Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hur stämmer man ett inkassobolag för trakasserier?  (läst 4081 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
jomenvisst
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: April 17, 2010, 11:41:16 »

jag har bestridit ett krav från transcom, varpå de har svarat att deras krav kvarstår. jag har skrivit till  dem att de ska stämma mig i tingsrätten då detta nu är en tvistefråga, sänder de fler brev till mig anmäler jag dem till d.i. för brott mot god inkassosed fjärde paragrafen. sagt och gjort nu fick jag ett tredje brev från dem med samma svar, kravet kvarstår. mitt svar blev att mitt svar kvarstår och att jag nu kommer att anmäla dem till d.i. och att fortsätter de skicka brev så kommer jag att stämma dem för trakasserier och kräva skadestånd och ekonomiska utgifter för juridisk hjälp. min fråga; polisanmäler jag dem eller går jag direkt till tingsrätten med stämningen? vore ytterst tacksam för svar, för nu är det dax att belasta dem med så mycket s**t jag kan som tack för senast.

mvh
/j
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: April 17, 2010, 11:46:41 »

Det finns flera vägar att gå.
Den ena är att via polisanmälan att hoppas att en åklagare tar tag i det.
Om det inte sker, så kan man göra en enskild åtal.

Se följande länk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85tal
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
jomenvisst
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 17, 2010, 11:57:24 »

tackar! Smiley detta ska bli kul Evil
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #3 skrivet: April 17, 2010, 12:38:08 »

Håll i hatten bara. Att stämma är inte speciellt svårt, problemet är bara att du kan förlora, och då står du med motpartens ombudskostnad. En polisanmälan och om den faller under allmänt åtal är mig veterligen annorlunda, problemet är väl bara att få en åklagare intresserad av caset.
Loggat

Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #4 skrivet: April 17, 2010, 13:27:16 »

Man tycker ju att trakasseri borde gå under samma form som "hot" då hot inte är bundet via lag hur mkt det måste vara innan det betraktas som hot utan det är upp till den som blivit utsatt för det upplever det... För att en åklagare verkligen ska ta tag i detta så måste du spela över en del att du mår MKT dåligt av trakasserierna dom håller på med och ditt övriga liv blir lidande utav detta då du inte kan koncentrera dig på nånting annat fullt ut.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
alvedon
Sr. Member

Antal inlägg: 257

« Svara #5 skrivet: April 17, 2010, 17:23:22 »

Jag bråkar också med Transcom ang preskription just nu. Här är min tråd om du är intresserad: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=2776.0
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #6 skrivet: April 17, 2010, 22:13:37 »

Men Alvedon!!Du bråkar väl med de flesta inkassobolagen:)Smiley
På dom stövlarna bara dom behöver lite mothugg.
Tro mig jag har haft mycket skojjiga samtal med dom.Det slutar oftast med att dom
inte har så mycket svar.De flesta inkassobolag verkar ha praktikanter som har hand om ärendena.
Dom verkar följa en mall dvs en  tratt över huvudet pga såna regler har vi på Inkasso
Loggat
jomenvisst
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: April 17, 2010, 23:09:06 »

Håll i hatten bara. Att stämma är inte speciellt svårt, problemet är bara att du kan förlora, och då står du med motpartens ombudskostnad. En polisanmälan och om den faller under allmänt åtal är mig veterligen annorlunda, problemet är väl bara att få en åklagare intresserad av caset.

sant, men med de skulder jag redan har så blir det en droppe i havet, det är värt risken. vinner jag så har fler än jag glädje av domen. samt att jag har faktiskt för mig att fortsätta skicka brev trots att jag bestridit kravet är att trakassera. har svårt att se att en tingsrätt dömer mot mig, men det ska i alla fall prövas.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: