mna
Newbie
Antal inlägg: 26
|
 |
« skrivet: Maj 05, 2010, 19:55:27 » |
|
Varför ska det vara så svårt att få klara besked från KFM? Jag har på senare tid varit i kontakt med en fristående jurist, tre handläggare på KFM och (efter lite tjat) två av KFM:s jurister, och fått följande besked: 1. Räknas mina studieskulder in i en ev skuldsanering?- Ja, alla skulder räknas in.
- Nej, studieskulder är undantagna.
2. Jag har en skuld som har preskriberats. Är den verkligen borta?- Ja, är den preskriberad så kan du inte krävas på den.
- Nej, söker du skuldsanering så kommer den att väckas till liv igen.
3. Det kan mycket väl finnas skulder som jag inte känner till. (En bedragare tog en rad lån i mitt namn. Och gjorde sitt bästa för att hindra upptäckt av det.) Kan de komma som en obehaglig överraskning efter skuldsanering?- Nej, har du väl fått skuldsanering så kan du inte krävas på några skulder som uppkommit innan dess.
- Ja, de ligger utanför skuldsaneringen och du kan krävas för dem oberoende av skuldsaneringen.
- Ja, hela skuldsaneringen kan upphävas om det framkommer fler skulder.
4. Mina skulder beror alltså på att en bedragare stulit min identitet och tagit lån i mitt namn. Varför ska jag överhuvudtaget behöva söka skuldsanering? Borde det inte gå att skriva av skulderna med en gång? (Untantaget studieskulderna - som uppkom när jag sattes på mindre än existensminimum och inte längre kunde betala dem.)- Du bör absolut få skuldsanering. Men skulderna kommer ändå att betraktas som dina, och du måste betala därefter.
- Nej, eftersom skulderna inte är dina kan du inte få skuldsanering. Du måste alltså betala dem.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #1 skrivet: Maj 05, 2010, 20:01:20 » |
|
Och precis av den anledningen bestrider vi allting så långt det bara är möjligt... 
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
anno
Full Member

Antal inlägg: 246
Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #2 skrivet: Maj 05, 2010, 20:05:06 » |
|
stackars krake,, jag blir lika vilsen av att läsa inläggen,, 
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
hussen
Newbie
Antal inlägg: 6
|
 |
« Svara #3 skrivet: Maj 05, 2010, 20:28:23 » |
|
Fast i alla fall den första frågan är väl lite så som du spaltat upp det vad jag har förstått på forumet. Studieskulder som är hos KFM räknas in, men den del som förfaller till betalning efter att skuldsaneringen börjat har du fortfarande att betala.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #4 skrivet: Maj 05, 2010, 23:07:30 » |
|
Jag ska svara efter bästa förmåga vilket inte säger ett dyft  1. De skulder som har förfallit räknas in i skuldsaneringen. Om man får skuldsanering skall det finnas möjlighet att begära anstånd med betalningen till csn under skuldsaneringstiden men är inte hundra så det bästa är att kontakta csn. 2. Skulden i sig är inte borta utan det är bara staten som inte befattar sig med sådana fordringar. Är en skuld preskriberad så är den om inte gäldenären varit fullt införstådd med att den varit preskriberad och trots detta godkänner att den ej är preskriberad, men vem gör det?  ? 3. Om man glömmer att ta med en skuld i skuldsaneringen så är det Borgenären som skall bevaka sina intressen och det gör denne genom att läsa i http://www.bolagsverket.se/etjanster/poit/. 4. Polisanmälan?  ?? Är det någon med bättre vetande så kom i luckan
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
mna
Newbie
|
 |
« Svara #5 skrivet: Maj 06, 2010, 01:27:05 » |
|
Jag ska svara efter bästa förmåga vilket inte säger ett dyft  Men tack ändå 1. De skulder som har förfallit räknas in i skuldsaneringen. Om man får skuldsanering skall det finnas möjlighet att begära anstånd med betalningen till csn under skuldsaneringstiden men är inte hundra så det bästa är att kontakta csn.Förfallit innebär i detta fall...? (Det är länge sedan jag pluggade, och mer än tio år sedan jag slutade betala till CSN - men studielånen är ju upplagda för en livstid, väl.) 2. Skulden i sig är inte borta utan det är bara staten som inte befattar sig med sådana fordringar. /.../Hm. Det var en ny vinkel för mig. En preskription innebär alltså egentligen inget i skuldfrågan. Det skulle innebära att preskription inte finns - som jag uppfattar ordet. (Även om det i och för sig är bra om KFM inte bryr sig. Men det råder ju delade meningar om. En handläggare säger att det är så, en jurist på KFM tvärtom, att KFM börjar kräva in allt, även "preskriberat" om jag söker skuldsanering.) 3. Om man glömmer att ta med en skuld i skuldsaneringen så är det Borgenären som skall bevaka sina intressen och det gör denne genom att läsa i http://www.bolagsverket.se/etjanster/poit/. 4. Polisanmälan? ??Jomen det gjorde jag givetvis. Killen hade gjort mer än 30 bedrägerier i mitt namn, och en del annat på andra håll. Men åklagaren gick vidare med endast tre. Vilket finansbolagen kunnat använda till sin fördel, då det mesta inte prövades överhuvudtaget. (Han fick f ö 14 månaders fängelse. Senare 4,5 år till efter stämpling till mord.) Är det någon med bättre vetande så kom i luckan
[/color]
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #6 skrivet: Maj 06, 2010, 01:58:02 » |
|
Jag ska svara efter bästa förmåga vilket inte säger ett dyft  Men tack ändå 1. De skulder som har förfallit räknas in i skuldsaneringen. Om man får skuldsanering skall det finnas möjlighet att begära anstånd med betalningen till csn under skuldsaneringstiden men är inte hundra så det bästa är att kontakta csn.Förfallit innebär i detta fall...? (Det är länge sedan jag pluggade, och mer än tio år sedan jag slutade betala till CSN - men studielånen är ju upplagda för en livstid, väl.) 2. Skulden i sig är inte borta utan det är bara staten som inte befattar sig med sådana fordringar. /.../Hm. Det var en ny vinkel för mig. En preskription innebär alltså egentligen inget i skuldfrågan. Det skulle innebära att preskription inte finns - som jag uppfattar ordet. (Även om det i och för sig är bra om KFM inte bryr sig. Men det råder ju delade meningar om. En handläggare säger att det är så, en jurist på KFM tvärtom, att KFM börjar kräva in allt, även "preskriberat" om jag söker skuldsanering.) 3. Om man glömmer att ta med en skuld i skuldsaneringen så är det Borgenären som skall bevaka sina intressen och det gör denne genom att läsa i http://www.bolagsverket.se/etjanster/poit/. 4. Polisanmälan? ??Jomen det gjorde jag givetvis. Killen hade gjort mer än 30 bedrägerier i mitt namn, och en del annat på andra håll. Men åklagaren gick vidare med endast tre. Vilket finansbolagen kunnat använda till sin fördel, då det mesta inte prövades överhuvudtaget. (Han fick f ö 14 månaders fängelse. Senare 4,5 år till efter stämpling till mord.) Är det någon med bättre vetande så kom i luckan
[/color] 1. Förfallna innebär de avbetalningar du skulle ha gjort. livstid innebär som längst till 60 eller 65 kommer inte riktigt ihåg vilket. 2. Själva preskriptionsförfarandet härstammar från tror det var på 1600 talet då den dåvarande kungen klargjorde att han inte tänkte befatta sig med skulder äldre än 25 år. Så man kan säga att redan då var kungen längre kommen i evolutionen än dagens politiker.  För oss skuldsatta existerar ju givetvis inte skulden men jag skulle kunna tänka mig att inkasso bolagen fortfarande har nytta av den skattemässigt. Vad menar du att kfm kräver in allt? Menar du att den per automatik ej skulle vara preskriberad om du tar med den i skuldsaneringen så är det inte så. Jag uppfattade också ordet preskription som typ makulerad men så är inte fallet. 4. Jag skulle ha bestridit fordringarna där bedrägerier har förekommit. Att åklagaren lägger ner ett åtal innebär ju inte att du har köpt eller skrivit på något. Men det är ju vad jag skulle ha gjort, men jag har ju inte alla fakta på bordet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #7 skrivet: Maj 06, 2010, 16:04:45 » |
|
1. Räknas mina studieskulder in i en ev skuldsanering?
Ja, den del av dina studieskulder som har förfallit till betalning. Den del som du ännu inte har fått räkningar på undantas från skuldsaneringen. Dem får du fortsätta att betala. Antingen får du anstånd beviljat så att du fortsätter med CSN-betalningarna först efter att skuldsaneringen är avklarad, eller så får du förbehålla dig CSN-betalningarna i din förbehållsberäkning så att du kan betala dem parallellt med skuldsaneringen. Äldre personer brukar inte få anstånd.
2. Jag har en skuld som har preskriberats. Är den verkligen borta?
Oavsett om den tas med i beslutet om skuldsanering eller inte så omfattas den av skuldsaneringen. Det är inte så att en fordringsägare kan undgå att få sina fordringar skuldsanerade genom att inte anmäla dem i en skuldsanering.
3. Det kan mycket väl finnas skulder som jag inte känner till. (En bedragare tog en rad lån i mitt namn. Och gjorde sitt bästa för att hindra upptäckt av det.) Kan de komma som en obehaglig överraskning efter skuldsanering?
Nej, det kan de inte, om de är äldre än beslutet att inleda skuldsanering. De ingår i skuldsaneringen även om de inte står med i skuldlistan. Men om bedragaren fortsätter att missbruka ditt namn så att det uppstår skulder som är "dina" efter att skuldsanering har inletts så är det ett problem.
4. Mina skulder beror alltså på att en bedragare stulit min identitet och tagit lån i mitt namn. Varför ska jag överhuvudtaget behöva söka skuldsanering? Borde det inte gå att skriva av skulderna med en gång?
Har du dom på att det är ett bedrägeri? För du kan ju inte slippa betala bara för att du säger att det är ett bedrägeri.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
mna
Newbie
|
 |
« Svara #8 skrivet: Maj 21, 2010, 01:04:43 » |
|
Tack Gadreel. Men som sagt - du och dina kollegor lämnar sinsemellan motsägelsefulla svar. Så vem ska jag tro på. 1. Räknas mina studieskulder in i en ev skuldsanering?
Ja, den del av dina studieskulder som har förfallit till betalning. Den del som du ännu inte har fått räkningar på undantas från skuldsaneringen. Dem får du fortsätta att betala. Antingen får du anstånd beviljat så att du fortsätter med CSN-betalningarna först efter att skuldsaneringen är avklarad, eller så får du förbehålla dig CSN-betalningarna i din förbehållsberäkning så att du kan betala dem parallellt med skuldsaneringen. Äldre personer brukar inte få anstånd.
Jag är väl äldre eftersom jag fyllt 50... Men för all del, räknas det in i förbehållet så kanske det skulle fungera.
2. Jag har en skuld som har preskriberats. Är den verkligen borta?
Oavsett om den tas med i beslutet om skuldsanering eller inte så omfattas den av skuldsaneringen. Det är inte så att en fordringsägare kan undgå att få sina fordringar skuldsanerade genom att inte anmäla dem i en skuldsanering.
Det innebär alltså att den väcks till liv igen, som jag befarade. Från att ha varit preskriberad måste den alltså betalas, även om den blir reducerad om jag skulle få skuldsanering. Och får jag inte skuldsanering så kräver KFM in hela igen ...?
3. Det kan mycket väl finnas skulder som jag inte känner till. (En bedragare tog en rad lån i mitt namn. Och gjorde sitt bästa för att hindra upptäckt av det.) Kan de komma som en obehaglig överraskning efter skuldsanering?
Nej, det kan de inte, om de är äldre än beslutet att inleda skuldsanering. De ingår i skuldsaneringen även om de inte står med i skuldlistan. Men om bedragaren fortsätter att missbruka ditt namn så att det uppstår skulder som är "dina" efter att skuldsanering har inletts så är det ett problem.
Han har åtminstone blivit av med ID-kortet med hans foto och mitt namn och personnummer. Men vem som helst kan ju återupprepa brottet - man är aldrig säker.
4. Mina skulder beror alltså på att en bedragare stulit min identitet och tagit lån i mitt namn. Varför ska jag överhuvudtaget behöva söka skuldsanering? Borde det inte gå att skriva av skulderna med en gång?
Har du dom på att det är ett bedrägeri? För du kan ju inte slippa betala bara för att du säger att det är ett bedrägeri.
Problemet är - som jag skrev i något inlägg - att det rör sig om 30-35 bedrägerier riktade bara mot mig. Åklagaren valde att gå vidare med tre. Att gå vidare med fler var bara onödigt jobb för henne. Alltså finns det ingen dom på de övriga, och därmed står jag rättslös utan möjlighet att göra något åt saken. I övrigt har polisen bland annat beslagtagit ett ID-kort med bedragarens foto och mina personuppgifter. Jag försökte få ut originalhandlingarna för ett större kreditköp från företaget där han köpt en dyr ljudanläggning. men fick beskedet att firman hade sålts och den nye ägaren hade inte kvar några papper. (Låter rätt klart att han var medbrottsling, tycker jag.) Så KFM borde också förstå hur det ligger till. Och ha möjligheter att agera inom lagens ram. (Man ska ta hänsyn till hur skulderna uppkommit, och det finns möjlighet till total avskrivning.) Men det är ju en fråga om vilja. Sedan säger man ju från KFM:s sida också att skulderna inte är mina - och därför kan jag inte få skuldavskrivning...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Immigranten
|
 |
« Svara #9 skrivet: Maj 21, 2010, 01:45:19 » |
|
Om KFM aksepterer at skulderna inte er dina, varfor vil KFM då at du ska betala dom?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #10 skrivet: Maj 21, 2010, 08:30:41 » |
|
Jag skulle bestrida betalningsansvar och sedan i tingsrätten hänvisa till de andra domar om bedrägeri som finns, så får tingsrätten avgöra hur troligt det är att det är du som är ansvarig.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #11 skrivet: Maj 21, 2010, 15:14:43 » |
|
Jag skulle bestrida betalningsansvar och sedan i tingsrätten hänvisa till de andra domar om bedrägeri som finns, så får tingsrätten avgöra hur troligt det är att det är du som är ansvarig.
Precis så skulle jag faktiskt också gjort.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|