Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: När plockar Kalle hus/lägenhet osv?  (läst 8199 gånger)
0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
iPhone
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« skrivet: April 28, 2010, 23:35:22 »

Hej!

Jag läser lite häromkring och ibland ser jag att Kronkalle har tagit hus osv för folk och sålt...  För mindre än vad huset är värt tom!

Vad är reglerna egentligen med detta? Hur kan dom göra det? Då går man ju back, och får ännu mer skulder?
Vad krävs för att dom ska göra det (utmätning på hus/lägenhet?)

När dom gjorde utmätning på mig så fann dom inte värde i att utmäta min lägenhet, men hur ska jag kunna veta om dom gör ny utmätning om dom då beslutar sig för att det visst finns utrymme till det? Ska man försöka sälja innan något dylikt sker och flytta till hyresrätt?

Sitter fan här och oroar mig lite...  Undecided
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #1 skrivet: April 28, 2010, 23:55:00 »

Hej!

Jag läser lite häromkring och ibland ser jag att Kronkalle har tagit hus osv för folk och sålt...  För mindre än vad huset är värt tom!

Vad är reglerna egentligen med detta? Hur kan dom göra det? Då går man ju back, och får ännu mer skulder?

När dom gjorde utmätning på mig så fann dom inte värde i att utmäta min lägenhet, men hur ska jag kunna veta om dom gör ny utmätning om dom då beslutar sig för att det visst finns utrymme till det? Ska man försöka sälja innan något dylikt sker och flytta till hyresrätt?

Det skiljer sig mellan bostadsrätt och köpebostad. Men för att inte bli oförskyllt påhoppad så slussar jag dig till Varinder här. Hon jobbar på kfm och har pejl på läget.
Loggat
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #2 skrivet: Maj 01, 2010, 08:57:58 »

Hej!

Hej
'Kronofogden en utredning för att kontrollera om det finns övervärde i din fastighet/ bostadsrätt. Förenklat går utredningen ut på att man uppskattar värdet på bostaden sen tittar man på hur belåningen ser ut. Finns det inget övervärde utmäts inte bostaden. Finns det övervärde utmäts bostaden. Kfm kan göra denna utredning med jämna mellanrum beroende på hur bostadsmarknaden ser ut. Under de senaste åren har ju bostadspriserna gått upp en del...
Om det däremot är panthavaren som ansöker om försäljning så kan bostaden säljas för mindre belopp än vad bostaden är värd. Det är då du får skulder kvar.

Mvh
Varinder

Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #3 skrivet: Maj 02, 2010, 12:23:48 »

Hej!

Hej
'Kronofogden en utredning för att kontrollera om det finns övervärde i din fastighet/ bostadsrätt. Förenklat går utredningen ut på att man uppskattar värdet på bostaden sen tittar man på hur belåningen ser ut. Finns det inget övervärde utmäts inte bostaden. Finns det övervärde utmäts bostaden. Kfm kan göra denna utredning med jämna mellanrum beroende på hur bostadsmarknaden ser ut. Under de senaste åren har ju bostadspriserna gått upp en del...
Om det däremot är panthavaren som ansöker om försäljning så kan bostaden säljas för mindre belopp än vad bostaden är värd. Det är då du får skulder kvar.

Mvh
Varinder

Rätt men lite fel. Även i det fall huset säljs med stort övervärde så tas ingen hänsyn till att du ska skatta för vinsten. Vad tycker du om det Varinder? Borde inte skatten vid en exekutiv husförsäljning få reserveras?
Loggat

Caroline
Full Member

« Svara #4 skrivet: Maj 02, 2010, 12:37:27 »

Det är riktigt att vi inte får ta hänsyn till den ev reavinstskatt som kan bli följden av en exekutiv auktion. Självklart får det konsekvenser för många när den räkningen kommer, det är jag mycket medveten om. Men som jag har sagt förut, vi följer bara de direktiv vi har. Det samma gäller för övrigt när kronofogden utmäter och säljer aktier och fonder, då kan det också bli reavinstskatt.

Mvh
Varinder
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #5 skrivet: Maj 02, 2010, 14:57:02 »

Det är riktigt att vi inte får ta hänsyn till den ev reavinstskatt som kan bli följden av en exekutiv auktion. Självklart får det konsekvenser för många när den räkningen kommer, det är jag mycket medveten om. Men som jag har sagt förut, vi följer bara de direktiv vi har. Det samma gäller för övrigt när kronofogden utmäter och säljer aktier och fonder, då kan det också bli reavinstskatt.

Mvh
Varinder
Jag vet att du och dina kollegor bara följer givna direktiv.

Släcka en brand samtidigt som man tänder på nästa brasa - systemfel?!. Skillnaden mellan offentlig och privat sektor är att det i den privata aldrig hade fått fortgå, det hade reagerats och agerats. Att reservation för skatten borde få göras tror jag de allra flesta med förnuft håller med om, oavsett om man är borgenär eller gäldenär.

Skatten är ju Dina, mina och våra pengar!
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #6 skrivet: Maj 02, 2010, 18:02:19 »

Mvh
Varinder

Håller med Robert. Ni hos olle följer blint order. Om en direktiv orsakar mer skador, borde den bytas ut. Jag önskar se den dagen ALLA på kronis säger med ett röst: "NEJ. Detta regel är fel."
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
anyday_now
Hero Member

Antal inlägg: 599

« Svara #7 skrivet: Maj 02, 2010, 19:47:23 »

Mvh
Varinder

Håller med Robert. Ni hos olle följer blint order. Om en direktiv orsakar mer skador, borde den bytas ut. Jag önskar se den dagen ALLA på kronis säger med ett röst: "NEJ. Detta regel är fel."

Exakt.

Loggat

Jag SKA bli skuldfri. Anyday now....
Caroline
Full Member

« Svara #8 skrivet: Maj 02, 2010, 20:04:48 »

Det är möjligt att det är ett systemfel men tyvärr kan inte vi handläggare påverka detta oavsett vad vi tycker. Som vanligt är det våra kära beslutsfattare som måste besluta. Sen är det kanske så att alla inte tycker att det är ett systemfel, utan att det är helt korrekt. Det beror nog på vilken sida man befinner sig på, borgenär/ gäldenär.
Loggat
Robert36
Hero Member

Hemsida
« Svara #9 skrivet: Maj 02, 2010, 20:30:51 »

Det är möjligt att det är ett systemfel men tyvärr kan inte vi handläggare påverka detta oavsett vad vi tycker. Som vanligt är det våra kära beslutsfattare som måste besluta. Sen är det kanske så att alla inte tycker att det är ett systemfel, utan att det är helt korrekt. Det beror nog på vilken sida man befinner sig på, borgenär/ gäldenär.
Jag tror att alla sunda och tänkande individer tycker att det är galet att skattepengar direkt ska finansiera privata intressen.  Oavsett vilken sida av staketet man står på.

Intressen som dessutom lyfter ut pengarna ur Sverige.

Jag kan gissa mig till din uppfattning i frågan, du har sunda värderingar. Men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka; varför reagerar ingen inom er förvaltning? Blir man så indoktrinerad att man bara låter allt rulla på? Känns som det är att göra det lite lätt för sig att skylla på beslutsfattarna.

Visst, någon måste göra jobbet, utföra galenskaperna, men det är 2010 nu. Det är lågkonjunktur, bidrar det till att man sitter lugnt i båten? Rucka på principerna verkar ju inte vara någon big deal, det skvallrar alla kvitton på "skitbelopp" i era skrivbordslådor om.

Missuppfatta mig inte, det du visat upp ger en bild av en empatisk människa. Det är inte dig jag skjuter på, men i min värld är det otroligt märkligt att ingen slår näven i bordet. Men kanske, det kan ju vara så att din närvaro här är en yttring av du känner att något bitvis är lite tokigt. Du är hur som helst uppskattad här, även om jag personligen tycker att du valt en märklig försörjning.
Loggat

noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #10 skrivet: Maj 02, 2010, 23:38:25 »

Visst kan ni påverka: STREJK!
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: