Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Företaget finns inte?  (läst 4288 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« skrivet: Maj 04, 2010, 11:16:27 »

Jag sitter och håller på med min skuldsanerings ansökan. Då jag ska leta upp ett organisationsnummer för en skuld som Marginalen är ombud för visar det att bolaget är ner lagt (Likviderad). Vad roligt så vilken är det då som ska ha 550 000kr. Vad är kunden som sa nej till mitt förslag. Nu finns bolaget i andra former i landet men just det bolaget som dem är ombud för finns inte. Vilken har begärt att dem ska skicka in det till kfm?

Loggat
Annsie
Full Member

Antal inlägg: 233

« Svara #1 skrivet: Maj 04, 2010, 11:56:42 »

Aha en bra grej är alltså att kolla alla orgnr. innan man skriver ner bolagen på sin skuldlista?
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Maj 04, 2010, 12:25:57 »

I skuldesaneringsformuläret vill dem ha organisationsnummer till både ombudet och borgenären även om det inte är livsviktigt. Men jag tänker vara noga för att slippa få dokumenten för ytterligare komplettering. I den resan får jag se att Marginalen leker ombud åt ett bolag som är under likvidation vilket får mig att fråga vilken dem företräder samt varför inte ett denuationsbrev går ut vilken som äger skulden idag?

För även om skulden är hos kfm borde jag vet vilken som är ägare eller har jag fel

Leif
Loggat
Annsie
Full Member

Antal inlägg: 233

« Svara #3 skrivet: Maj 04, 2010, 13:19:30 »

Nä, visst känns det som man vill veta vem man ska betala till.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #4 skrivet: Maj 04, 2010, 14:04:21 »

Om fordringsägaren har ett inkassobolag som ombud tycker inte jag att man behöver ange fordringsägarens organisationsnummer. Organisationsnumret är bra för skuldsaneringsteamet att ha om det rör sig om en skuld till exempelvis Berras Bilskrot eller något annat mindre känt företag.

Skuldförteckningen i ansökan används först och främst till att se om gäldenären är kvalificerat insolvent. Då är skuldens storlek, både ränte- och kapitaldel, samt räntan viktiga uppgifter

Om man inleder skuldsanering och samtliga skulder som finns i ansökan inte bevakas självmant använder man ansökan som en kontaktlista. I allmänhet bevakas de skulder som handhas av inkassobolag, de har (ofta) professionella rutiner för skuldsanering, men andra fordringsägare som inte är inkassobolag eller banker kan vara mer knepiga.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 04, 2010, 15:35:46 »

Problemet här är att om bolaget inte existera så kan knappas inkasso vara ombudet till något som inte finns. Då blir det frågan om skulden är berättiga. Fråga två gäller om Inkasso försöker stoppa pengar i egen ficka. För så länge som dem inte äger skulden måste det finnas en ägare. Är bolag nerlagt så vem äger skulden. Vem fan betalar jag till. Detta visar för mig att inkassobolagen är en stora bluffare om man företräder något som inte finns längre.

Det roliga är jag har varit i kontakt med dem förra veckan och då har en borgenär lyckats med att säga nej till mig förslag. Hur fan kan dem det när dem inte finns längre?

Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #6 skrivet: Maj 05, 2010, 13:20:27 »

Marginalen kanske är ombud för flera borgenärer? Det kanske är likvidatorn? Oavsett är det inte jättemycket mening med att gräva i det om du ska söka skuldsanering.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 05, 2010, 15:19:12 »

Du har nog rätt som vanligt Gadreel men det är nog stridshästen i mig som får upp lukten på något. Jag håller på min skuldsanering ansöka som inget har hänt men den här saken irriterar mig lite.

För är skulden inte berättiga så tjänar marginalen pengar på bekostnad av andra. Ett problem med skuldsanering som den ser ut idag är att man erkänner skulderna och när inkasso ser att någon söker kan dem kast in vilken dynga dem vill eftersom gäldenären kan inte ta risken att bestridda.

Men som vanligt har du rätt Gadreel. Jag tänker inte bränna mer energi på det här. De senaste åren får var nog. Kanske ditt bästa råd till mig hittills Grin
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #8 skrivet: Maj 05, 2010, 15:36:56 »

Du har nog rätt som vanligt Gadreel men det är nog stridshästen i mig som får upp lukten på något. Jag håller på min skuldsanering ansöka som inget har hänt men den här saken irriterar mig lite.

För är skulden inte berättiga så tjänar marginalen pengar på bekostnad av andra. Ett problem med skuldsanering som den ser ut idag är att man erkänner skulderna och när inkasso ser att någon söker kan dem kast in vilken dynga dem vill eftersom gäldenären kan inte ta risken att bestridda.

Men som vanligt har du rätt Gadreel. Jag tänker inte bränna mer energi på det här. De senaste åren får var nog. Kanske ditt bästa råd till mig hittills Grin

hoppas att allt går bra leffa, jag håller tummarna
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: