Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Något att klura på för er som funderar på att starta eget  (läst 62579 gånger)
0 Medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #15 skrivet: Juni 14, 2010, 01:42:24 »

Enreprenörer i all ära men med mycket stora erfarenheter mår jag illa av diskussionen. Min devis är MONEY TALKS, BULLSHIT WALKS. Visst tjäna extrapengar är ju aldrig dumt men att starta och driva företag något helt annat. I mina ögon är egenföretagare vår tids hjältar och många fler än vad som lyckas, misslyckas med stora skulder som följd. En sak som jag lärt mig när det gäller affärer är vikten av att alltid vara focuserad på marginalen. Annars ska man inte syssla med affärer.

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Tack Morvin.
Loggat
HCP
Full Member

Antal inlägg: 149

« Svara #16 skrivet: Juni 14, 2010, 02:35:46 »

Ja du både bra och lagom skrivet.Många på detta forum tänker säkert i starta eget banor.
Men jag tror faktiskt att deras skuldsituation tär på krafterna för att ens kunna tänka och fundera på att starta eget.
Ok tänket borde finnas där men många ser inget + i sin ekonomi.Sannorlikheten till att du nu hittar någon som vill lägga ner
såpass mycket energi på något som dom inte ens vet kan fungera,det tror jag bara ett fåtal på detta forum har.
Jag själv har en massa olika saker vi säljer och dt fungerar absolut bra kan jag säga.Vi säljer lite things men bara på extrabasis.
Jag har tid ork och lust samtidigt som tanten hjälper till såklart.
Men lite ur andras situation så tror jag inte glöden finns för mer än att tänka på alla skulder inkassobolag etc.
Visst alla kan tjäna extrapengar men orkan???Jag själv fungerar nog lite som JohanHva:)
Hade med för ca 15 år sedan lite fönsterputsningar/Flyttstädningar jobbade svart på en flyttfirma sålde kläder
lekte lite fastighetsskötare nästa som en typ allt i allo.
Det fungerar absolut men det gäller som jag skriver engagemang.Den glöden finns inte hos många på FR

Det låter lite i din text som jag försöker värva någon vilket inte är riktigt rätt Smiley
Jag försöker öppna upp för att komma på saker själva, tankesätten kan appliceras i vardagliga livet och inte bara till en affärsidé.

Håller man sig till inga krediter, inga lån, inga avbetalningar så är det enda bekymret man har skatt och moms, vilket inte framträder förrän man verkligen kommer igång i en verksamhet.

Men vill man ligga på sofflocket och tycka synd om sig själv, sure, be my guest Smiley
(inte riktat till någon speciell)
Loggat
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #17 skrivet: Juni 14, 2010, 08:12:54 »

Det är lätt att som överskuldsatt känna att inget man gör spelar roll
Du kanske inte kan betala av dina skulder oavsett hur mycket du jobbar extra
För många så försvinner alla extra lönepengar till att betala en bråkdel av den årliga räntan

Har du då en extrainkomst där fogden inte kan göra löneutmätning gör det stor skillnad

Jag sysslade som sagt med fönsterputsning och var under en kortare period även delägare i ett städbolag
som sysslade med trappstädning och flyttstädningar mm
Det senare är det nog svårt att tjäna några pengar på nuförtiden pga hård konkurens och krav på utrustning

Fönsterputs tror jag däremot skulle kunna funka fortfarande
Har du inte tillgång till bil så kan du koncentrera dig på lägenheter (inga stora stegar mm)

Allt du behöver är en trappstege på kanske 70-80cm, 1-2 hinkar, Diskmedel, skrapor o ev trasor
oj höll på att glömma att man kan behöva ett par skruvmejslar för att öppna fönster med

Stegen tar du över ena axeln och i andra handen har du hink inkl utrustning Grin
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #18 skrivet: Juni 14, 2010, 14:50:51 »

Den här tråden heter affärsmöjligheter och jag kan inte se felet i HCP sätt att förmedla inspiration sedan är det upp till var och en om man vill prova sina vingar. Han tar dessutom upp att man ska vara försiktig med krediter. Övrigt så har väl alla rätt på sitt sätt men jag tycker vi talar olika saker här. Låt idéerna få frodas fritt utan för mycket pajkastning. Reglerna för vad som inte får tas upp har admin redan förmedlat. Själv tycker jag att det bra att någon försöka ska om den här tråden lite

Leif
Loggat
Nightmare
Hero Member

« Svara #19 skrivet: Juni 14, 2010, 16:20:19 »

Vad ska man bli inspirerad till, enligt denna tråd?Huh?Huh?? Att hitta sätt på hur man ska kunna kläcka ideér? De flesta har en massa ideér men att transkribera över dessa till en hållbar och genomtänkt verksamhet är en helt annan sak. Att lösa ut sin nuvarande situation innan man kastar sig in i en ny, måste ändå vara prio 1. Tycker det borde vara en dumfällan stämpel på denna tråden, men det är bara vad jag tycker.
Loggat
JohanHva
Sr. Member

« Svara #20 skrivet: Juni 14, 2010, 23:32:32 »

Är du så dum eller låtsas du bara Evil
(blandning av ironi och allvar)

Många här har absolut noll chans att reda ut sin situation
Kanske dom kan få skuldsanering men dels kan det ta lång tid att få
och dels så ska man leva med det i 5 år

Jag kan ju ta mig personligen som skulle ha mindre än 3000kr per månad (efter hyran) att leva på
Hur länge klarar man det?
Nu har jag lite extrainkomster
Dessa betalar för min bil (billig skrotbil)
samt lite av livets goda

Man kan inte bara sitta och grubbla
Man måste göra något åt situationen
Om det sedan är att emigrera, gömma sig eller skaffa extrainkomster spelar mindre roll
Bara man gör något

Saken är ju att hitta något som genererar en inkomst utan att det krävs altt för mycket kapital

Att det dessutom gör en fysiskt och mentalt starkare jämfört med att sitta hemma skadar ju inte heller
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #21 skrivet: Juni 14, 2010, 23:40:41 »

Att ha något att göra är rätt värdefullt det också.

Hurvida mina inlägg är av värde eller inte överlåter jag till läsarna själva att avgöra.
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #22 skrivet: Juni 14, 2010, 23:51:50 »

Vad ska man bli inspirerad till, enligt denna tråd?Huh?Huh?? Att hitta sätt på hur man ska kunna kläcka ideér? De flesta har en massa ideér men att transkribera över dessa till en hållbar och genomtänkt verksamhet är en helt annan sak. Att lösa ut sin nuvarande situation innan man kastar sig in i en ny, måste ändå vara prio 1. Tycker det borde vara en dumfällan stämpel på denna tråden, men det är bara vad jag tycker.

Eller så kan man bli inspirerad på ditt trångsynta 70-talssätt att se på saker och ting ?  Grin
Loggat
Kickilina
Sr. Member

Antal inlägg: 346

« Svara #23 skrivet: Juni 15, 2010, 00:07:38 »

För mig har denna tråd varit mycket inspirerande. I mars 2010 blir jag av med mitt sjukbidrag och vet att jag måste hitta någon form av försörjning åtminstonde på halvtid. För att se det hela krasst så är jag över 50, med en hel del begränsnignar i vad jag klarar.
Utsikten för att jag ska kunna göra en karriär på arbetsmarknaden som det ser ut idag är inte lysande. Därför är det jätteviktigt att göra en inventering av vad jag faktiskt kan och trivs att syssla med.

Kan jag sedan använda något av det för att skapa min egen försörjning åtminstonde delvis så vore det inte helt fel. Eftersom jag sitter i "fattighetsfällan" så har jag lärt läxan med försiktighet.  jag har barn i hantverksbranchen så har dom en hel del kunskaper i egenföretagande och eventuellt kanske vi kan samverka på något sätt.

Det viktigaste är att jobba på flera plan, det kreativa och det förståndiga. Men att stänga av min kreativitet och strypa idéflödet vore för mig som att sluta andas.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
Nightmare
Hero Member

« Svara #24 skrivet: Juni 15, 2010, 01:36:55 »

Jag har också lärt mig läxan med försiktighet, det är därför jag klassar just denna tråd till kategorin dumfällan. Fram med folk som har startat eget och som har lyckats lösa ut sin skuldsatta situation tack vare detta istället eller som Admin som pluggar för att införskaffa sig kunskap innan han kastar sig in i något. Allt kostar så är det bara, man kan inte starta en verksamhet utan ett öre i insats, inte ens trådskaparen har lyckats med den bedriften och genom att man satsar något så riskerar man också något. Värdesätt er tid bättre än att öda bort den på något som troligtvis inte kommer att generera något nämnvärt övervärde tillbaka.
Den dagen HCP har löst ut sin egen situation kan vederbörande gärna få komma med sitt mirakel medel. Till dess så säger jag återigen som Morvin. MONEY TALKS, BULLSHIT WALKS.
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #25 skrivet: Juni 15, 2010, 07:11:22 »

Jag har också lärt mig läxan med försiktighet, det är därför jag klassar just denna tråd till kategorin dumfällan. Fram med folk som har startat eget och som har lyckats lösa ut sin skuldsatta situation tack vare detta istället eller som Admin som pluggar för att införskaffa sig kunskap innan han kastar sig in i något. Allt kostar så är det bara, man kan inte starta en verksamhet utan ett öre i insats, inte ens trådskaparen har lyckats med den bedriften och genom att man satsar något så riskerar man också något. Värdesätt er tid bättre än att öda bort den på något som troligtvis inte kommer att generera något nämnvärt övervärde tillbaka.
Den dagen HCP har löst ut sin egen situation kan vederbörande gärna få komma med sitt mirakel medel. Till dess så säger jag återigen som Morvin. MONEY TALKS, BULLSHIT WALKS.

Så om jag postar kontoutdragen från mitt skattekonto och KFM-konto att jag minskat min skuld med dryga 4,5 miljoner kronor sedan 2006, blir du nöjd då? Blir då plötsligt mina inlägg något med substans?
Eller ska jag vänta ett drygt år till, när min kvarstående miljon är betald och sen uppdatera tråden igen?

Dessutom har jag inget mirakelmedel, det är ingen färdig verksamhetsbeskrivning eller lösning jag levererar vilket du verkar missa toootalt.
Jag har aldrig någonsin sagt att det inte kostar, jag har däremot sagt att det går utan banklån och krediter.

Men kan man inte spela fotboll, så får man heller inte spela i allsvenskan.
Kan man inte hantera en verksamhet med vad allt som ingår så är risken stor att något går galet, men detta handlar inte mina inlägg om utan allt annat, att de som bestämmer sig för att försöka satsa själva har insikten att deras kunskap möjligen behöver bättras på och hjälp med affärsplaner och budget finns på andra forum än detta.

Jag rycker bara i nervtrådarna till inspirationen.
Det finns massor med exempel därute där en god affärsidé drivs av fel personer som sänker den.

Hade jag däremot sagt: "gör såhär, så blir du rik", så hade jag förstått dina inlägg.
Nu ser jag bara en "Nightmare" som uppebart gett upp sin situation, vilket lyser igenom på de flesta av de inlägg du gör på forumet.
Loggat
Kickilina
Sr. Member

Antal inlägg: 346

« Svara #26 skrivet: Juni 15, 2010, 09:23:31 »

Jag såg den här tråden som en ren inspirationskälla och skulle bli jätteglad om den fick fortgå som sådan. Jag känner många människor som av små "korkade" idéer har byggt upp en verksamhet. Som dom försörjer sig på.
Det företag jag hade en gång behövde jag inte lägga mycket på, ändå tjänade jag en del pengar. Att det gick åt pepparn berodde på att jag rusade in i väggen.
Man kanske aldrig blir rik på sina idéer, man kanske aldrig kan återbetala sina skulder, men man kan kanske bidra till sin egen försörjning.
Eftersom jag är en person med många strängar på min lyra så känns det som det vore en "dumfälla" att inte se om nårgra av dom kunde vara användbara.
Jag skulle vara tacksam om vi kunde återvända till ursprunget med tråden och låta oss "dumskallar" som inte har vett att hålla kreativiteten i styr hållas.
För som jag skrev tidigare att inte låta idéer  och möjligheter poppa upp i huvudet vore som att sluta andas. Sluta andas vill jag verkligen inte för då dör jag.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
JohanHva
Sr. Member

« Svara #27 skrivet: Juni 15, 2010, 09:32:08 »

Det kanske är rubriken "starta eget" som ställer till det
(Jag tar upp vad man kan komma undan med i kostnader)

Faktum är att det inte krävs företag eller registrering
Man kan köra under eget namn/personnummer
Typ "Johans Fönsterputs" (=gratis)

Trycka upp egna lappar/reklam i sin skrivare
i början räcker det med små lappar som sätts upp i trappupgången
Du får ut åtminstone 8 sådana lappar per A4-papper (gratis, nästan)

Material (fönsterputs) startkostnad max 500kr
Oftast har man allt hemma redan = 0kr

Eventuellt får man skaffa en extra mobil men det finns ju kontanttelefoner
kostnad 3-400kr

Bokföringsprogram mm finns gratis på nätet
Dator har du ju redan då du sitter och läser detta

Summa summarum det går alltså att starta med 0kr om man har saker hemma
Behöver man köpa in saker så klarar man sig med några hundra kronor
Loggat
JohanHva
Sr. Member

« Svara #28 skrivet: Juni 15, 2010, 09:55:42 »

Jag träffade en gammal kompis igår när jag var på besök i en annan stad

Han stod och sålde korv på gågatan i den staden
Han hade köpt en "Korvvagn" på Blocket för 5,000 kr
Jag stod vid sidan om och småsnackade med honom mellan kunderna i närmare en timme
Hans berättelse var riktigt intressant, speciellt eftersom jag visste att hans ekonomiska situation är mycket värre än min.

Han har en ganska stor familj men har pga handikapp som gör att han inte kan köra bil svårt att få jobb
Han är skyldig miljontals kronor efter att ha haft ett bolag med flera anställda som konkade på nittiotalet
Ingen möjlighet att bli skuldfri och KFM tar det mesta av de pensioner mm han skaffade under bättre tider

Hursomhelst hade han alltså köpt denna lilla korvvagn som han transporterade för hand en dryg kilometer vardera väg 1-2 gånger per dag (2 gånger = vissa krognätter)
Men han var nöjd med tillvaron nu sa han. Pengarna flöt in hela tiden och visst jobbet kunde vara eländigt vid blåst/regn mm men känslan av att ha kontroll igen gjorde allt värt det.

Jag frågade honom om hans startkostnader och han berättade att med alla tilstånd och så hade han lagt ut ca 12.000 kr innan han kom igång
Det tog det honom en dryg vecka att få in i förtjänst
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #29 skrivet: Juni 15, 2010, 16:20:46 »

Strålande tråd. Tack HCP. Men jag tänkte. Det har väl ingen betydelse om man råkar starta något som genererar lite extra cash var månad. Det måste ju skattas för iaf. Och då står man ju där med samma j_vla förbehållsbelopp endå.
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: