, 2010, 00:32:35 »

Det är aldrigt för sent att invända/bestrida så länge det inte finns laga-kraft-vunnet utslag eller dom som fastställer att man är betalningsskyldig!

Jag tycker att Du gör helt rätt i att kräva att dom bevisar att Du tagit emot varorna, eller på annat sätt bevisar att Du skulle vara betalningsskyldig för varor Du tagit emot.
Då det har gått väldigt lång tid (14 år) så kan dom få väldiga problem att styrka detta. Dessutom kan man fråga sig om skulden till och med är preskriberad?
Vad har hänt med denna skuld under alla dessa år egentligen?

(Finns däremot utslag/dom är det svårare, då är enda möjligheten resning eller liknande, och det är svårt att få igenom!)

Vill bara tillägga att även om det finns utslag/dom så innebär detta inte att skulden inte skulle kunna vara preskriberad. Så jag är minst lika nyfiken som Admin på vad som har hänt med denna skuld under alla dessa år.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #8 skrivet: December 14, 2010, 10:41:31 »

Vill bara tillägga att även om det finns utslag/dom så innebär detta inte att skulden inte skulle kunna vara preskriberad. Så jag är minst lika nyfiken som Admin på vad som har hänt med denna skuld under alla dessa år.
Helt rätt! Skulden kan vara preskriberad trots dom eller utslag beroende på vad som skett under dessa år! Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
rebell
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: December 14, 2010, 11:23:11 »

Har precis begärt preskription på inkasso marginalen 130000:-..netto 29000:-.
Det har aldrig varit hos fogden vad jag vet och det finns inget utslag/eller dom.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: