Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hur länge innan man får svar av skusan  (läst 19073 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #15 skrivet: Maj 02, 2010, 12:49:30 »

Nya ärenden läggs i ordning efter ankomstdatumet.  Det är ett stort inflöde av ärenden, över tio procents ökat inflöde, och därför blir det ganska långa väntetider. Jag tror att vi är i början av mars nu och eftersom ärenden omfördelas över landets olika team så ligger alla team ungefär lika. Efter att ärendet har plockats av en handläggare är det svårt att ge en prognos för hur lång tid det tar innan man får avslag eller ett beslut om inledande, och sedan förslag och sist beslut. Det beror på hur mycket som ska utredas. Den kortaste tiden från inledande till beslut är tre månader.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #16 skrivet: Maj 02, 2010, 17:10:08 »

Så antalet ansökningar om skuldsanering har alltså ökat med 10% det här året??

Grin
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #17 skrivet: Maj 02, 2010, 20:11:11 »

Nej, det är mer än så, jag tror 14 procent, men är inte helt säker.
Loggat
anno
Full Member

Antal inlägg: 246

Kunskap är makt !

« Svara #18 skrivet: Maj 02, 2010, 20:16:49 »

jag vill fråga dig Gadreel, om fogden gör en utmätning, och fördelar mellan dom fodringsägarna man har
, och om man är skyldig Staten pengar, som ex. Csn, försäkringskassan , om intedom tillgångarna räcker till , prioriteras pengarna till staten  ?
Loggat

Anno92
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #19 skrivet: Maj 02, 2010, 22:02:33 »

+14%! UNDERBART!!!!  Grin  Grin  Grin  Grin  Grin

...se nu för allt i världen till att bevilja osså!
Loggat
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #20 skrivet: Maj 03, 2010, 07:26:41 »

Som jag fattat  det så är det upp till handläggaren om det ev ska bli en fortsättning av skuldsaneringen. alltså så är det en enda person som avgör det...  Huh? det finns ju sånna som kanske är hårdare i sitt beslut o vissa kanske är lite snällare...  så är det ju nästan på alla arbetsplatser oavsett vad det gäller.. jajaja jag hamnar väl hos en som är hård  Grin
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
carisma
Hero Member

« Svara #21 skrivet: Maj 03, 2010, 07:31:12 »

kollar man post o inrikestidningar så är det i snitt  ca 37-40 varje dag som får ett positivt beslut för inledande och får skuldsanering. räknar man ut det på ett år så är det  ca 7500 - 8000 st som ska få  inledande och skuldsanering... det är en stor ökning från ca 4000 st   Smiley
Loggat

Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #22 skrivet: Maj 03, 2010, 09:18:47 »

jag vill fråga dig Gadreel, om fogden gör en utmätning, och fördelar mellan dom fodringsägarna man har
, och om man är skyldig Staten pengar, som ex. Csn, försäkringskassan , om intedom tillgångarna räcker till , prioriteras pengarna till staten  ?
Ja, staten har företräde framför andra skulder.
Loggat
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #23 skrivet: Maj 03, 2010, 09:33:46 »

Som jag fattat  det så är det upp till handläggaren om det ev ska bli en fortsättning av skuldsaneringen.

Menar du vid omprövning av skuldsaneringsbeslut? Eller vid grundbeslutet?
Loggat
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #24 skrivet: Maj 03, 2010, 09:38:03 »

kollar man post o inrikestidningar så är det i snitt  ca 37-40 varje dag som får ett positivt beslut för inledande och får skuldsanering. räknar man ut det på ett år så är det  ca 7500 - 8000 st som ska få  inledande och skuldsanering... det är en stor ökning från ca 4000 st   Smiley

Vilka är dessa tidningar och var finns dom? :S
Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #25 skrivet: Maj 03, 2010, 09:40:05 »

Det är bolagsverkets nättidning, Sveriges äldsta tidning, som heter Post- och Inrikes Tidningar. Gå till deras hemsida så hittar du den som pdf.
Loggat
anno
Full Member

Kunskap är makt !

« Svara #26 skrivet: Maj 03, 2010, 10:10:11 »

Ja, staten har företräde framför andra skulder.

Även fast statens pengar inte hamnat hos KFM, ? jag har skulder till fk, men min inkomst räcker inte till att betala så jag ansöker om anstånd varje år som jag fått beviljat, den skulden har aldrig varit hos KFM, men om ex. alektum ansöker om betalningsförläggande, hos kfm. ska jag själv meddela kfm ATT JAG HAR SKULDER hos FK? eller hur fungerar det ?
Loggat

Anno92
carisma
Hero Member

« Svara #27 skrivet: Maj 03, 2010, 10:24:45 »

Som jag fattat  det så är det upp till handläggaren om det ev ska bli en fortsättning av skuldsaneringen.

nä att det är en handläggare som beslutar om det ska bli inledande skuldsanering... alltså en enda person som avgör ödet för en skuldsatt person
Loggat

anno
Full Member

Kunskap är makt !

« Svara #28 skrivet: Maj 03, 2010, 11:03:08 »

nä att det är en handläggare som beslutar om det ska bli inledande skuldsanering... alltså en enda person som avgör ödet för en skuldsatt person

Jag får ingen skuldsanering eftersom KFM anser att jag har för lite skulder för det, ändå har jag blivit evighetsgeldenär , 18 år Angry
Loggat

Anno92
Gadreel
Hero Member

Hemsida
« Svara #29 skrivet: Maj 03, 2010, 14:24:17 »

Jo, visst är det handläggarens beslut att fatta, men känner man sig tveksam om ett ärende så kan man föredra det på ett praxismöte. Under en tid nu har alla avslag föredragits på praxismöten för att kontrollera kvaliteten på avslagen. Man arbetar alltså aktivt med att det inte ska skilja sig mellan handläggarna.

Jag har många gånger varit med om att man har svängt från avslag till inledande när man tillsammans har diskuterat genom allting. Det är ovanligt att det är åt andra hållet, att man först lutar åt att inleda men att det utmynnar i ett avslag.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: