Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fick papper i brevlådan  (läst 25397 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« skrivet: Juli 06, 2010, 15:01:36 »

Idag kl 8:45 ringde det på dörren 6 ggr.Vi alla låg och sov så ingen öppnade,jag gissade att det var nån kompis till barnen.

I brevlådan hittade jag ett papper från Svensk delgivningsservice. Gissar på att det är Alektum. Va f-n vill dom av mig? Har redan skrivit under deras papper 1000 ggr innan,varför skickar dom en delgivningsman...suck.

Det står ett mobilnr till han på det.

Hur ska jag göra nu? Han kommer ju komma hit och plinga på tills han får sin underskrift.... :/ Vi är ganska mycket ute så han kan ju komma när vi sitter ute liksom....

Ska jag ringa och säga att han får skicka brev istället,eller ska jag försöka ignorera,dvs inte öppna dörren osv,eller bestämma en tid?

Jag orkar inte gå och gömma mig heller,han kommer ju inte ge sig.....

TRÖTT!
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: Juli 06, 2010, 15:13:44 »

Du har ingen skyldighet att skriva på deras delgivningar.

Svensk Delgivningsservice är ett privat delgivningsföretag utan rättigheter som en förordnad stämningsman har, dvs tvingande delgivningsåtgärder.

Har själv haft med detta svin-företag att göra för ett par år sedan, vilket slutade med polispådrag! Grin
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Annsie
Full Member

Antal inlägg: 233

« Svara #2 skrivet: Juli 06, 2010, 15:16:48 »

Då kan man ju skriva ett brev till det företaget och förklara att man aldrig kommer ta emot något från dem och att de endast slösar bensin på att åka fram och tillbaka.
Loggat
anyday_now
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Juli 06, 2010, 15:20:32 »

Kan man mejla dom och säga att man inte kommer vara anträffbar och inte kommer att signera några papper från dom utan inkassobolaget får kontakta mig istället?

Men räknas det inte som delgivning om de slänger papprena det i min brevlåda då?
Loggat

anyday_now
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Juli 06, 2010, 15:22:15 »

eller skicka ett sms till delgivningsmannen med samma budskap?

Jag tycker det är obehagligt att de "letar efter mig"....Att de kan poppa upp när som helst,vet inte om jag har modet att säga NEJ..... :/
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #5 skrivet: Juli 06, 2010, 19:02:24 »

Kan man mejla dom och säga att man inte kommer vara anträffbar och inte kommer att signera några papper från dom utan inkassobolaget får kontakta mig istället?

Men räknas det inte som delgivning om de slänger papprena det i min brevlåda då?

De måste fortfarande ha din namnunderskrift. Har de inte fått det, kan det inte räknas som delgivning. Och spikningsrätt har de inte.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
anyday_now
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Juli 06, 2010, 20:20:01 »

Ok,tack för era svar. Jag kommer inte skriva på ngt om han nu dyker upp (vilket han säkert gör). Bara jobbigt att känna att ngn letar efter mig... :/
Loggat

livsrop
Hero Member

Antal inlägg: 890

Hemsida
« Svara #7 skrivet: Juli 06, 2010, 23:28:18 »

Hemska jobb det finns! Skulle vilja höra hela Admins historia där om polispådraget. :/ Tänkte att OM de kommer och jävlas med mig så ringer jag polisen för ingen ska kunna tvinga mig till något... Grin Breven fick jag men mötte dem dock inte personligen, skönt att slippa det. Skriver man på erkänner och accepterar man också alla dryga räntor så varför vara så oklok? Jo, troligen pga den hotfulla situationen.

Har man aldrig sagt nej på skarpen förr så är det väl dags om sådana typer dyker upp. NEJ. NEJ. NEJ. Man kan öva framför badrumsspegeln... man behöver inte alltid vara så artig och väluppfostrad jämt. Så stå på dig anyday_now.

Noll tolerans. Inget tjafs, då ger du andra sidan energi. Smiley Funkar nog även på inkasso gissar jag. Cheesy
Loggat

Skam den som ger sig!
Annsie
Full Member

« Svara #8 skrivet: Juli 07, 2010, 09:21:15 »

Livsrop... Att "hemska jobb" finns är nog bra. Samhället behöver kronofogdar, delgivningsmän, lapplisor osv Problemet är inte att de  finns utan problemet är vilka deras uppdragsgivare är och hur deras arbestsätt är utformat. Förändringar behövs på alla dessa områden eftersom samhället har förändras, förutsättningarna för människor att leva upp till systemen så som det idag är utformade är omöjligt.
Loggat
livsrop
Hero Member

Hemsida
« Svara #9 skrivet: Juli 07, 2010, 14:00:12 »

Ooo jaaa! Håller helt med dig Annsie! Problemet här ovan är väl snarare uppfinningsrikedomen hos den privata inkassosektorn och att lagarna inte hänger med i samhällsutvecklingen som du skriver.

Jag är dock ingen vän av privata företag som lever på att skrämma människor till lydnad och erkännanden av hutlösa räntor, skulder som växt till stora monster osv. Hot är aldrig okej oavsett om det handlar om pengar, eller något annat. Jag har levt under hot under ett flertal år tidigare och reagerade starkt jag när jag fick brev från det där företaget, jag känner igen ett hot när jag ser ett och tycker inte det är okej alls.

Kronofogden är en myndighet och har ett uppdrag från staten att utföra , Svensk delgivningsservice har inte ett smack med staten att göra. Och tar till helt andra knep. Bara för att de kan.
Loggat

Skam den som ger sig!
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Juli 07, 2010, 14:38:13 »

Hemska jobb det finns! Skulle vilja höra hela Admins historia där om polispådraget. :/ Tänkte att OM de kommer och jävlas med mig så ringer jag polisen för ingen ska kunna tvinga mig till något... Grin Breven fick jag men mötte dem dock inte personligen, skönt att slippa det. Skriver man på erkänner och accepterar man också alla dryga räntor så varför vara så oklok? Jo, troligen pga den hotfulla situationen.

Har man aldrig sagt nej på skarpen förr så är det väl dags om sådana typer dyker upp. NEJ. NEJ. NEJ. Man kan öva framför badrumsspegeln... man behöver inte alltid vara så artig och väluppfostrad jämt. Så stå på dig anyday_now.

Noll tolerans. Inget tjafs, då ger du andra sidan energi. Smiley Funkar nog även på inkasso gissar jag. Cheesy
Tja, det har jag berättat om i "Zeltz-tråden" sedan tidigare! Grin

Detta hände 2007. En delgivare från Svensk Delgivningsservice sökte min tjej för delgivning och jag bad honom flyga och fara så långt det bara gick.
(eller, nja, så elak var jag inte inledningsvis, utan jag upplyste honom lugnt och stilla att hon inte kommer att skriva på någonting)

Efter några dagar så såg mina barn en skum bil åka fram och tillbaka utanför huset och jag gick ut för att kolla vad det var.
Ute på gården blir jag påhoppad av Magnus Kintzelt, ägaren av Zeltz Delgivningsbyrå, som med våld tog tag i mig. Jag lyckades slita mig loss, men blev då puttad rakt in i en av mina bilar varpå jag skadade axeln och armen.

Kintzelt hade till detta delgivningsförsök blivit inhyrd av Svensk Delgivningsservice, då dom inte ansåg att deras "vanliga" delgivare hade möjligheter att kunna delge min tjej. (otroligt inkompetens inom det företaget.... Roll Eyes)
Kintzelt, som gjort sig känd för sina egna "metoder" var alltså ypperlig att hyra in....

Hur som helst så tog jag mig in i huset igen, låste dörren, och ringde polisen.
Under samtalet med Polisen så använde dessa delgivare ett vasst föremål (kniv eller liknande) och rispade stora märken i ytterdörren.
Dessutom försökte man bända upp fönstret till min dotters rum (som var vidöppet) men avbröt sina försök då dom insåg att polisen var på väg.
Dom stack iväg i sin bil, men möttes av polisen som stoppade dem.

Polisen tog delgivarna tillbaka till vår gård och konfronterade dem med mig.
Delgivaren från Svensk Delgivningsservice, Carl Engström, var inte speciellt tuff just då, men Magnus Kintzelt var destå "coolare". Han uttryckte mitt i ansiktet på poliserna att han var förordnad stämningsman och hade rätt till tvångsdelgivning.
Jag påpekade för polisen att det var föregivande av allmän ställning att påstå sig vara myndighetsperson när man inte är det.
Jag gjorde på plats en anmälan om detta, vilken jag antar rann ut i sanden för jag har inte hört nåt mer om det.

På kvällen, direkt efter denna händelse, så fick jag tag på ägaren till Svensk Delgivningsservice, som visserligen insåg att dom nu satt pyrt till genom att låta Kintzelt härja på som han gjorde, men skrattade samtidigt gott och tyckte att det var lite fränt med action! (öhh!! Undecided)

Kontentan av detta: Svensk Delgivningsservice är i mina ögon riktigt oseriösa. Inte bara att deras delgivare Engström misskötte sig, utan även att ägaren, som är ytterst ansvarig för att verksamheten sköts, tyckte att det var roligt och fränt!

Den inhyrde, Magnus Kintzelt, visade sig också från sin rätta sida, men vi Ume-bor känner till honom tillräckligt redan, så det var inte något nytt!

Hela delgivningsuppdraget, som uppdragsgivaren fick pröjsa drygt 10.000kr för, underkändes sedan, så det fanns liksom många förlorare i denna härva! Grin

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Annsie
Full Member

« Svara #11 skrivet: Juli 07, 2010, 14:49:03 »

Arbetet för/med överskuldsatta måste lyftas upp till en högre nivå inom socialtjänsten på kommunerna för att på ett sådant sätt få större krav på kronofogdemyndighetens sätt att arbeta. Om de överskuldas situation togs på allvar och man arbetade mer med uppsökande fältarbete så fick de överskuldasatta i tidigt skede kunskap om vad som gäller enligt lag i den situation de befinner sig i. Då kan man tex bli upplyst om att "ta aldrig emot en delgivning från annan än polis eller kronofogde som vissar id" På så sätt upphör snart privata delgivningsfirmor jaga skuldsatta.
Loggat
livsrop
Hero Member

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Juli 07, 2010, 15:28:12 »

Grin Anade att det var en läsvärd historia så tack Admin för att du berättade den ännu en gång! Smiley Samtidigt tragiskt såklart men ack så upplysande. Tur det finns folk med skinn på näsan som dig! Wink

Intressant tankegång kring samarbete fogde/socialtjänst Annsie. Den uppsökande verksamheten är väl fortfarande lagstadgad inom socialtjänsten men hur många hinner med den i sin tjänsteutövning i praktiken?

Medan jag höll på med min skusan-ansökan ville jag ha svar på några frågor men fick av kronofogden besked om att sådana frågor hanteras av budget- och skuldrådgivaren i min hemkommun. För mig personligen är det ofattbart att en myndighet tar emot ansökan och en annan svarar på frågorna som uppstår medan jag fyller i ansökan. Extra pikant blir det därtill att den som ska svara på frågorna har ett års väntetid för att kunna göra detta.

Så visst finns det mycket att göra för oss.
Loggat

Skam den som ger sig!
HCP
Full Member

Antal inlägg: 149

« Svara #13 skrivet: Juli 08, 2010, 00:25:41 »

Tja, det har jag berättat om i "Zeltz-tråden" sedan tidigare! Grin

Detta hände 2007. En delgivare från Svensk Delgivningsservice sökte min tjej för delgivning och jag bad honom flyga och fara så långt det bara gick.
(eller, nja, så elak var jag inte inledningsvis, utan jag upplyste honom lugnt och stilla att hon inte kommer att skriva på någonting)

Efter några dagar så såg mina barn en skum bil åka fram och tillbaka utanför huset och jag gick ut för att kolla vad det var.
Ute på gården blir jag påhoppad av Magnus Kintzelt, ägaren av Zeltz Delgivningsbyrå, som med våld tog tag i mig. Jag lyckades slita mig loss, men blev då puttad rakt in i en av mina bilar varpå jag skadade axeln och armen.

Kintzelt hade till detta delgivningsförsök blivit inhyrd av Svensk Delgivningsservice, då dom inte ansåg att deras "vanliga" delgivare hade möjligheter att kunna delge min tjej. (otroligt inkompetens inom det företaget.... Roll Eyes)
Kintzelt, som gjort sig känd för sina egna "metoder" var alltså ypperlig att hyra in....

Hur som helst så tog jag mig in i huset igen, låste dörren, och ringde polisen.
Under samtalet med Polisen så använde dessa delgivare ett vasst föremål (kniv eller liknande) och rispade stora märken i ytterdörren.
Dessutom försökte man bända upp fönstret till min dotters rum (som var vidöppet) men avbröt sina försök då dom insåg att polisen var på väg.
Dom stack iväg i sin bil, men möttes av polisen som stoppade dem.

Polisen tog delgivarna tillbaka till vår gård och konfronterade dem med mig.
Delgivaren från Svensk Delgivningsservice, Carl Engström, var inte speciellt tuff just då, men Magnus Kintzelt var destå "coolare". Han uttryckte mitt i ansiktet på poliserna att han var förordnad stämningsman och hade rätt till tvångsdelgivning.
Jag påpekade för polisen att det var föregivande av allmän ställning att påstå sig vara myndighetsperson när man inte är det.
Jag gjorde på plats en anmälan om detta, vilken jag antar rann ut i sanden för jag har inte hört nåt mer om det.

På kvällen, direkt efter denna händelse, så fick jag tag på ägaren till Svensk Delgivningsservice, som visserligen insåg att dom nu satt pyrt till genom att låta Kintzelt härja på som han gjorde, men skrattade samtidigt gott och tyckte att det var lite fränt med action! (öhh!! Undecided)

Kontentan av detta: Svensk Delgivningsservice är i mina ögon riktigt oseriösa. Inte bara att deras delgivare Engström misskötte sig, utan även att ägaren, som är ytterst ansvarig för att verksamheten sköts, tyckte att det var roligt och fränt!

Den inhyrde, Magnus Kintzelt, visade sig också från sin rätta sida, men vi Ume-bor känner till honom tillräckligt redan, så det var inte något nytt!

Hela delgivningsuppdraget, som uppdragsgivaren fick pröjsa drygt 10.000kr för, underkändes sedan, så det fanns liksom många förlorare i denna härva! Grin

Haha, vilken stjärna.
Undrar om det är han jag har efter mig, ettrig fjolla som blåser på tummen för att bröstet ska bli större innan han ringer på.
Sist stog han och spelade trummor på trappräcket utanför när jag inte var hemma, upptäckte honom när jag kom hem.
Om det nu är han, ska fota nyllet nästa gång han visar sig.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Juli 08, 2010, 00:34:40 »

Citat
Haha, vilken stjärna.
Undrar om det är han jag har efter mig, ettrig fjolla som blåser på tummen för att bröstet ska bli större innan han ringer på.
Sist stog han och spelade trummor på trappräcket utanför när jag inte var hemma, upptäckte honom när jag kom hem.
Om det nu är han, ska fota nyllet nästa gång han visar sig.
Bifogar fotolänk på Engström.

Kintzelts nylle finns på bild länkat i Zeltztråden.

Samma?
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: