Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nytt mail idag till våra 349 riksdagsledamöter  (läst 13369 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #15 skrivet: Maj 05, 2010, 20:28:36 »

Anno

Behåll dina personliga åsikter om mig.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #16 skrivet: Maj 05, 2010, 21:02:32 »

Som ett resultat av det senaste mailutskicket har jag och en person här från Stockholm idag varit och träffat 3 st center-politiker. Lennart Levi och Kenneth Johansson (som tillsammans med Rickard Ahlström skrev en artikel i SVD. Rickard Ahlström som i sin tur är "mentor" eller handledare åt Mattias Savemark som i sin tur skrev den utmärkta artikeln om skuldsanering). Länk till Levi, Johanssons och Ahlströms artikel i SVD Brännpunkt.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skuldsattningen-hotar-folkhalsan_4526937.svd

Så, hursomhelst, idag hade vi möte med Centern, förutom Levi och Johansson deltog en person från civilutskottet. Det var ett bra möte och det verkar som om inte speciellt många är helt glada över att Insolvensutredningen har styckats.

Så nog är det viktigt att vi fortsätter ha kontakt.

Vi ska skriva ihop en lista på vad vi tror behöver åtgärdas för att situationen ska bli mindre dålig. Lämna gärna förslag här på vad just du tycker är fel med UB och obeståndslagstiftningen.
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #17 skrivet: Maj 05, 2010, 21:44:53 »

Min åsikt a.n.g skuldsaneringslagen om detta med 10 år som praxis för skadeståndsskulder borde vara 5 år.
Men nu är ju t.o.m 10 års praxisen totalt borta. Vad säger då regeringen till oss tusentals f.d kriminella?

Jo, det är ju bra att du är drogfri och nu lever på den rätta sidan staketet.
Men leva som en normal Svensson. Det anser vi att det är du inte värd.
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #18 skrivet: Maj 05, 2010, 23:23:31 »

Jag tycker inte det är snyfthistorier när man lägger fram fakta hur folk i överskuldsatthet har det. Det är ett helvete och det skall de veta.  Det är inte tillrådigt att t ex  låta barn växa upp i sådan fattigdom att det hämmar deras utveckling. Det är inte mänskligt att låta människor befinna sig i utanförskap i tid och evighet och som förkortar deras liv med 20-30 år. För att inte tala om hur hälsan påverkas i närtid. Det ligger utanför alla mänskliga konventioner att med styrmedel från en regering förpassa folk till utanförskap (sen må de vara skyldiga CSN, Försäkringskassan eller gud vet vem) men det är regelverk som stryper alla möjligheter för männsikor. Till och med möjligheten att betala tillbaka.

Beträffande Inkasso - de har fått ekobrottsmyndigheten på sig så det är verkligen idé att föra talan mot.

Som sagt var så handlar det inte om vad vi tycker utan vad som ger mest resultat. Jag tycker precis som du att varje sådan snyfthistoria eller vad det månde vara är en katastrof. Men helt uppenbart så verkar dessa argument inte bita ett dyft på våra politiker. Därav efterlyser jag en styrgrupp som kan ta fram syfte och mål med våra olika ageranden, precis som inkasso har sina lobbyister, man ska inte tro att dom inte vet exakt vad dom sysslar med för det vet dom, så varför ska inte vi kunna kör samma race?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #19 skrivet: Maj 05, 2010, 23:31:01 »

Som ett resultat av det senaste mailutskicket har jag och en person här från Stockholm idag varit och träffat 3 st center-politiker. Lennart Levi och Kenneth Johansson (som tillsammans med Rickard Ahlström skrev en artikel i SVD. Rickard Ahlström som i sin tur är "mentor" eller handledare åt Mattias Savemark som i sin tur skrev den utmärkta artikeln om skuldsanering). Länk till Levi, Johanssons och Ahlströms artikel i SVD Brännpunkt.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skuldsattningen-hotar-folkhalsan_4526937.svd

Så, hursomhelst, idag hade vi möte med Centern, förutom Levi och Johansson deltog en person från civilutskottet. Det var ett bra möte och det verkar som om inte speciellt många är helt glada över att Insolvensutredningen har styckats.

Så nog är det viktigt att vi fortsätter ha kontakt.

Vi ska skriva ihop en lista på vad vi tror behöver åtgärdas för att situationen ska bli mindre dålig. Lämna gärna förslag här på vad just du tycker är fel med UB och obeståndslagstiftningen.

Att människor i dagens samhälle betraktas som produkter. Mitt förslag är att man när obestånd uppkommer så skall gäldenären tillsammans med borgenären finna en hållbar lösning tillsammans, det är ju bägges ansvar att det skall lösa sig. Om man ej kan komma till en ömsesidig lösning så lämnar man ärendet vidare till tinget som utarbetar en vettig avbetalningsplan som skall vara tidsbegränsad.
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member

Antal inlägg: 1169

« Svara #20 skrivet: Maj 05, 2010, 23:41:15 »

@Nightmare. Jag tror du har helt rätt. På både styrgrupp och på att det bästa vore en överenskommelse mellan borgenär och gäldenär när livet dyker ner i fel fåra.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: