Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering  (läst 81402 gånger)
0 Medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #60 skrivet: Mars 09, 2011, 15:36:33 »

Vid ett beslut om skuldsanering så ingår en betalplan som löper på 5 år. Hur mycket du måste betala beräknas av KFM under handläggningen av ditt skuldsaneringsärende. De regler som ligger till grund för beräkningen är de samma som vid utmätning men beräkningen görs av den som handlägger skuldsaneringen och beloppet skiljer sig i normalfallet ngt från en utmätning, främst pga. att du vid en skuldsanering förbehålls en mindre buffert. Denna buffert förbehålls du eftersom ett skuldsaneringsbeslut ska vara hållbart under fem år till skillnad från ett beslut om utmätning som kan justeras från månad till månad.

Vad gäller omprövning av ett skuldsaneringsbeslut så är det inte heller den disponibla inkomsten som är avgörande. Det avgörande är hur mkt ditt betalningsutrymme har förändrats. Det kan ju t.ex. tänkas att du får ett nytt jobb med högre inkomst men samtidigt får högre resekostnader i samband med arbetet. Eller att du haft ett bostadsbidrag som minskar vid ett lönepåslag vilket leder till att betalningsutrymmet inte ökar i samma grad som lönen.

JOBBAR DU PÅ KF NELSON Huh??

Spelar det egentligen någon roll om vi får den infon eller inte Huh?
Loggat
marianagy
Newbie
*

Antal inlägg: 1

maria, maruska, pustans dotter.

« Svara #61 skrivet: Mars 09, 2011, 16:17:42 »

vad säger du, lura?? Vet du att man inte får ljuga, lura,
stula, bedra? Makthavarna vill inte ha konkurrens! Shocked
Loggat

maria, maruska, pustans dotter
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #62 skrivet: Mars 09, 2011, 18:48:23 »

Vid ett beslut om skuldsanering så ingår en betalplan som löper på 5 år. Hur mycket du måste betala beräknas av KFM under handläggningen av ditt skuldsaneringsärende. De regler som ligger till grund för beräkningen är de samma som vid utmätning men beräkningen görs av den som handlägger skuldsaneringen och beloppet skiljer sig i normalfallet ngt från en utmätning, främst pga. att du vid en skuldsanering förbehålls en mindre buffert. Denna buffert förbehålls du eftersom ett skuldsaneringsbeslut ska vara hållbart under fem år till skillnad från ett beslut om utmätning som kan justeras från månad till månad.

Vad gäller omprövning av ett skuldsaneringsbeslut så är det inte heller den disponibla inkomsten som är avgörande. Det avgörande är hur mkt ditt betalningsutrymme har förändrats. Det kan ju t.ex. tänkas att du får ett nytt jobb med högre inkomst men samtidigt får högre resekostnader i samband med arbetet. Eller att du haft ett bostadsbidrag som minskar vid ett lönepåslag vilket leder till att betalningsutrymmet inte ökar i samma grad som lönen.

bara frågade o det är väl inge fel i det eller? 
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Nightmare
Hero Member

« Svara #63 skrivet: Mars 09, 2011, 19:11:49 »

bara frågade o det är väl inge fel i det eller? 

Nä, bara det inte skrämmer iväg folk, men det kan ju liksom lika gärna vara någon från inkasso som påstår att vederbörande är från kfm. Jag menar vad är det för vits att ens fråga om man inte kan lita på svaret. Tiden lär ändå utvisa om Nelson har speciella kunskaper inom området eller inte.
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #64 skrivet: Mars 09, 2011, 20:16:17 »

Om så är fallet,  välkommen.... mer KFM personer i forumet är alltid bra.  Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Nelson
Newbie
*

Antal inlägg: 13

« Svara #65 skrivet: Mars 22, 2011, 18:43:07 »

Ja jag jobbar på KFM och jag vill säga att jag tycker att NI gör ett fantastiskt jobb här på sidan. Många av er har naturligtvis hamnat i väldigt besvärliga situationer och jag tycker att ni både stöttar varandra och ger varandra värdefulla råd. Jag tror att ett forum som detta är väldigt värdefullt och bidrar gärna med det jag kan.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #66 skrivet: Mars 22, 2011, 21:24:32 »

Den officiella Trean. Välkommen. Ju mer desto roligare.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Nightmare
Hero Member

« Svara #67 skrivet: Mars 23, 2011, 01:40:36 »

Välkommen Nelson. Vi tillsammans med många från "andra sidan" skulle jag snarare vilja säga gör ett fantastiskt jobb här. Jag beundrar er som jobbar på kfm att ni orkar engagera er i detta forum på er fritid. En mycket stor eloge ska ni ha i alla fall.
Loggat
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #68 skrivet: Mars 26, 2011, 13:58:30 »

Ja jag jobbar på KFM och jag vill säga att jag tycker att NI gör ett fantastiskt jobb här på sidan. Många av er har naturligtvis hamnat i väldigt besvärliga situationer och jag tycker att ni både stöttar varandra och ger varandra värdefulla råd. Jag tror att ett forum som detta är väldigt värdefullt och bidrar gärna med det jag kan.

Smiley välkommen
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Gnurglan
Full Member

Antal inlägg: 140

« Svara #69 skrivet: Mars 06, 2012, 09:05:53 »

Hej igen... fotsätter här på min gamla tråd =) Har inte varit inne på länge då det mesta flytit på fram till dec 2011 då allt sprack för mig =(
Flyttade 30 mil till annan ort, gick ner i tjänst på gamla jobbet och behöll en del för säker hets skull (som tur var) Var lovad jobb på nya orten men
var blåst så det bara visslade om det. Försökte under några månader hålla skeppet flytande ändå och levde på i stort sett ingenting. I dec sprack det då inkomsten helt enkelt inte räckte till mina utgifter. Ringde några inkassobolag och bad om anstånd och få den månadens betalning lagd i slutet på perioden istället. Det gick dom med på till jag kom till CSN. Manen jag pratade med där ansåg att det skulle vara konstgjord andning och ville istället jag skulle söka nerskrivning av betalnigsplanen. Jaja tänkte jag får väl iaf försöka och får jag inte det så släpper jag det ändå och lever mitt resterande liv med skulder. Trodde på avslag då jag faktiskt satt mig i situationen själv...

Hör och häpna igår fick jag brev från KFM att nerskrivnig blivit beviljat jag ska betala 0 kr/mån resterande 3 år av skuldsaneringstiden =))) Mitt betalningsutrymme låg på -800. Jag får det ju inte bättre ekonomiskt än tidigare MEN jag blir trots allt skuldfri om drygt 3 år, känns helt underbart.

Livet leker trots kass ekonomi =)
Loggat
livsrop
Hero Member

Antal inlägg: 890

Hemsida
« Svara #70 skrivet: Mars 06, 2012, 09:15:10 »

Läste först med bedrövelse men sen blev jag desto gladare för din skull!!! Så härligt! Jag är på G att söka skusan igen jag. Hur trist som helst. Åren de bara går och det enda som består är.... skulderna. Usch. Så goda nyheter är så härliga att ta del av! Cheesy
Loggat

Skam den som ger sig!
Gnurglan
Full Member

« Svara #71 skrivet: Mars 06, 2012, 09:33:09 »

Vad jag vill säga är att Ge inte upp, försök även om det ser svart ut...=) Jag hamnade natuligtvis i en formsvacka när allt sket sig och
tänkte först bara skita i allt men tänkte att jag måste ju iaf ha gjort allt jag kan först... och det gick =)
Känns faktiskt lite som en lotterivinst =)
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #72 skrivet: Mars 06, 2012, 12:07:55 »

Vad jag vill säga är att Ge inte upp, försök även om det ser svart ut...=) Jag hamnade natuligtvis i en formsvacka när allt sket sig och
tänkte först bara skita i allt men tänkte att jag måste ju iaf ha gjort allt jag kan först... och det gick =)
Känns faktiskt lite som en lotterivinst =)
Gjort är gjort men kanske värt för andra som läser - Man ska direkt kontakta skusan om ens förutsättningar ändras till det sämre. Ärendet kommer handläggas med hög prioritet.
Skönt att det ordnade sig för dig till slut.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Gnurglan
Full Member

« Svara #73 skrivet: Mars 06, 2012, 16:47:05 »

Jo jag vet... men med min skuldbana och att allt för ofta råkat ut för inställningen... skyll dig själv... så trodde jag egentligen det var kört...
Men som sagt, det var det inte =)
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #74 skrivet: Mars 06, 2012, 16:56:07 »

Jo jag vet... men
Ledsen, det var inte en pekpinne riktad mot dig utan rent allmän information till nuvarande och blivande medlemmar av forumet och googlare som hamnat i samma sits och vill hitta en utväg  Smiley
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: