Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur många ansöker om skuldsanering/år  (läst 19147 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #15 skrivet: Maj 20, 2010, 06:45:06 »

Jag tror inte att det är så stor risk för att inkassobolagen ska få reda på att du har tagit med en fordran som eventuellt är tvistig i en ansökan om skuldsanering. Om du får ett avslag får inkassobolagen aldrig veta det.

Det skulle i så fall vara om du får ett avslag efter att du har fått ett beslut om inledande, men det är ganska ovanligt att det går på det sättet.

Tack för den informationen. Med andra ord så tar man inte kontakt med brorgenären fören efter inledande skuldsanering.

Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #16 skrivet: Maj 20, 2010, 08:17:18 »

Nej, inte i allmänhet, men ibland har jag ringt runt till fordringsägarna och bett om kompletterande uppgifter, t ex hur gamla skulderna är, fördelningen kapital/ränteskuld eller hur hög ränta är.
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #17 skrivet: Maj 20, 2010, 11:42:28 »

Jag tror inte att det är så stor risk för att inkassobolagen ska få reda på att du har tagit med en fordran som eventuellt är tvistig i en ansökan om skuldsanering. Om du får ett avslag får inkassobolagen aldrig veta det.

Det skulle i så fall vara om du får ett avslag efter att du har fått ett beslut om inledande, men det är ganska ovanligt att det går på det sättet.

Så alla fordringar som är tvistiga skall man lämna utanför?
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #18 skrivet: Maj 20, 2010, 12:46:47 »

Nej, de ska också tas med i ansökan och de ska stå med i (det eventuella) beslutets borgenärs- och skuldförteckning, men undantas från skuldsanering på samma sätt som man undantar skulder med pant eller ännu ej förfallna skulder till CSN.

Jag har dock aldrig varit med om att undanta någon tvistig fordran. De har en tendens att bli otvistiga när det vankas en skuldsanering.

[ändrade ett stavfel]
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #19 skrivet: Maj 20, 2010, 12:57:20 »

Nej, de ska också tas med i ansökan och de ska stå med i (det eventuella) beslutets borgenärs- och skuldförteckning, men i undantas från skuldsanering på samma sätt som man undantar skulder med pant eller ännu ej förfallna skulder till CSN.

Jag har dock aldrig varit med om att undanta någon tvistig fordran. De har en tendens att bli otvistiga när det vankas en skuldsanering.

Nähä  Grin Vad "konstigt".

Mer skuldsanering till folket!!
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #20 skrivet: Maj 20, 2010, 14:39:35 »

Väntar på den dag poletten ska trilla ner hos myndigheterna och man börjar köra informationsjinglar mellan programmen på SVT och TV4, i stil med gamla "Anslagstavlan".

Jeez Corner, DET var inte en dum ide. Att pumpa ut information är att se till att något lyckas. Me Like! Skulle man vilja ha en förändring så är det naturligtvis en superb väg att gå.
Faktiskt. Det är för få som ansöker, och då är frågan varför och hur man kan ändra på det.
Loggat

corner
Hero Member

« Svara #21 skrivet: Maj 20, 2010, 15:57:12 »

...så nu gäller det bara att få fru Rikskronofogde Eva Adler, eller kanske processägaren på Skusan, Anna-Karin Gustafsson, att ställa upp framför en tv-kamera, och prata om att man som överskuldsatt faktiskt HAR en möjlighet att få hjälp till ett skuldfritt liv. Och sen få SVT att sända ut det meddelandet precis före varje större nyhetssändning i ett år eller två, eller fem...
Tror ni nån av dem ställer upp på det?

"Viktig information från Kronofogden...."

tycker jag skulle vara bra.
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #22 skrivet: Maj 20, 2010, 18:00:36 »

Ja....istället för snigel på ögat så kanske en gurka i ändan eller nåt haha..förlåt...det är varmt idag....
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
corner
Hero Member

« Svara #23 skrivet: Maj 20, 2010, 18:46:17 »

...vad åt du till middag, Anyday? Punsch med ärtor? Vad det än är, langa hit lite, jag vill osså ha!! *hehe*
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #24 skrivet: Maj 20, 2010, 21:22:24 »

...vad åt du till middag, Anyday? Punsch med ärtor? Vad det än är, langa hit lite, jag vill osså ha!! *hehe*
Jag tror ju inte Anyday åt gurka i alla fall.  Grin
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #25 skrivet: Maj 20, 2010, 21:48:56 »

Jag åt ju inget,det var därför jag började surra haha....Det är nu löst Smiley Hahaha.....Gurkan avstår jag gärna, men visst vore det en bra slogan haha
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: