Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag lyckades !!! Preskribera bort frugan...  (läst 24109 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kickilina
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 346


« Svara #15 skrivet: Juni 07, 2010, 08:51:23 »

Hej petterniklas!
Vet du vilket inkassobolag som har justast attityd vad det gäller prepskrition.
Är en del lättare att ha att göra med? Tänkte om jag har större chans att lyckas så stärks mitt självförtroende. Vilket behövs i dagsläget!!!!
Hos KF har jag erfarenheten att det går lite av sig själv. 16 ärenden har skrivits av utan att jag behövt lyfta ett finger.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #16 skrivet: Juni 07, 2010, 09:00:50 »

Det beror nog helt på dagsformen hos handläggaren som har hand om ditt ärende. Jag har inte upplevt något inkasso bättre än det andra. Många har upplevt t ex Lindorff svåra att ha och göra med. Medan jag har haft bra handläggning av Lindorff t ex.

Preskription måste du som gäldenär själv påpeka. Om ärenden har blivit återkallat från KFM är det inte pga preskription. Det låter mer som tiden har gått ut för ärendet och då har inkasso återkallat det. Det innbär inte fordran är borta. Dessutom kan inkasso påpeka preskriptionsavbrott när det varit hos KFM. Dvs preskriptionstiden förlängs med antingen 3 eller 10 år beroende på fordringen.







Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Kickilina
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 346


« Svara #17 skrivet: Juni 07, 2010, 09:49:44 »

Jo så vet jag att dom gör. Men enl min förra handläggare på KF så preskriberas TV avgifter och hyresskulder efter x-antal år. Det är därför han inte rekomenderade mig att söka skuldsanering. De flesta ärenden jag har där är sådana. Så om jag får possitivt besked från skatteverket är mina saktteskulder borta. Hos CSN har jag ansökt om nedsättning pga mitt sjukbidrag (även retroaktivt) så då kan den minska på sikt.
Nu gäller det bara att "mota olle i grind" under tiden med att få bort så många inkassoskulder som möjligt medan det går lite av sig själv på KF.
Så har jag tänkt mig det hela men det kanske är orealistiskt.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
livsrop
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 890



Hemsida
« Svara #18 skrivet: Juni 07, 2010, 11:03:44 »

Jag fick avslag i torsdags på min ansökan om nedsättning av särskilda skäl hos CSN. Motiveringen: Det är ingen akut, oplanerad nedsättning utan en långvarig sådan.... typ så var formuleringen. Bara hämta ny sats och överklaga med andra ord. Så länge man gör det kan man ju leva på hoppet. Hoppas du har större tur än mig Kickilina. Nej - inget är orealistiskt - man ska kämpa på!!!
Loggat

Skam den som ger sig!
Kickilina
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 346


« Svara #19 skrivet: Juni 07, 2010, 14:49:47 »

Det ser ut som skatteskulderna är väck Grin Grin Grin har t o m plus på skattekontot. inte för att jag kommer att se röken av dom pengarna men ändå. Är såååå glad.
Nu har jag räknat och om jag kan mota inkasso-boagen så har jag bara ca ett år kvar hos KF!!!!!!!!!!!
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #20 skrivet: Juni 07, 2010, 14:55:56 »

Grattis!! kanon, vad kul det är att det går bra för dig!   Grin
Loggat
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #21 skrivet: Juni 07, 2010, 14:58:26 »

Ja Grattis, 1 år går snabbt.
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Kickilina
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 346


« Svara #22 skrivet: Juni 07, 2010, 15:33:44 »

Som tur är har jag ju läkarintyg på att jag varit (läs är) glömsk och virrig och varit deprimerad. Då var det inga problem med skatteverket. Skulle jag komma ifrån att leva på existensminimum så skulle jag vara friare att förhandla om de skulder som jag inte kan preskripera bort och som inte gått till kronofogden än.
Loggat

Man kan lära gamla hundar flyga!
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #23 skrivet: September 17, 2010, 15:53:11 »

Då vart man klar. Vunnit alla presk ärenden utom två där skriftlig delgivning gjort det omöjligt. Csn räknar jag inte!

Fick mitt första personliga mobil abonnemang idag! Inte för man behövde ny telefon, utan känslan att vara kreditvärdig! Första gången sen födseln!

Jo man får själv ta kontakt med kfm och rättelse teamet i visby för att få rättat anmärkningarna och några upplysningsföretag!

Lycka till!
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
cinfra
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 7


Hemsida
« Svara #24 skrivet: September 17, 2010, 16:41:24 »

Grattis, fantastiskt den känslan hoppas jag också på att få känna på en dag. Är nu 50 bast har aldrig kunnat få så mycket som et abonnemang. Men nu är det slut NU ska vi ta upp fighten jag och min fru. Utan att skämmas hoppas vi få mycket hjälp här på forummet.
Våra första steg i fighten blir nu att bestrida varje krav från KFM, sen kommer det påföljder där vi kommer att behöva mycket stöd från och hjälp från er som har gått fighterna så att inte vi behöver göra samma misstag som ni har gjort  Roll Eyes

Steg 2. är en begären till KFM om vad när hur.
steg 3. få ovanstående prövade i tingsrätten evt. HD

Eller är det någon här som har förslag till vilken ände vi skall börja i? samtliga skulder är från -79 fram t.o.m -03. Och visst har vi fått skrivelser från inkasso och KFM genom åren men inte brytt oss om att läsa dem ens. Vi hadde gett upp och trodde "vi får dras med detta till vi dör" men mycket information säger oss att det är dags att ta upp kampen.

Tack för idag
Loggat

Petrus var den ende lärjunge som gick på vatten. Det betyder när vi fäster blicken på rätt syfte kommer vi att lyckas.
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #25 skrivet: September 17, 2010, 18:37:37 »

Tack,

Jag fick själv mycket hjälp från folk med erfarenhet härifrån. Vill gärna återgälda det nu.

Personligen hade jag nog börjat med KFM, maila dem få ett utdrag vilka fordringar som ligger där. Be om gäldenärens namn också. Sen hade jag nog skickat in en lista på vilka jag ansåg vara preskriberade.

Har du skrivit på något är det oftast kört vad gäller preskription, tyvärr. Sen kan det vara svårt att få igenom presk om man bott på adressen man är skriven, såvida man inte har tänkbara skäl till varför just er postgång inte gått igenom. Jag vet av erfarenhet att på 90 talet var inte dem administrativa förmågorna hos flera inkassobolag så bra.

När ni gjort en preskriptionsinvändning antingen till KFM eller inkasso, be om listorna på deras försändelser. Sen hade jag bara tagit ut en period på 10 år där antalet försändelser var minst t ex och sagt, där blev fordran preskad även om ni sedan blivit delgiven denna senare. Att du anser fordran är preskad är inte detsamma som att den är det i laglig mening. Antingen ska fordringsägaren acceptera det, och det har själv hänt mig flera gånger att inkasso bara gett upp och skickat ett avslutsbrev. Då är den preskad, eller så måste en tingsrätt konstantera att fordran är preskad.

Jag hade nog börjat med en liten fordran för och komma in jargongen. Dumt och förlora dem största nu i början, då har man inget att vinna. Börja med en liten och jobba dig sen upp tills du känner dig varm i kläderna. Man lär sig mycket under tiden.

Det har hjälpt mig att vara ihärdig, jag har inte accepterat att sitta och vänta på svar i flera veckor från inkasso. Jag har legat på, hotat med anmälningar till DI, helt enkelt en djävligt besvärlig ettrig typ.
Ringt massor med gånger, ifrågasatt, vad säger magkänslan?

Är det något du undrar, vill ha hjälp med, tveka inte och skicka ett pm eller fråga i trådarna. Bättre att fråga och kanske spara tid. Hjälp behöver vi alla någon gång i livet, gäller bara att inse det och det verkar du ha gjort. Någon annan gång kanske ni kan hjälpa någon, på det sättet växer man.

Lycka till på resan, min egen tog mer än 2 år och nu börjar en ny resa...





Loggat

Skuldfri efter 20 år...
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #26 skrivet: September 17, 2010, 18:46:29 »

Glömde säga, kolla hur lång presk tiden är på era fordringar, 3 eller 10? Håll koll på era papper, ordning och reda är a och o. Jobbigt att sitta och leta bland papperna. Har själv två mappar med en plastmapp för varje fall. En plastmapp för alla avslut och så vidare.

Där finns flera domar ni kan be tingsrättar över hela landet och få. Här på forumet kan ni se vilka som varit till gäldenärernas fördel. Jag har läst dem flesta av dem, kollat och sett vad tingsrättar generellt har tyckt vara sannolika skäl till att flertalet brev inte kommit fram till avsändaren. Ber ni registratorn snällt kan ni få dem scannade utan kostnad.

Tänkbara skäl är alltså a och o. Som flera har påpekat, det är samvetet som får sätta gränsen.
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
livsrop
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 890



Hemsida
« Svara #27 skrivet: September 17, 2010, 19:22:01 »

Grattis petterniklas!!! Härligt!!! Smiley

Och välkommen cinfra! Gott att ni inte har gett upp hoppet utan tar upp kampen! Det stärker en verkligen för varje seger man får!!! Härligt!
Loggat

Skam den som ger sig!
bebban
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 78


« Svara #28 skrivet: September 19, 2010, 10:34:56 »

Stort GRATTIS!
Loggat
petterniklas
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 810



« Svara #29 skrivet: September 19, 2010, 10:45:24 »

Tack tack
Loggat

Skuldfri efter 20 år...
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: