Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Presk privata skulder enskild firma  (läst 5652 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« skrivet: November 26, 2010, 10:46:21 »

Hejsan,

Drev för några år sedan en enskild firma. Jobbar med att försöka reda upp gamla skulder och har även lite teleräkningar som gått till sergel. De hävdar på 10 års presk tid även på mitt hem nummer som gått till inkasso.

Min fråga är vad som gäller med enskild firma. Har jag som 10 år presktid på samtliga mina skulder (även de som ej hänhör till firman) bara för att jag en gång i tiden varit näringsidkare?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3984

« Svara #1 skrivet: November 27, 2010, 17:23:13 »

Jag har stött på detta tidigare också att vissa inkassobolag påstår att det skulle vara 10 års preskriptionstid för skulder man haft som privatperson bara för att man även haft enskild firma.

Detta är naturligtvis helt fel, och inget dom kan vinna vid en rättslig prövning.
Dock kan det ju i vissa lägen bli svårt att utreda vad som egentligen är vad, men det bör gå att få rätsida på det med.

Det du ska göra är att bestrida och hänvisa till att skulden är preskriberad.
Om dom driver ärendet vidare ändå så måste dom bevisa att preskriptionsavbrott skett alternativt bevisa att skulden skulle falla under 10 års preskriptionstid! Var stenhård mot dom, och "hota" med en anmälan till Datainspektionen om dom blir kinkiga!
(fortsätter dom sina dumheter så gör du en anmälan också! Evil)
Loggat
Afenni
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #2 skrivet: December 16, 2010, 11:59:51 »

Har precis i dagarna haft många diskussioner med Sergel angående gamla teleräkningar som jag anser bör vara preskiberade. Telefonräkningarna kom i enskilda firmans namn men fanns i bostaden och användes både privat och i arbetet. De hävdar nu att de är 10 år preskription på dessa skulder och jag säger 3 år. Nån som vet vad som gäller eller om det finns några rättsfall i ämnet.

Tusen tack på förhand! Smiley
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #3 skrivet: December 16, 2010, 12:04:43 »

Om abbonemanget var i firmanamnet så är det kört oavsett om du använde det privat eller inte
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #4 skrivet: December 16, 2010, 14:38:32 »

Som jag har förstått det så är det dom som ska bevisa att det tillhört firman inte du.
Loggat
pjotr
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #5 skrivet: Januari 05, 2011, 13:58:50 »

Hej Igen,

Problemet är att det är en enskild firma. På fakturan står mitt privata namn och ej enskilda firmans namn.

Men vad jag blir bekymrad över är svaret jag fick från kronofogden efter att ha stått i telefonkö i sisådär 40 minuter. De säger att direkt man är näringsidkare så infaller 10 års presk tid oavsett ifall skuld ej hänhör till firman eller ej. Någon som kan mer om detta. Tjejen hos kronofgden lät ej så kunning på detta, men sa att de haft ett fall nyss vad gäller detta och att så nu var fallet.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #6 skrivet: Januari 05, 2011, 15:00:48 »

Hej Igen,

Problemet är att det är en enskild firma. På fakturan står mitt privata namn och ej enskilda firmans namn.

Men vad jag blir bekymrad över är svaret jag fick från kronofogden efter att ha stått i telefonkö i sisådär 40 minuter. De säger att direkt man är näringsidkare så infaller 10 års presk tid oavsett ifall skuld ej hänhör till firman eller ej. Någon som kan mer om detta. Tjejen hos kronofgden lät ej så kunning på detta, men sa att de haft ett fall nyss vad gäller detta och att så nu var fallet.

Läs preskriptionslagen och sök om detsamma på lagen.nu eller någon annan sida där man kan lita på innehållet någorlunda. Helst ska man ju ha en referens till ett domslut eller någon annan dokumentation där varken innehåll eller tillförlitligheten ej kan ifrågasättas. Som jag skrev så har jag fått för mig att det är dom som ska bevisa att det är företaget som har köpt varan/tjänsten och inte du. Är nästan 100% på denna men har tyvärr för lite tid över för att leta reda på referenser till dig.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: