Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frågor om löneutmätning  (läst 13131 gånger)
0 Medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
cee
Jr. Member
**

Antal inlägg: 68

« skrivet: Maj 02, 2010, 18:12:56 »

Hej!

Har skulder på ca 200 000 och har fast jobb och haft löneutmätning i 6 månader där dom drar ca 9500kr i månaden.

Har nu blivit erbjuden ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare med högre lön, vilket är bra så att jag kan betala mer!
Men problemet är att det kan vara lite känsligt om jag har löneutmätning hos den nya arbetsgivaren.

Kan jag på något sett få tillstånd att betala direkt själv till KFM istället eller att de direkt drar från mitt bankkonto? Självklart
vill jag fortsätta och betala men om det går att lösa det smidigare.
KFM måste ju vara intresserade av att jag får högre lön..

Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #1 skrivet: Maj 02, 2010, 19:45:07 »

Hej!

KFM går inte med på egna inbetalningar enligt mina erfarenheter. De kommer att skicka papper gällande utmätning till din nya arbetsgivare.

Anmäler du inte ditt nya arbete/inkomst till KFM så kommer de nog inte märka att du har nytt arbete förrän nästa deklaration. Vet du med dig att du får kicken när de får reda på att du har utmäting så är det ju inte mening att byta jobb.

Tänk igenom noga,jag själv fick sparken för att de skickade in papper till min arb.givare, trots att jag själv skickade in arb.givare intyg och lönespec, men det spelade inge roll,de kontaktar arbetsgivaren ändå!

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #2 skrivet: Maj 02, 2010, 20:25:11 »

Cee!!Där kan jag skriva med gott samvete.KFM är ok i många fall,men jag hade samma plan.Ok lite för att få koll på
mina egna skulder+att jag inte ville dom skulle kontakta mitt arbete,
Jag föreslog att räkna ut vad ni ska ha från mig så betalar jag in samma belopp till er utan att blanda in min arbetsgivare.
Jag lade fram det såhär-
1--Jag riskerar mitt arbete pga löneutmätning.Vi har en annan som blev av med arbetet pga detta.
2--Jag skäms otroligt mycket för detta och vill ju inte man ska behöva gå med dumstruten på huvet,Hehehe där är han dom drar 5000:- från.
3--Om ni nu inte kan acceptera detta så är risken stor att ni får 0:-pga jag kanske överväger att sluta frivilligt.
Då kan ni jaga mig lite mer.

SVAR FRÅN KFM----TYVÄRR VI HAR VÅRA REGLER---
Så att komma överrens med dom i detta fall kan jag bara säga det kommer aldrig att accepteras.
I detta fall kanske handläggaren kan ge dig en chans som jag tyckte dom kunde göra.
Men denna myndighet styrs av regler som alla andra har.
Loggat
anno
Full Member

Antal inlägg: 246

Kunskap är makt !

« Svara #3 skrivet: Maj 02, 2010, 20:37:17 »

Hej!

KFM går inte med på egna inbetalningar enligt mina erfarenheter. De kommer att skicka papper gällande utmätning till din nya arbetsgivare.

Anmäler du inte ditt nya arbete/inkomst till KFM så kommer de nog inte märka att du har nytt arbete förrän nästa deklaration. Vet du med dig att du får kicken när de får reda på att du har utmäting så är det ju inte mening att byta jobb.

Tänk igenom noga,jag själv fick sparken för att de skickade in papper till min arb.givare, trots att jag själv skickade in arb.givare intyg och lönespec, men det spelade inge roll,de kontaktar arbetsgivaren ändå!

Det där var intressant,, att du fick sparken för att KFM gjorde en löneutmätning,  sånt trodde inte jag hände, men det är ju flaggvarning för hur farligt detta eller katastrofalt för den enskilde  Sad
Loggat

Anno92
cee
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Maj 02, 2010, 20:43:15 »

Synd det för man tycker att man kan få en chans och sköter man inte det då får man aldrig chansen...Gick det att lösa så skulle dom kunna dra 2000kr till per månad men då vill dom väl inte ha pengarna då =)
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Maj 02, 2010, 20:47:04 »

Du kommer troligen få samma ironiska svar jag fick från min krononisse.
Men du har ju haft chansen i 3 år innan,varför ska vi nu ge dig en chans??
Du hade ju kunnat göra egna inbetalningar och då bevisat din medgörlighet,
Men ett tips du kan ju alltid höra med KFM ändringar kan ske även om det är lite troligt.
Frågar man inte så får man inget svar heller.
Men av egen erfarenhet så är jag 100 på att det blir nej.
Men som jag skriver det kostar gratis att fråga
Loggat
cee
Jr. Member
**

« Svara #6 skrivet: Maj 02, 2010, 20:51:12 »

Skulle denna lösning fungera?

Jag kontaktar alla inkassobolag och betalar samma summa totalt som KFM mäter och på så sätt behöver KFM inte vara inblandat..

Funkar det?
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Maj 02, 2010, 21:14:43 »

A-Mål?Huh?
E-Mål?Huh?
Mycket beror lite på hur det ser ut.Hur många fordringsägare ligger inne på KFM tex.
Lite svårt att ge dig råd innan man vet allt.Ett bra tips är läs igenom forumet där finner du massa svar du egentligen
inte behöver fråga om.
Allt går absolut men frågar är som jag skriver hur många ligger inne på KFM.
Det kanske kan bli lite svårare att göra en uppgörelse med inkassobolagen om det redan ligger på KFM.
För deras resonemang är ändå trots allt vi får ju ändå in våra pengar när det ligger på utmätning,så varför ska vi chansa genom att
ge dig en chans att betala detta själv
Loggat
anyday_now
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Maj 02, 2010, 21:52:30 »

Hej!

Det där var intressant,, att du fick sparken för att KFM gjorde en löneutmätning,  sånt trodde inte jag hände, men det är ju flaggvarning för hur farligt detta eller katastrofalt för den enskilde  Sad

Jodå det händer absolut! jag fick kicken för att jag jobbade som ekonomiassistent, och det var väl inte passande att en sån har anmärkingar. Inte för att jag hade acces till några pengar alls, och inte för att nån annan än ekonomichefen visste det,men kicken fick jag....

Cee,Jag tror TYVÄRR inte som kenny555 skriver att fodringsägarna kommer gå med på att betala av till dom direkt,de får ju redan in lite via utmätningen.Spelar oftast ingen roll att de kan få lite mer om du betalar i själv.TYVÄRR.  Man kan alltid försöka dock!

Om jag vore du skulle jag jobba kvar och låta utmätningen ha sin gång tills skulderna är borta,de kan ju dra väldigt mycket och du har inte så stora skulder att det är oöverskådligt.....
Loggat

cee
Jr. Member
**

« Svara #9 skrivet: Maj 02, 2010, 22:14:40 »

Ok tack för alla svar!

Ska slå dem en signal och höra i alla fall.
Loggat
kenny555
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Maj 02, 2010, 22:24:40 »

Anyday!!!Om du läser vad jag skrivit så skriver jag klart och tydligt att
Jag tror det kanske blir svårare att nå en uppgörelse med inkassobolagen om det redan ligger hos KFM
För deras resonemang är ändå trots allt vi får ju ändå in våra pengar när det ligger på utmätning.Så varför ska vi chansa
genom att ge dig en chans att betala detta själv??
Loggat
anyday_now
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Maj 02, 2010, 22:31:19 »

Anyday!!!Om du läser vad jag skrivit så skriver jag klart och tydligt att
Jag tror det kanske blir svårare att nå en uppgörelse med inkassobolagen om det redan ligger hos KFM
För deras resonemang är ändå trots allt vi får ju ändå in våra pengar när det ligger på utmätning.Så varför ska vi chansa
genom att ge dig en chans att betala detta själv??

Sorry jag skrev lite snurrigt! (borde gå och sova...) Jag menar såklart att jag håller med dig, det är ju klart att det är svårare att nå uppgörelse med inkasso när de redan ligger hos KFM precis som du skrev....
Loggat

fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #12 skrivet: Maj 02, 2010, 23:10:57 »

Skulle denna lösning fungera?

Jag kontaktar alla inkassobolag och betalar samma summa totalt som KFM mäter och på så sätt behöver KFM inte vara inblandat..

Funkar det?

Jag tycker absolut att du ska pröva! Frågan är om du har A eller E-mål? Tror inte staten går att deala med!  Undecided
Har själv gjort ett försök med detta, och det lyckades nästan! Hade 10 E-mål, 9 fordringsägare gick med på att dra tillbaka från Kfm, men då erbjöd jag lite mer än vad dom fick genom löneutmätningen, det är liksom förutsättningen!
Och det kommer du ju också att kunna göra om du får högre lön.
Tyvärr var det 1 fordringsägare som sa nej, och det var Nordea, och vad jag har läst här på forumet så verkar banker var dom svåraste att göra uppgörelser med!
Och går inte alla med på det så faller det ju!  Sad

Loggat
cee
Jr. Member
**

« Svara #13 skrivet: Maj 02, 2010, 23:50:00 »

Det är bara skulder till privata och banker. Värt ett försök i alla fall. Hjälper KFM till att kontakta dem eller gör man det själv? Tänkte att dom är ju bäst på att prata om sånt..inväntar på insolvens och kommunen skuldrådgivare men är kö där...

Tänkte jag skulle slå svea ekonomi en signal också för de lånar ju ut till skuldsaneringen, men har ingen borgensman tyvärr men bra inkomst i alla fall..
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #14 skrivet: Maj 03, 2010, 00:07:51 »

Ok, det är bra att det bara är E-mål.
Nej Kfm hjälper inte till med det, kan jag inte tänka mig i allafall!
Jag mailade alla inkassobolag, berättade min plan och skrev att jag hade 10 fordringsägare, just för att dom ska förstå att ALLA måste vara med om det ska funka. Sen erbjöd jag en summa som var lite högre än genom löneutmätningen.
Du behöver lite utdrag från Kfm för att se hur mycket var och en får genom utmätningen.
Det tar lite tid och det blir ett mailade fram och tillbaka, men som sagt jag lyckdes nästan så jag tror inte det är omöjligt. Nackdelen är ju när man har ok lön och dom kan dra så pass mycket, men jag är ungefär i samma sits som du, men har kommit en bit på väg, Kfm drar nästan 8.000 kr på min lön men jag ser ljuset i tunneln för det är bara c:a 80.000 kr kvar!  Smiley

Svea är jag tveksam till.... skulle aldrig lita på ett inkassobolag som lånar ut pengar! Antagligen ockerränta!
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: