Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Förståelse och skuldbeläggning av skuldsatta  (läst 10763 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
LovisaH
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« skrivet: Augusti 13, 2010, 12:55:29 »

Jag är mestadels på ett annat forum där det nu kommit upp en diskussionstråd om huruvida det är lönt att skicka en faktura till KF för en liten summa. Och jag blir så himla arg på mångas attityd i denna tråd.
Man ska vara förberedd på allt och det finns ALDRIG någon ursäkt för att hamna i skuld. Man ska kunna förutse att ens partner ska dö och ha sparat därefter. Har ens partner dragit på sig skulder så får man skylla sig själv för att man valt att inte ta ansvar för sin ekonomi. Blir man långtidssjuk eller dylikt är det ens eget fel och man måste ha pengar sparade för såna tillfällen. Blir man arbetslös ska man avliva sina djur omedelbart så att de inte kostar pengar osv. KF SKA behandla de skuldsatta som skit för att det förtjänar de. Ja, det stuket.

Det känns så väldigt omänskligt. Finns det någon som är bra på att uttrycka sig som kunde gå in i denna tråd och visa det från någon annans synvinkel för jag blir för upprörd. (och har för lite på fötterna känner jag)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061474&page=1 . Det drar väl igång en liten bit in i tråden, inlägg 13 eller så.

Jag blir less. Sad
Loggat

Trying hard just to survive- to keep myself alive
Kickilina
Sr. Member

Antal inlägg: 346

« Svara #1 skrivet: Augusti 13, 2010, 13:16:12 »

Jag vet precis vad du menar. Jag har själv stångat mig blodig på det forumet men trots att jag både vet vad jag pratat om och är ganska bra på att uttrycka mig så fanns det vissa som inte hade mer empati med andras situation (sjuka, skuldsatta mm) än vad som ryms på en lillfingernagel.
Det är ett ganska lönlöst uppdrag med andra ord. Inte förrän någon av dessa personer hamnar i omständigheter de själva inte kan råda över kommer dom att förstå. Kanske inte ens då.
En del människor åker på en räkmacka genom tillvaron och sätter man det tillsammans med brist på empati så blir det ett sånt resultat.
Andra är unga och framgångsrika. Tror benhårt på den egna förmågan och att orken och hälsan alltid kommer att finnas. Berusade av sin egen förträfflighet och förmåga att hålla massor med bollar i luften så kan/vill dom inte se någon annan veklighet. Den är alltför skrämmande.
Jag gav upp och lät "klubben av inbördes beundran" hållas. Här har jag dock kunnat trösta mig med att det finns empati och sympati att hämta och att dela med sig av.
Orkar du fortsätta debattera på Buke så gör det, behöver du hämta sympati så välkommen hit!
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
LovisaH
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Augusti 13, 2010, 13:31:51 »

Jag har faktiskt inte ens orkat ge mig in i diskussionen där, jag har försökt förr och det är samma människor och samma argument. Och det bara GÅR INTE IN. Det är sjukt frustrerande. Jag vet att vissa där fått mig att må jättedåligt över nåt som inte ens är mitt fel. (Mitt ex ställde till det rejält för mig, men jag är i stort sett ur det nu  Grin) Man känner att man inte har något människovärde och det är många som kanske sitter i det tysta och mår dåligt där för att vissa tycker att man är mindre värd än hundbajs på gatan.
Loggat

Kickilina
Sr. Member

« Svara #3 skrivet: Augusti 13, 2010, 13:57:59 »

Låt oss hoppas att inte framtidens beslutsfattare gömmer sig bland dessa personer. För då blir det ännu värre för oss som "skuttar runt" i samhällets bottenskikt. "Både sjuk och skuldsatt skyll dig själv dubbelt upp."
Loggat

LovisaH
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Augusti 13, 2010, 14:02:58 »

Det blir ju även synd om djuren i förlängningen. Har man djur är det bara att avliva dem direkt. De kostar ju PENGAR!  Shocked
Barn är väl nästa steg. Man kanske inte ska få skaffa barn förrän man har några hundratusen på banken? Blir man av med pengarna så får väl barnet flytta till någon som har råd med det...

Nej, det var väl elakt, men jag förstår inte att man kan vara så totalt empatilös. Och bara tvärvägra att inse att det kan finnas anledningar till skulder som man INTE själv är orsak till. Vad som än händer så är det alltid på ens eget ansvar. Även om det är plötsliga dödsfall eller andra katastrofer. Argumenten köpes icke.
Loggat

dumle
Hero Member

Antal inlägg: 579

« Svara #5 skrivet: Augusti 13, 2010, 14:44:37 »

Jag är mestadels på ett annat forum där det nu kommit upp en diskussionstråd om huruvida det är lönt att skicka en faktura till KF för en liten summa. Och jag blir så himla arg på mångas attityd i denna tråd.
Man ska vara förberedd på allt och det finns ALDRIG någon ursäkt för att hamna i skuld. Man ska kunna förutse att ens partner ska dö och ha sparat därefter. Har ens partner dragit på sig skulder så får man skylla sig själv för att man valt att inte ta ansvar för sin ekonomi. Blir man långtidssjuk eller dylikt är det ens eget fel och man måste ha pengar sparade för såna tillfällen. Blir man arbetslös ska man avliva sina djur omedelbart så att de inte kostar pengar osv. KF SKA behandla de skuldsatta som skit för att det förtjänar de. Ja, det stuket.

Det känns så väldigt omänskligt. Finns det någon som är bra på att uttrycka sig som kunde gå in i denna tråd och visa det från någon annans synvinkel för jag blir för upprörd. (och har för lite på fötterna känner jag)
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061474&page=1 . Det drar väl igång en liten bit in i tråden, inlägg 13 eller så.

Jag blir less. Sad
Haha är det familjeliv vi pratar om? där finns just den attityden du skriver om , man är en idiot, ska inte få ha barn om man inte har ett sparande på he´lst flera hundratusen, man ska ha buffert om någon blir arbetslös osv osv.
Loggat
LovisaH
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Augusti 13, 2010, 14:58:07 »

Det lilla jag sett av familjeliv är väl ännu värre iofs. Wink Jag skulle nog inte stå ut två dagar därinne.

Men det verkar som att vissa tycker om att sitta och vara så mycket bättre än alla andra och fördömer alla som inte har samma tänk/möjligheter som de själva.
Vem hade INTE hellre haft 100.000 på banken och inte haft lån på huset exempelvis, men hur många kan/har det? På vissa forum verkar det som om 80% har det så och föraktar de som inte lyckats lika bra. Inte ens studielån har de givetvis...Jag fattar inte hur de kan ha det så, jag skulle gärna vilja lära mig dock. O:)
Loggat

Lektor
Sr. Member

Antal inlägg: 261

« Svara #7 skrivet: Augusti 13, 2010, 15:30:31 »

Jag tycker inte att ni ska bli så förargade och ta åt er. Den lilla bolagssubban med det lilla företaget som exemplifieras i tråden har en klar uppfattning om sin riskexponering och hur pass mycket av sitt rörelsekapital hon är villig att riskera, och till vem. Hon har räknat ut att det är lönsamt för henne med en lite striktare kreditgivning och accepterat de förlorade täckningsbidragen då kreditförlusterna är små. Har man inget utrymme till kreditförluster så måste man ju på något sätt försöka begränsa dessa. En betalningsanmärkning i sig innehåller inte mycket information, och berättar inte mycket om personens betalningsvilja. Det är inte förrän man börjar kika på antal och uppkomst som anmärkningen blir mer användbar i kreditgivningen. Man gör ingen värdering utav människan bakom anmärkningarna, men är dom färska och höga i antal börjar man nog överväga alternativet förskottsbetalning. Och det är väl inte så värst märkligt, egentligen?

Däremot. Den lilla bolagssubban gör många gånger misstaget att i efterhand späda ut sina kreditbeslut och dess orsaker med skitsnack och usla exempel.

Kreditbeslut är mer eller mindre fördjupade i analyser beroende på i vilken bransch beslutet tas. Pelle som blir nekad kredit på trettio kg gödsel hos bolagssubban kan mycket väl få ett lånelöfte hos en bank. Det ena utesluter inte det andra. Men båda beslut kan vara sunda och vettiga (detta kanske inte visar sig dock förrän efter ett hundratal utav liknande beslut). Ett kreditbeslut handlar inte om människovärdering, det är snarare ett styrmedel för att få just sin egen verksamhet att vara lönsam.

Vare sig du har en betalningsanmärkning eller hundra så tycker jag inte att man ska huka sig inför dem. Jag vet inte hur det känns att varje dag slåss med sitt obestånd, att vara så begränsad. Jag vet dock att jag aldrig skulle döma människan bakom anmärkningarna.

Loggat
Kickilina
Sr. Member

« Svara #8 skrivet: Augusti 13, 2010, 15:42:29 »

"Den lilla bolagsubban"  Grin Grin Grin Grin Det är väl hennes taskiga inställning och förutfattade meningar man stör sig på. Inte hur hon sköter sitt liv och sitt företag.
Sen kanske jag ska vara glad åt om mitt elände får andra att kunna känna sig bättre. Skönt för dom. Jag kanske ska bjussa på det. Jag kan å andra sidan dunka mig för bröstet och säga att jag sitter i alla fall inte med en tiggarmugg utanför  bolaget. Hur man än ser det så finns det andra som har det värre. Om det kan vara någon tröst!
Loggat

LovisaH
Newbie
*

« Svara #9 skrivet: Augusti 13, 2010, 15:51:45 »

Lektor: jag håller helt med om att hon har full rätt att i sitt företag göra precis vad hon vill. (ja, inom lagens ramar givetvis Wink )
Men att döma ut människor utan att veta något om dem pga att de hamnat i ekonomisk knipa det är en annan sak tycker jag.

En tjej i tråden får ju massor av skit för att hon var korkad nog att bli arbetslös och då företaget strulade fick hon inte a-kassa. På något vis är detta tjejens fel. Och det är den människosynen jag tycker så illa om.
Loggat

Teaterkatten
Jr. Member
**

Antal inlägg: 58

« Svara #10 skrivet: Augusti 14, 2010, 11:13:24 »

Nu har jag inte läst tråden, men jag känner väl till Bukefalos forum och tycker att det många gånger råder en hård attityd därinne, precis som på många andra hästforum. Jag är själv hästmänniska sen 18 år tillbaka och kan bara konstatera att det är många människor i hästvärlden som har en hård attityd till mångt och mycket. Många har ingen förståelse för andra människor eller att det finns olika sorters hästhantering osv. Kanske råder det samma attityd kring skulder, jag är faktiskt inte förvånad  Angry
Loggat
Inspirera
Sr. Member

Antal inlägg: 324

http://mdamz.blogspot.com

Hemsida
« Svara #11 skrivet: Augusti 16, 2010, 11:10:31 »

Vilken tur vi har som deltar i ett forum med värderingar som är mänskliga. Jag var in på bukefalos och gick igång i hundrafemtiotusen miljarder...och inlägget blev därefter...sorry tror jag.  Wink

En bugar redan och tackar därinne ...tror jag  Shocked

länken till mitt inlägg

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061474&page=7

kommentar 140
Håll till godo
Loggat

Jag kan betecknas som en obekväm person där snällheten är en belastning för mig själv. nne

Inspirera
Sr. Member

Antal inlägg: 324

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Augusti 16, 2010, 12:55:53 »

Glömde skriva att jag tog mej en stunds nöje därinne...
Loggat

Jag kan betecknas som en obekväm person där snällheten är en belastning för mig själv. nne

LovisaH
Newbie
*

« Svara #13 skrivet: Augusti 16, 2010, 13:58:18 »

Jag var precis inne i den tråden och tänkte att det nog måste vara någon härifrån som skrivit. Smiley

Skönt, men det verkar verkligen inte som att människor fattar att man inte KAN försäkra sig mot allt. Det går ju inte.
Loggat

Kickilina
Sr. Member

« Svara #14 skrivet: Augusti 16, 2010, 16:02:09 »

Tyvärr så har inte alla varken vilja eller förmåga att förstå. I deras värld så pekar man med hela handen, inte för än den dan de själva eller någon närstående drabbas ramlar poletten ner. Kanske inte ens då, för då finns det säkert någon förmildrande omständighet som gör att inte just dom kan lastas.
Du har helt rätt att man inte kan försäkra sig mot allt. Det finns alltid undantag och försäkringsbranchen är full av kryphål och fallgropar.
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: