Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: övertagande av skuld?  (läst 6323 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
morgan64
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« skrivet: December 07, 2010, 16:53:08 »

Hej
Jag måste få veta hur det kommer sig att men fru (som inte har haft nått företag) har fått en skuld på kronofogden som uppenbarligen ska vara kopplat mitt gamla företag?
Kronofogden har varit bakom dörren för 1 år sen. Och han sa att hon skulle skriva på ett papper. det har hon gjort. 
Hon tog ingen notis om det för hon har införsel på sin lön, Men för ca 6 månader sen fick hon en lista av kronkalle. där finns en skuld som ska vara på mig och mitt före detta enskilda företag. hon ringde kronkalle och sa att hon har aldrig haft nått företag. Och har uppenbarligen aldrig beställt nån reklam till ett företag. Men kronkalle menar att i och med hon skrev på pappret så har hon godkänt skulden. Och dom vägrar ta bort den!

Hur fasen kan min fru få en skuld på sig för reklam som är till mitt företag som varken jag eller hon har beställt? Och får vi bort den?

Bolaget som har satt skulden på henne heter netix:ab nån som har hört talas om detta bolag!
Loggat

kan man inte vara hård måste man vara listig
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #1 skrivet: December 07, 2010, 16:58:02 »

Har ni aldrig beställt någon reklam så är det ju bara att kräva att dom hostar fram ursprungshandlingarna i ärendet.
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #2 skrivet: December 07, 2010, 17:29:08 »

Och bestrida så att ärendet blir tvistig.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
morgan64
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 31



« Svara #3 skrivet: December 07, 2010, 17:37:54 »

ska jag bestrida det till krokalle och kräva ursprungshandlingarna av inkasso och dom företagen som kräver pengarna?
Loggat

kan man inte vara hård måste man vara listig
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #4 skrivet: December 07, 2010, 18:25:20 »

Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning

Återvinning

52 § Är svaranden missnöjd med ett utslag i ett mål om betalningsföreläggande eller vanlig handräckning, får han ansöka om återvinning.

53 § Återvinning skall sökas skriftligen. Ansökningen skall ha kommit in till kronofogdemyndigheten inom en månad från dagen för utslaget.

54 § Har återvinning sökts i rätt tid, skall kronofogdemyndigheten överlämna målet för fortsatt handläggning till en tingsrätt som enligt vad handlingarna visar är behörig att handlägga målet. I annat fall skall kronofogdemyndigheten avvisa ansökningen.

Sammanfattning.
Det är lite sent att bestrida när det har gått ett år. Skulden skulle ha bestridits direkt när ansökan kom till Kronofogden. Eller senast en månad från utslaget.
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #5 skrivet: December 08, 2010, 00:09:11 »

Detta skulle ju innebära att man kan skicka in till kfm på vem som helst och alla dom som inte bestrider kommer att sitta på pottkanten i resten av sitt liv. Det låter väldigt osannorlikt men eftersom det är Sverige så har jag slutat att förundras över dårskapen hos våra lagstiftare.
Loggat
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #6 skrivet: December 08, 2010, 06:06:46 »

Tiden för återvinning är över, men ni kan söka resning. Är inte helt säker, men tror ni måste ställa denna till närmsta hovrätt. Ring KFM och be att få prata med en jurist, förklara omständigheterna om varför inte denna fordran bestreds direkt så förklarar säkert juristen hur ni ska gå tillväga.

Men din fru skrev inte på någon borgensförbindelse vid reklam köpet? Varför ringer ni inte inkasso och berättar detta? Ganska illa om man mäter ut fel person, kräv pengarna tillbaka med ränta och skadestånd.

Lycka till!
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: