Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frågor om utmätning av lös egendom  (läst 10009 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MagnaWolf
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« skrivet: Augusti 14, 2007, 22:25:05 »

Hej. Ny medlem här. Har några frågor om utmätning av lös egendom:

Hur mycket måste någonting vara värt för att KFM ska ta det?
Hur lång tid efter underrättelse gör de utmätning?
Stämmer det att om man har en dyr platt-tv, och de tar den, att man får möjlighet att köpa en ny billigare tv då?

Anledningen till att jag frågar är att jag har fått ett beslut om både löneutmätning samt av lös egendom.

/Magnus
Loggat
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #1 skrivet: Augusti 15, 2007, 08:11:09 »

Om de tar TVn så tror jag knappast de sticker åt dig pengar till en ny även om TV ingår i normen numera.
Vet du när KF kommer så kan du ju låna ut TVn den dagen.

Om KF tar något så måste de ge lite pengar vid en försäljning så jag skulle tippa att under 10 000:- så är det nog inte värt att mäta ut.

Sen skulle jag tro att KF tar från lön i första hand, de har varit hos mig en gång, men då gick de runt och kollade min hyresvärds hus, något sura de blev när de insåg att de inte kunde plocka något från listan de plitat ihop. Jag tror inte ens jag hade en TV när de snokade runt och en urgammal mac, sen fanns inget mer av värde.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
MagnaWolf
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #2 skrivet: Augusti 16, 2007, 02:05:44 »

Är det grejer för 10.000 och över som de tar, då har jag inte mycket åt dem. Annat än tv:n då. Men hur går de tillväga då? Får man besked innan de kommer? Vad var det för lista de hade? Är det nån annan som har haft besök av Kronofogden här?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #3 skrivet: Augusti 16, 2007, 07:32:03 »

Jodå, dom kan visst utmäta saker även till ett värde under 10000kr.

Det som Cougarina förmodligen menar är att det inte är lönsamt för dem att mäta ut sådant som har ett värde under ungefär 10000kr.
För en utmätning av egendom kostar i administration genom att bla försöka sälja dessa prylar sedan. Det skall anordnas auktion, annonseras mm.

Men vill kronofogden rent av jävlas så kan dom mäta ut vad som helst "av värde".

Har själv råkat ut för en illvillig kronofogde som mätte ut min stereoanläggning en gång i tiden.
Den hade jag köpt ny för 1200kr, och vid utmätningstillfället så var den drygt ett år gammal.
Värdet på den i det begagnade skicket kan inte varit mer än halva nypriset! (ca 600kr!!)
Den var av ett riktigt "B-märke", Amstrad, så det var inte någon lyxpryl direkt.
Så nog kan dom om dom vill.....

På din fråga om det är många här som varit med om utmätning kan jag nog svara JA! på detta.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: