anno
Full Member

Antal inlägg: 246
Kunskap är makt !
|
 |
« skrivet: Maj 03, 2010, 11:39:28 » |
|
Den 28 januari gick Justitiedepartementet ut med ett pressmeddelande om slutbetänkandet Ett samlat insolvensförfarande - förslag till ny lag, se följande länk: http://www.regeringen.se/sb/d/12512/a/138572Utredningens delbetänkande kan du läsa om här: http://www.regeringen.se/sb/d/10891/a/112108Någon proposition har ännu inte kommit. Med vänlig hälsning Katarina Willstedt
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #1 skrivet: Maj 03, 2010, 11:45:08 » |
|
Har hon druckit något? Vad vad det som kom i april? Är något av detta aktuellt eller? Som jag ser det så är det ännu en politiker som sover på jobbet
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #2 skrivet: Maj 03, 2010, 15:06:21 » |
|
Har hon druckit något? Vad vad det som kom i april? Är något av detta aktuellt eller? Som jag ser det så är det ännu en politiker som sover på jobbet
Undrar jag också, alltså vad var det som kom i april? Länk till materialet skulle absolut inte skada.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #3 skrivet: Maj 03, 2010, 15:30:24 » |
|
Nej jag sover inte samt har jag inte druckit,  jag fick detta på min mejl idag efter att ha gjort en del förfrågningar till ett antal politiker i Justitiedepartementet, jag förmodar att ni kanske kände till detta förslag?? i så ffall för er var det gamla nyheter, Jag klistrade in texten och länken utan att granska innehållet,,
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #4 skrivet: Maj 03, 2010, 15:36:25 » |
|
Jag syftade inte på dig utan Katrina Wilstedt. Det kom ett nytt förslag nu i april som har skickat ut på remiss och hon hänvisar till en gammal. Eller är det jag som är ute och cyklar?  ?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #5 skrivet: Maj 03, 2010, 16:02:46 » |
|
ok,, ha ha  Jag väntar på svaret när propositionen är klar ,, jag fortsätter att göra efterfrågningar Är det nya förslaget likt den gamla,? så verkar det som att hon har skickat fel , eller 
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #6 skrivet: Maj 04, 2010, 14:41:17 » |
|
En länk till det nya förslaget hade inte skadat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #7 skrivet: Maj 04, 2010, 15:16:00 » |
|
Det hon skickade mig var det nya förslaget, men åter igen jag inväntar svar om propositionen kommer när som
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #9 skrivet: Maj 05, 2010, 10:09:07 » |
|
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #10 skrivet: Maj 05, 2010, 14:34:34 » |
|
Skrämmande att dom inte ens reflekterar över Borgenärens ansvar i det hela. Min ståndpunkt är att skatter skall betalas först och borde ha längre preskriptionstid än E-mål, eftersom skatteverket inte har någon som helst delaktighet i varför en skattepliktig vara eller tjänst ej betalats någon skatt på. Däremot har varje Borgenär i E-mål haft ett eller fler fingrar med i spelet när dom varit med och beslutat om en kredit av det ena eller det andra slaget risken dom tar får dom redan kompensation för genom räntan. Vidare tycker jag inte heller att bidrag skall utmätas utan bidrag som skulle ha blivit utmätt får frysa inne hos kommun/stat för varför skall skattemedel betala privatas skulder, ett bidrag skall gå till det det är avsett för och inget annat. Med detta tänk så är nuvarande system helt förkastligt. En absolut preskription på E-mål på ca 10 år och en på A-mål på ca 15 år är en mer rättvis fördelning.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #11 skrivet: Maj 05, 2010, 19:40:44 » |
|
Skrämmande att dom inte ens reflekterar över Borgenärens ansvar i det hela. Min ståndpunkt är att skatter skall betalas först och borde ha längre preskriptionstid än E-mål, eftersom skatteverket inte har någon som helst delaktighet i varför en skattepliktig vara eller tjänst ej betalats någon skatt på. Däremot har varje Borgenär i E-mål haft ett eller fler fingrar med i spelet när dom varit med och beslutat om en kredit av det ena eller det andra slaget risken dom tar får dom redan kompensation för genom räntan. Vidare tycker jag inte heller att bidrag skall utmätas utan bidrag som skulle ha blivit utmätt får frysa inne hos kommun/stat för varför skall skattemedel betala privatas skulder, ett bidrag skall gå till det det är avsett för och inget annat. Med detta tänk så är nuvarande system helt förkastligt. En absolut preskription på E-mål på ca 10 år och en på A-mål på ca 15 år är en mer rättvis fördelning. inget är bestämt ännu, har du något förslag ?, mejla K.Brännström så hon får en insikt om oss, jag skulle inte bli förvånad om hon går in här på forumet för att skapa sig en uppfattning om oss och hur det ser ut jag tänker mejla henne för jag är inte så säker att hon förstår vad det handlar om att vara evighetsgeldenär skadar aldrig.
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
Leffa
|
 |
« Svara #12 skrivet: Maj 05, 2010, 22:59:18 » |
|
Anno.
Du har nog missat en hel del. Denna Brännström är ingen ny bekantskap för hos. Många är vi som har stånga oss blodig mot tanten. Tyvärr så blir det inte lätt att få damen att ändra uppfattning.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ulrika Ring
|
 |
« Svara #13 skrivet: Maj 05, 2010, 23:18:53 » |
|
Frågan är
Vem är Katarina Willstedt? Hon verkar inte vara någon ledamot. Inte som jag kan se från riksdagens lista i alla fall. Tjänsteman kanske? @"Anno" Vem är hon? Vilket parti tillhör hon? Har du någon aning?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
anno
Full Member

Kunskap är makt !
|
 |
« Svara #14 skrivet: Maj 05, 2010, 23:28:10 » |
|
Hon citerade med Katarina Willstedt Informationsenheten Sveriges riksdag 100 12 Stockholm
jag tror inte hon tillhör nåt parti, det framgick inte ,
|
|
|
Loggat
|
Anno92
|
|
|
|