Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Något att klura på för er som funderar på att starta eget  (läst 62559 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Kickilina
Sr. Member

Antal inlägg: 346

« Svara #45 skrivet: Juni 17, 2010, 14:27:30 »

Innan jag blev sjuk jobbade jag bla med ubildning och föreläsningar. Då metoden jag arbetade med fortfarnde är aktuell har jag börjat återknyta till mina gamla kontakter. Materialet har jag redan och hoppas kunna göra "come back". Det är m a o bara mig själv jag kommer att sälja  Grin.  Jag vill i alla fall prova om jag "håller" för den verksamheten. Går det inte så har jag inte misslyckats bara vågat prova! Sedan har jag en hel del andra järn i elden som kanske kan generera inkomster, utan att det skulle kosta skjortan.
Allt är dock beroende på vad jag vågar och att jag inte överskattar min ork och förmåga.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
HCP
Full Member

Antal inlägg: 149

« Svara #46 skrivet: Juni 17, 2010, 15:02:47 »

Innan jag blev sjuk jobbade jag bla med ubildning och föreläsningar. Då metoden jag arbetade med fortfarnde är aktuell har jag börjat återknyta till mina gamla kontakter. Materialet har jag redan och hoppas kunna göra "come back". Det är m a o bara mig själv jag kommer att sälja  Grin.  Jag vill i alla fall prova om jag "håller" för den verksamheten. Går det inte så har jag inte misslyckats bara vågat prova! Sedan har jag en hel del andra järn i elden som kanske kan generera inkomster, utan att det skulle kosta skjortan.
Allt är dock beroende på vad jag vågar och att jag inte överskattar min ork och förmåga.

Helt rätt, om man inte provar vet man inte heller om det lyckas.
Då de bästa ideérna är de som aldrig lanseras Smiley
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #47 skrivet: Juni 17, 2010, 18:38:45 »

Innan jag kom igång med flödet av försäljning fick jag såklart köpa in ett par linor för fotografering etc.

Däremot köpte jag bara in en låda, tror det var 16 rullar, 8 olika typer.
Men jag hade 40 typer i webbshoppen.

Första veckorna hade jag "fördröjd leveranstid" på de varor som inte fanns hemma, sålde fakturorna och fick ut 94% av värdet samma dag som jag sedan köpte in linor för.
När allt väl snurrade löste det sig själv med inköp och pengar.
Hade aldrig krediter någonstans.

"sålde fakturorna" hur funkar det?
Redan besvarat en bit upp, men jag använde mig av ett lokalt factoringbolag. Ingen startavgift och de tog 6% av fakturor värda under 1000kr och 4% upp till 3000kr, över 3000kr var det 3%.

Jag har en hel del småfakturor som ligger och skvalpar, du får gärna berätta vilket bolag du använde, har sökt med ljus och lykta. Pm går bra.
Loggat

roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #48 skrivet: Juni 17, 2010, 19:32:33 »

Factoringbolag

Tydligen tar de kreditupplysning. Hittade detta hos Factoringpoolen

"Så här går det till
Du behöver bara teckna ett traditionellt avtal med oss. Att sälja fakturorna förutsätter att den tjänsten är utförd eller att varan är levererad. Därefter skickar du fakturorna till oss och vi gör en enkel leveranskontroll samt konstaterar att organisationsnummer samt adress är korrekta. Efter sedvanlig kreditprövning betalas ersättningen ut via Bank-/Plusgiro eller genom överföring till ditt företags bankkonto. Normalersättningen förutsätter att fakturamottagaren är registrerad i Sverige samt att betalningsvillkoren i fakturan ej överstiger 30 dagar netto. Till en något högre avgift så köper vi även fakturor med upp till 90 dagar netto."

Hur kan detta funka om man har bet.anm...eller fattar jag fel?
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
JohanHva
Sr. Member

Antal inlägg: 258

« Svara #49 skrivet: Juni 17, 2010, 20:04:40 »

det är väl kunden dom kollar upp?
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #50 skrivet: Juni 18, 2010, 01:40:34 »

Ja, och här spricker ofta hela dealen med att ha ett gäng småfakturor, det kostar mer än det smakar för factoringbolaget. Vore som sagt intressant att veta hur HCP gått tillväga här.
Loggat

HCP
Full Member

« Svara #51 skrivet: Juni 18, 2010, 03:38:37 »

Ja, och här spricker ofta hela dealen med att ha ett gäng småfakturor, det kostar mer än det smakar för factoringbolaget. Vore som sagt intressant att veta hur HCP gått tillväga här.

De kollar även upp mig som företagare, i mitt fall räckte det med frugan som borgenär.
På de lite större bolaget så fick jag 50% direkt, resterande 45% när kunden betalat.

Har den man ställt ut fakturan på anmärkningar, så håller de inne 100% tills kunden betalt, tror de kräver en score över 2.

Har dock aldrig kört fakturor under 300kr.
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #52 skrivet: Juni 18, 2010, 11:55:12 »

De kollar även upp mig som företagare, i mitt fall räckte det med frugan som borgenär.
På de lite större bolaget så fick jag 50% direkt, resterande 45% när kunden betalat.

Har den man ställt ut fakturan på anmärkningar, så håller de inne 100% tills kunden betalt, tror de kräver en score över 2.

Har dock aldrig kört fakturor under 300kr.
Där verkar factoringbolagen ha olika policy. Min bror använder Prioritet, och i hans fall har de bara kollat upp hans kunder. Iofs så kanske det beror på att han bara har ett fåtal kunder och fakturerar relativt höga belopp. Hans deal är en startavgift som jag tror låg strax över 3.000, sedan mailar han bara fakturan till Prioritet och får pengarna minus 4% direkt. Tidigare kunde hans 30-dagar bli upp till 90-120, vilket höll på att knäcka honom, och han tycker tveklöst att det är värt att anlita factoring.

Fast de kanske kollat upp honom i smyg, å andra sidan är han ren.
Loggat

HCP
Full Member

« Svara #53 skrivet: Juni 18, 2010, 16:49:58 »

Allraminst inom produktförsäljning är det bra, slantar direkt att möblera med.

Det är eurofinans.se jag använde mig av tidigare
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #54 skrivet: Juni 18, 2010, 21:58:07 »

Eurofinans skulle jag fan mig aldrig använda mig av då det är riktigt skitbolag. Nyligen trollat bort 50 000kr som dem försökte ta av mig via en gammal skuld från 80-talet. Dem sa att dem har skickat brev varje år plus att dem hade ett utslag vilket dem naturligtvis inte hade gjort. Fick dem fram utslag? Nej för det finns inte. Ett riktigt skitbolag som sagt. Snacka om rövare
Loggat
HCP
Full Member

« Svara #55 skrivet: Juni 18, 2010, 22:34:38 »

Eurofinans skulle jag fan mig aldrig använda mig av då det är riktigt skitbolag. Nyligen trollat bort 50 000kr som dem försökte ta av mig via en gammal skuld från 80-talet. Dem sa att dem har skickat brev varje år plus att dem hade ett utslag vilket dem naturligtvis inte hade gjort. Fick dem fram utslag? Nej för det finns inte. Ett riktigt skitbolag som sagt. Snacka om rövare

Ptja, konstigheter finns det hos alla bolag.
Jag körde ett par miljoner genom dem, 20-tal transaktioner i månaden under ett drygt år och det var aldrig några problem.

Fast det kanske är värre för mottagarna av fakturorna, det är inget jag har koll på.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #56 skrivet: Juni 19, 2010, 00:26:58 »

Nädå jag har inte fått någon faktura av dem utan dem är också ett inkassobolag om någon har missat det
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: