Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur många ansöker om skuldsanering/år  (läst 19152 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« skrivet: Maj 18, 2010, 15:40:02 »

Möjligt att svaret döljer sig någonstans i någon tråd, men jag läste att bara 6.000 människor ansöker om skuldsanering/år. Stämmer det, och om så är fallet, varför tror du att det är så få? Det pratas en del om hur få som får skuldsanering, runt 4.000/år, därför min fråga.
Loggat

Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Maj 18, 2010, 15:51:57 »

Nu har antalet ärenden ökat med 21 procent mot samma period förra året. Urk, det håller på att bli mycket. Men vi får snart förstärkning från bemanningsföretag, de raggar säkert nyexade jurister.

Förra året kom det in nästan 7000 ansökningar om skuldsanering. Håller den här trenden i sig blir det väl gott och väl över 8000 ansökningar i år. En annan trend är att färre ärenden avslås också, och det innebär att vi lägger mer tid på ärendena än tidigare, eftersom det kräver mer arbete att utreda ett beslut om skuldsanering än ett avslag.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #2 skrivet: Maj 18, 2010, 17:52:44 »

Kan det vara så att man ser helst att flera ska få skuldsanering idag då inget nytt kommer från politisk håll. För trots allt vill alla inblandade att flera ska få skuldsanering
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #3 skrivet: Maj 18, 2010, 21:42:17 »

Jo, men om Judep är friska i h*ven* så kommer de se till att Skusan får extra medel att hantera kommande kullar skuldsatta också, efter den här krisperioden.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Maj 19, 2010, 07:51:29 »

Samtliga nya riktlinjer som kommit sedan jag började arbeta med detta har gått i mer gäldenärsvänlig riktning än den riktlinje den ersatte. Det är svårt att inte se det som en medveten linje.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 19, 2010, 08:21:22 »

Då hoppas jag att det fortsätter så. Oavsett hur det går med världsekonomin, har vi redan alldeles för många överskuldsatta i Sverige, och ju fler som kommer tillbaka på banan efter genomliden sanering, desto bättre för hela samhället. Men det måste hända något med förbehållsbeloppen och den summa man får behålla för sitt leverne under skuldsaneringen också. Idag är beloppen så snålt satta att folks hälsa försämras under tiden de har skulder och även under saneringen. Har du hört nåt om det, vet du om man kommer titta på den biten också?
Loggat
student
Newbie
*

Antal inlägg: 46

« Svara #6 skrivet: Maj 19, 2010, 08:31:14 »

Inget illa menat. Men jag förstår inte varför det blir en toppnyhet att antalet skuldsaneringsansökningar ökat med 21 % ? Gadreel skriver att det hänger ihop med antalet beviljande skuldsaneringar, statistisk från 2007, 2008, 2009 visar mycket marginella ökningar som fortfarande ligger en bra bit under 4000. Mycket märkligt nyhetsvärde, att man ökat med ett antal hundra ansökningar (inte beviljanden) som förmodligen beror på att gäldenärer väntade med att skicka in ansökningar i hopp om att den nya insolvenslagen skulle komma. Nyheten är märklig om man också sätter det i perspektiv att över 100 000 gäldenärer har pågående löneutmätning. Åter igen mellan 400 000 - 600 000 överskuldsatta, drygt 3600 gäldenärer beviljas skuldsanering årligen. You Do the math!

Till varför inte fler söker skuldsanering, förmodligen beror det på fler faktorer men en kan vara resignation efter årtionden av skulder.

Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #7 skrivet: Maj 19, 2010, 08:48:11 »

Jag tror också att det är som Gadreel säger, att det finns en strategi bakom att andelen beviljade ansökningar ökar. Alltså att en större del av de som ansöker också får skuldsanering. Det är, som jag tjatar om hela tiden, generellt en stor skillnad på inställning mot gäldenären hos Skusan jämfört med verkställigheten.

Jag tror också att en anledning till att fler ansöker om skuldsanering idag är för att det finns ett antal som väntat med att skicka in ansökan i ett par år då man hoppats på Ertsborns förslag om 3 års skuldsanering skulle gå igenom. Nu har många förstått att det inte blir 3 år och så har man skickat in ansökan. Jag tror att det kommer fortsätta öka men kanske inte lika "dramatiskt" som i år.

Men även med siffror på 9 000 ansökningar per år och med 75 % beviljande så är det en droppe i havet. Med 9 000 asökningar och 75 % beviljanden blir det ändå bara 6 750 beviljanden per år. För skusan är en sådan ökning positiv. För varje individ som beviljas, och klarar gå ur en skuldsanering som skuldfri, är det positivt. Men om vi ser på samhällsnyttan, vilket borde vara den viktigaste ståndpunkten för våra politiker och våra tjästemän, så är det nog marginellt om Sverige håller 500 000 personer i överskuldsätting eller 493 250 personer. Ovanpå det så är risken stor att inflödet av gäldenärer till verkställigheten överstiger "utflödet" av gäldenärer via skusan.

Mattias Savemark arbetar med, som han berättat om här på forumet, en djupgående studie i skuldsanering och dess rehabiliterande inslag. Alltså hur ser det ut inte i inflödet av ansökningar och andelen beviljanden, utan hur ser strukturerna ut? Hur många kommer tillbaka till en fungerande ekonomi efter en genomförd skuldsanering? Hur ser åldersstrukturerna ut? Hur många klarar av att genomföra en skuldsanering och, om jag förstått det rätt, om det är så att en del inte klarar genomföra en skuldsanering, varför klarar dom det inte? Det arbetet ska sammanställas i en rapport som, igen om jag har allt klart för mig, ska vara klar i September. Förhoppningsvis får vi en första djuplodande studie i just strukturerna bakom skuldsanering.

Jag ser med spänning fram emot det arbetet. Och du ska ha all lycka till som du kan tänka dig Mattias. Jag är helt säker på att du kommer göra ett strålande arbete och vi får nog en hel del matnyttig information hoppas jag.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Maj 19, 2010, 08:49:27 »

*skrattar*
...och Mattias var visst inne på samma spår ser jag...
Loggat
Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« Svara #9 skrivet: Maj 19, 2010, 18:11:52 »

Kan inte en möjlig orsak till att inte fler söker att dom faktiskt inte vet om möjligheten ??
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Maj 19, 2010, 18:15:33 »

Ja, Gnurglan, du har en poäng. Gissa om kunskapsbristen är enorm?

Väntar på den dag poletten ska trilla ner hos myndigheterna och man börjar köra informationsjinglar mellan programmen på SVT och TV4, i stil med gamla "Anslagstavlan".

http://www.youtube.com/watch?v=2XbkcztIHM8

Tänk er det - Kronofogden gör tv-reklam Smiley
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #11 skrivet: Maj 19, 2010, 19:32:31 »

Ni får inte glömma att många är rädd att söka skuldsanering om man får avslag så är man i mycket sämre läge än före skuldsanering. Efter ett försök så har alla skulder blivit erkända och detta gör att den faktiska skuldbördan ökar och det blir svårare att göra sig ren via ackord då det är flera som ska dela.

Lite sjuk att kalla det för att erkänna skuld. Visst juridisk så är det så men vem vill bestridda skulder om man söker skuldsanering? Undecided
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #12 skrivet: Maj 19, 2010, 20:27:23 »

Intressant diskussion, vi har 500.000 som sitter i skiten, 6-7.000 ansöker om skuldsanering. Något är vingligt.
Loggat

Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #13 skrivet: Maj 19, 2010, 21:06:56 »

Jag tror inte att det är så stor risk för att inkassobolagen ska få reda på att du har tagit med en fordran som eventuellt är tvistig i en ansökan om skuldsanering. Om du får ett avslag får inkassobolagen aldrig veta det.

Det skulle i så fall vara om du får ett avslag efter att du har fått ett beslut om inledande, men det är ganska ovanligt att det går på det sättet.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Maj 19, 2010, 23:01:43 »

Väntar på den dag poletten ska trilla ner hos myndigheterna och man börjar köra informationsjinglar mellan programmen på SVT och TV4, i stil med gamla "Anslagstavlan".

Jeez Corner, DET var inte en dum ide. Att pumpa ut information är att se till att något lyckas. Me Like! Skulle man vilja ha en förändring så är det naturligtvis en superb väg att gå.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: