Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gällande preskistionstiden på försäkringskassan??  (läst 4690 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
sanna71
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« skrivet: Maj 05, 2010, 10:33:09 »

Hej!
Jag undrar om någon vet vad som gäller skuld på försäkringskassan:.
Jag fick igår hem ett brev från försäkringskassan, där det står att jag har en skuld på över 8000 kr, denna skulden visste jag inte ens om om att jag hade hos dom, så jag ringde upp till dom och frågade vad detta var för skuld. Svaret jag fick var att det är gamla skulder av för mycket utbetalt i bostadsbidrag sedan år 2004 och 2008. Då förklarade jag att för många år sedan så kom jag och försäkringskassan överens om att de skulle dra en viss summa pengar från mitt barnbidrag ( dom ville dra speciellt från barnbidraget, sa dom, pga att dom kollade hur gammal min son var och såg att jag kommer att ha barnbidrag under många år till, och att då visste dom att dom varje mån skulle kunna dra dessa pengar) varje månad fram tills dess att min skuld för för mycket utbetalt bostadsbidrag var färdigbetalt. Dom drog dessa pengar från barnbidraget varje mån i flera år, sen helt plötsligt så drogs det inga mer pengar från försäkringskassan och då tog jag såklart för givet att hela skulden nu var avbetald och att jag inte hade kvar någon skuld tilll försäkringskassan mer. Jag har sedan flera år inte heller fått hem något brev el likande som visat på att jag skulle ha några skulder hos dom heller samt att jag även för ett par år sedan(tror det var år 2008 el år 2009) också fick tillbaka pengar från försäkringskassan då jag fått för lite i bostadsbidrag. Då tycker man ju att om jag skulle få tillbaka pengar från dom , att dom skulle ha hört av sig till mig om jag nu hade skulder kvar hos dom, att dom då skulle ha frågat mig om jag ville ta dom pengarna jag fick tillbaka och att dom drog dessa pengar för skulden, eller hur? Med tanke på allt detta så har jag ju givetvis trott att jag inga skulder hade kvar hos försäkringskassan.
Hur är det egentligen?
Jag sa till försäkringskassan att jag skulle ta reda på via en budget och rådgivare vad som gäller, typ preskibitionstid för skulderna och varför dom inte hört av sig om att jag skulle ha skulder hos dom på flera år osv. Då sa hon på försäkringskassan att hon ville att jag skulle vänta med att fråga budget och skuldrådgivaren  om detta för hon ville själv kolla upp vad som gällde om det. Jag pratade med dom igår och trodde hon skulle ringa upp mig igår också, men dom har inte ringt än, så det kanske dom gör idag...?? Men idag ska jag till min rådgivare på kommun, ska jag prata med henne om detta el ska jag vänta med det som försäkringskassan vill?

MVH Sanna
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #1 skrivet: Maj 05, 2010, 13:43:32 »

Jag tycker att du ska prata med din budgetrådgivare om det, men du behöver ju inte göra något förrän Fk har hört av sig.
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #2 skrivet: Maj 05, 2010, 17:38:58 »

Det är 10 år på den skulden.
Har själv en sådan skuld och har dividerat detta med Kfm bl.a.
Dom skriver såhär:

"Lag (1982:188) om preskription av skattefordringar är inte tillämplig på FK Statlig Fordrans fordringar enligt den lagens 1 § eftersom det inte är en fordran som drivs in enligt bestämmelserna i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar mm. Din skuld till FK omfattas av förordningen (1993:1138) om hantering av statliga fordringar enligt den lagens 2 §. Angående preskription av FK Statlig fordrans fordringar gäller preskriptionslagen (1981:130) och enligt dess 2 § preskriberas fordran 10 år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan."

Däremot var det inga problem att få en avb.plan på denna skulden, men då får man ringa till något ställe i Östersund (Statlig fordran) som har hand om det. Tog lite tid innan jag fick reda på det, efter massa mail och telefonsamtal till FK, där ingen visste vart man skulle vända sig om man ville göra en avbetalning!  Roll Eyes
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: